تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر بخشش و همدلی نسبت به دیگران در دانش آموزان قلدر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تبریز

2 هیئت علمی

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش ذهن‌آگاهی بر بخشش و همدلی نسبت به دیگران در دانش-آموزان قلدر بود. روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه و دورۀ پیگیری سه ماهه بود. جامعه ‌آماری شامل تمامی دانش‌آموزان پسر و دختر دارای رفتار قلدری دوره متوسطه دوم شهرستان بستان‌آباد، در سال تحصیلی 1402 -1401 بود که تعداد 30 نفر از آن‌ها با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب، و به صورت تصادفی و با تفکیک جنسیت در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند.گروه آزمایش، مداخله ذهن‌آگاهی را به مدت 8 جلسه 45 دقیقه‌ای دریافت کرد پس از پایان جلسات، و نیز بعد از شش ماه در مرحله‌ی پیگیری، هردو گروه مجددا با ابزارهای پژوهش ارزیابی شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه قلدری (BVS)، مقیاس همدلی هیجانی و مقیاس ارزیابی گرایش به بخشش استفاده شد. تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد آموزش ذهن آگاهی تاثیر معناداری بر همدلی با دیگران و بخشش داشته است؛ این تاثیر در مرحله پیگیری نیز تداوم داشت ( 05/0 P<). آموزش ذهن آگاهی یک گزینه‌ی مناسب برای بهبود مشکلات رفتاری قلدری و افزایش بخشش و همدلی نسبت به دیگران است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Mindfulness Training on Forgiveness and Empathy Towards Others in Bully Students

نویسندگان [English]

  • Shahrooz Nemati 1
  • rahim badri 2
  • Sepideh Kazemi 1
1 University of Tabriz
2 educational psychology, education Faculty
چکیده [English]

The aim of this research was to study the effects of mindfulness training on forgiveness and empathy towards others in bully students.The research design was a quasi-experimental pretest-posttest with a control group and a three-month follow-up period. The study population included all male and female students with bullying behavior in the second secondary level of Bostan Abad city, in the academic year of 2022-2023, and 30 students selected by available sampling method and were replaced randomly and by gender in two groups of 15 people, experimental and control. The experimental group received the mindfulness intervention for 8 sessions of 45 minutes; While the control group was not given any training. After the end of the sessions, as well as after six months in the follow-up phase, both groups were re-evaluated with research tools. Bullying Questionnaire(BVS), Emotional Empathy Scale and Forgiveness Evaluation Scale were used to collect data. analysis of variance with repeated measurements showed that mindfulness training had a significant effect on empathy with others and forgiveness; This effect continued in the follow-up phase. mindfulness training is a suitable option for improving the behavioral problems of bullying and increasing forgiveness and empathy towards others. .

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bullying behavior
  • Empathy‌ towards others
  • Forgiveness
  • Mindfulness

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 12 دی 1403
  • تاریخ دریافت: 06 فروردین 1402
  • تاریخ بازنگری: 23 تیر 1402
  • تاریخ پذیرش: 10 مرداد 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 12 دی 1403
  • تاریخ انتشار: 12 دی 1403