تأثیر آموزش مبتنی بر هنردرمانی بر سرعت پردازش شنوایی، سرعت پردازش دیداری، حافظه کاری و شناخت عمومی بیماران مولتیپل اسکلروزیس (MS)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه هنر، دانشگاه آزاد اسلامی یزد

2 گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 -14665 تهران، ایران

چکیده

هدف از این مطالعه بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر هنردرمانی بر سرعت پردازش شنیداری، سرعت پردازش دیداری و حافظة کاری بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) بود. این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. برای تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها از آزمون ناپارامتریک ویلکاکسون و تحلیل کوواریانس تک متغیری استفاده شد. جامعۀ پژوهش کلیۀ بیماران (319 نفر) مراجعه‌کننده به درمانگاه بیماری‌های خاص بیمارستان علّی ابن ابیطالب (ع) رفسنجان بودند. در مرحلۀ غربالگری، 40 نفر از بیماران به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. کلاس‌های آموزشی مبتنی بر هنردرمانی گروه آزمایش در 14 جلسۀ 45 دقیقه‌ای در روزهای دوشنبه و چهارشنبه و کلاس‌های گروه گواه در 14 جلسۀ (45 دقیقه‌ای) با محتوای متفاوت در روزهای یکشنبه و دوشنبه برگزار شد. نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر هنردرمانی، سرعت پردازش شنیداری، سرعت پردازش دیداری و حافظة کاری و شناخت عمومی را افزایش می‌دهد. جلسات آموزش مبتنی بر هنردرمانی، 21 درصد از واریانس شناخت عمومی را توضیح می‌دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of art therapy-based education on auditory processing speed, visual processing speed, working memory and general cognition of multiple sclerosis patients (MS)

نویسندگان [English]

  • rezvaneh ghorbani ranjbarzadeh 1
  • navid khalesi 1
  • sanaz dehghan marvasty 2
1 Department of Art, Islamic Azad University of Yazd
2 Department of Psychology and Counselling, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the effect of art therapy-based education on auditory processing speed, visual processing speed and working memory and general cognition of patients with multiple sclerosis (MS). This study was a quasi-experimental clinical trial with pretest and posttest with the control group. For analysis of data, were used Wilcoxon statistical tests and univariate analysis of covariance. The study population was all patients (319 people) referred to the special diseases clinicthe Ali Ibn Abitaleb Hospital in Rafsanjannjan. In the screening stage, 40 patients randomly considered as a sample and they divided into experimental and control groups. Experimental group classes held in 14 sessions of 45 minutes on Mondays and Wednesdays and control group classes are held in 14 sessions (45 minutes) with different content on Sundays and Mondays. The results showed that art therapy-based training increases the speed of auditory processing, the speed of visual processing and working memory, and general cognition. Art therapy-based training sessions explain 21% of the variance in general cognition. It is concluded that art therapy-based education is effective in increasing the speed of auditory processing, visual processing speed, and working memory and improving the general cognitive of MS patients.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education-based on art therapy
  • auditory processing speed
  • visual processing speed
  • general cognition
  • Multiple sclerosis

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ
انتشار آنلاین از تاریخ 27 دی 1403
  • تاریخ دریافت: 10 خرداد 1401
  • تاریخ بازنگری: 26 تیر 1401
  • تاریخ پذیرش: 18 مرداد 1401
  • تاریخ اولین انتشار: 27 دی 1403
  • تاریخ انتشار: 27 دی 1403