مقایسۀ اثربخشی مشاورۀ گروهی به روش شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و درمان فراشناختی بر اهمال‌کاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت در دانش‌آموزان متوسطۀ دوم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مشاوره، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه مشاوره، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

چکیده

هدف مطالعۀ حاضر، بررسی مقایسۀ اثربخشی مشاورۀ گروهی به روش شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و درمان فراشناختی بر اهمال‌کاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت در دانش‌آموزان متوسطۀ دوم بود. طرح پژوهش نیمه‌آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری دوماهه با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان پسر مقطع دوم متوسطۀ شهرستان تاکستان در سال تحصیلی 1400-1399 بود. برای اجرای پژوهش از روش نمونه‌گیری تصادفی استفاده شد. 45 نفر از دانش‌آموزان (15 نفر در هر گروه) به‌صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه گمارده شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامۀ اهمال‌کاری تحصیلی (PASS) و پرسشنامۀ اعتیاد به اینترنت یانگ (IAQ) بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری و اندازه‌گیری مکرر با نرم‌افزار SPSS-26 استفاده شد. نتایج بیانگر این است که تفاوت میانگین متغیر اهمال‌کاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت بین دو گروه تحت درمان با گروه کنترل معنادار است (0.01>p). درنتیجه هردو درمان شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و درمان فراشناختی در کاهش اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان و اعتیاد به اینترنت تأثیر معنی‌داری دارند. مقایسۀ گروه‌های پس‌آزمون و پیگیری حاکی از این بود که تأثیر شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و درمان فراشناختی در کاهش اهمال‌کاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت دانش‌آموزان در طولانی‌مدت پایدار است (0.05<p). همچنین براساس نتایج آزمون تعقیبی LSD تفاوت میانگین متغیر اهمال‌کاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت بین دو گروه تحت درمان قرارگرفته به‌ترتیب با سطح معنی‌داری 0.61 و 0.59 غیرمعنادار است (0.05<p). با توجه به اثربخشی یکسان دو درمان در کاهش اعتیاد به اینترنت و اهمال‌کاری تحصیلی، مشاوران می‌توانند از هردو درمان در درمان دانش‌آموزان مبتلا به اهمال‌کاری و اعتیاد به اینترنت استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Comparison of the Effectiveness of Group Counseling Based on Mindfulness-Based Cognitive Therapy and Metacognitive Therapy on Academic Procrastination and Internet Addiction among High School Students

نویسندگان [English]

  • Hossein Ilanloo 1
  • Sedigheh Ahmadi 2
  • Kianoosh Zahrakar 1
1 1. Department of Counseliing, Faculty of Psychology and Educational Science, University of Kharazmi, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Counseliing, psychology and Educational Science Faculty, University of Kharazmi, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The objective of the current investigation was to evaluate the efficacy of group counseling that is based on mindfulness-based cognitive therapy and metacognitive therapy in the context of academic procrastination and internet addiction among high school students. A control group was included in the study, which employed a quasi-experimental design with a pretest-posttest-follow-up approach over a two-month period. The statistical population consisted of all male high school students in Takestan County during the 2020-2021 academic year. A total of 45 students (15 in each group) were randomly selected and assigned to two experimental groups and one control group, with random sampling employed. Solomon and Rothblum’s Academic Procrastination Questionnaire (PASS) and Young’s Internet Addiction Test (IAQ) were employed in this investigation. Data were analyzed using SPSS software version 26 for multivariate analysis of covariance (MANCOVA) and repeated measures ANOVA. The results suggested that the mean differences in academic procrastination and internet addiction between the treated groups and the control group were statistically significant (P<0.01). Consequently, both mindfulness-based cognitive therapy and metacognitive therapy significantly reduced academic procrastination and internet addiction among students. A comparison of the posttest and follow-up groups demonstrated that both therapeutic approaches maintained their effects on reducing academic procrastination and internet addiction over the long term (p>0.05). The LSD post-hoc test demonstrated that the treated groups did not exhibit any significant differences in academic procrastination or internet addiction, with significance levels of 0.61 and 0.59 (p>0.05). Due to the fact that both therapeutic approaches are equally effective in reducing academic procrastination and internet addiction, counselors should employ either approach when assisting students who present with these issues.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic Procrastination
  • Group Counseling
  • Internet Addiction
  • Metacognitive Therapy
  • Mindfulness-Based Cognitive Therapy

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ
انتشار آنلاین از تاریخ 20 فروردین 1404
  • تاریخ دریافت: 18 دی 1400
  • تاریخ بازنگری: 20 اسفند 1400
  • تاریخ پذیرش: 25 فروردین 1401
  • تاریخ اولین انتشار: 16 دی 1403
  • تاریخ انتشار: 20 فروردین 1404