برازش روابط علّی-ساختاری اهمال کاری تحصیلی بر اساس تاب آوری تحصیلی با نقش میانجی اضطراب اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول، دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

2 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

3 دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر تعیین برازش روابط علَی-ساختاری اهمال‌کاری تحصیلی بر اساس تاب‌آوری تحصیلی با نقش میانجی اضطراب اجتماعی بود. مطالعه حاضر از نوع مطالعات همبستگی- به روش مدل‏یابی معادلات ساختاری بود. جامعه‌ آماری در این پژوهش شامل دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان تیران و کَروَن استان اصفهان در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. حجم نمونه بر اساس مدل کلاین (2023) و با روش نمونه‏گیری خوشه‌ای تصادفی 322 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌‌های پژوهش شامل پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی (APQ)، پرسشنامه تاب‏آوری تحصیلی (ARQ) و سیاهه اضطراب اجتماعی (SPIN) بود. تحلیل آماری داده‏ها با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS ویرایش 24 انجام گرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد که اثرات مستقیم تاب‌آوری تحصیلی و اضطراب اجتماعی بر اهمال‌کاری تحصیلی معنادار بود. همچنین نتایج نشان داد که اضطراب اجتماعی در رابطه بین تاب‌آوری تحصیلی با اهمال‏کاری تحصیلی نقش میانجی و معنادار دارد. همچنین مدل نهایی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود (066/0=RMSEA و 05/0>P-value) و 75 درصد اهمال‌کاری تحصیلی به ‌وسیله تاب‌آوری تحصیلی با نقش میانجی اضطراب اجتماعی ‏تبیین می‏شود. بنابراین اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان متاثر از تاب‌آوری تحصیلی و اضطراب اجتماعی است. بنابراین محیط‌های آموزشی باید به دنبال پرورش تاب‌آوری تحصیلی روان کاهش اضطراب اجتماعی در دانش‌آموزان باشد

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Fittness the Causal-Structural of Academic Procrastination based on Academic Resilience with Mediator Role of Social Anxiety

نویسندگان [English]

  • mohammadreza tamannaiefar 1
  • Safoura Khodaee 2
  • Setareh Hadadi 3
1 Corresponding author, Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities, University of Kashan, Kashan, Iran.
2 M.Sc in Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Humanities, University of Kashan, Kashan, Iran.
3 PhD Student in Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

The purpose of the present study was to investigate the fittness the causal-structural of academic procrastination based on academic resilience with mediator role of social anxiety. The present research is the correlation study using structural equation modeling. The statistical population in this research included female high school students of Tiran and Karvan County city of Isfahan Province in academic year of 2021-2022. The sample size was selected based on Kline model (2023) and with cluster sampling method of 322 students. Data collection included academic procrastination questionnaire (APQ), academic resilience questionnaire (ARQ) and social phobia inventory (SPIN). Statistical analysis of data was performed using AMOS-24 software. The findings showed that the direct effect of academic resilience and social anxiety were significant on academic procrastination. Also, the results showed that social anxiety has a mediating role in relationship between academic resilience with academic procrastination. Also, proposed model had an acceptable fitness to the data (RMSEA=0/066, P-value<0/05) and analyses also revealed that %75 of variance of academic procrastination was explained by academic resilience through the mediating role of social anxiety. Thus, the academic procrastination of students is influenced by academic resilience and social anxiety.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic Procrastination
  • Academic Resilience
  • Social Anxiety

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 12 آبان 1403
  • تاریخ دریافت: 13 شهریور 1402
  • تاریخ بازنگری: 11 آذر 1402
  • تاریخ پذیرش: 20 آذر 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 12 آبان 1403
  • تاریخ انتشار: 12 آبان 1403