نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روانشناسی شناختی، گروه روانشناسی شناختی، پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
2 استادیار گروه روانشناسی شناختی، پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده
مطالعهی حاضر با هدف بررسی تأثیر زبان بر توانایی بازشناسی دیداری کودکان دختر انجام گرفت. این پژوهش از نوع طرح آزمایشی پسآزمون، به همراه گروه کنترل است. جامعهی آماری متشکل از کودکان دختر 5 تا 9 سالهی شهر اصفهان در سال 1401 بودند. از میان آنها، 180 کودک دختر به صورت نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و تکلیف بازشناسی شیء دیداری (ORT) را انجام دادند. شرکتکنندگان در دو گروه کلامی قرار گرفتند. در گروه کلامی، از داستان توصیفی بالا یا پایین و در گروه غیرکلامی، از فیلم حرکتی بالا یا پایین استفاده شد. دادههای گردآوریشده با نرمافزار 26 SPSS تحلیل شدند و برای توصیف و سنجش رابطهی بین آنها، از جدول توافقی و آزمون استقلال کای اسکوئر استفاده شد. آمارهی خی دو در گروه کلامی 960/9، با احتمال معنیداری 002/0 و در گروه غیرکلامی 473/15، با احتمال معنیداری 001 /0 است. نتایج در هر دو حالت کلامی و غیرکلامی، معنیدار و بر نحوهی ادراک مؤثر است. یافتهها نشان میدهد که تفسیر کودکان از تصویر مبهم، میتواند تحتتأثیر مشاهدهی فیلم حرکتی و یا توصیف کلامی از حرکت قرار گیرد. بنابراین توصیف زبانی از حرکت، میتواند بر پردازش ادراکی مؤثر باشد و آن را هدایت کند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating the Effect of Language on the Visual Recognition Ability of Female Children
نویسندگان [English]
1 Department of Cognitive Psychology, Research Institute of Cognitive and Brain Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
2 Department of Cognitive Psychology, Research Institute of Cognitive and Brain Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The present study was conducted with the objective of examining the influence of language on the visual recognition abilities of childrenThis research follows an experimental design with a post-test, incorporating a control groupThe statistical population comprised female children aged 5 to 9 in Isfahan in the year 2022 from whom a sample of 90 children was selected through samplingThe study utilized a visual object recognition task (ORT)The participants were categorized into two groups: verbal and non-verbalThe verbal group wasexposed to a descriptive story presented either upwards or downwards, while the non-verbal group wasexposed to a visual motion picture presented either upwards or downwardsThe collected data were analyzed using SPSS 26 softwareDescriptive statistics, a contingency table, and the chi-square independence test wereemployed for description and assessment of the relationship between the variablesThe chi-square statistic for the verbal group was 9.60 with a significant probability of 0.002, and for the non-verbal groupit was 15.473 with a significant probability of 0.001The outcomes reveal a significant effect in both verbal and nonverbal conditions, indicating that children's interpretation of ambiguous images can be influenced by observing motion pictures or verbal descriptions of motion.Therefore, verbal descriptions of motion can significantly impact perceptual processing and guide it
کلیدواژهها [English]