اثربخشی روش تربیت مخچه بر همدلی و توانایی فضایی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روان‌شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.

2 دانشیار، گروه روان‌شناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران.

چکیده

هدف این پژوهش بررسی اثربخشی روش تربیت مخچه بر همدلی و توانایی فضایی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری آن شامل تمامی کودکان 5 تا 6 سالۀ مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای شهر گنبدکاووس در سال 1401-1400 بود. حجم نمونه 30 نفر (13 دختر و 17 پسر) بود که به شیوۀ نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جای‌دهی شدند. برای گروه آزمایشی، روش تربیت مخچه اجرا شد؛ درحالی‌که گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. ابزار پژوهش شامل مقیاس پرسشنامۀ علائم مرضی کودکان (CSI-4)، مقیاس همدلی گریفیت (GEM) و ماتریس‌های پیش‌روندۀ ریون (RPM) بود. داده‌ها از طریق آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و با نرم‌افزار SPSS-24 تحلیل شـدند. نتایج نشان داد روش تربیت مخچه بر بهبود همدلی و توانایی فضایی در مراحل پس‌آزمون و پیگیری تأثیر معنی‌دار دارد. یافته‌های این پژوهش اطلاعات مفیدی در زمینۀ روش تربیت مخچه فراهم می‌کند و مشاوران و روان‌شناسان می‌توانند برای بهبود همدلی و توانایی فضایی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای از این مداخله استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Cerebellar Education Method on Empathy and Spatial Ability of Children with Oppositional Defiant Disorder

نویسندگان [English]

  • Marzieh Heidarifatasmi 1
  • Haidar Ali Zarei 2
  • Tavakol Mousazadeh 1
1 Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
2 Associate Professor, Department of Psychology, Khoy Branch, Islamic Azad University, Khoy, Iran.
چکیده [English]

The aim of this study was to evaluate the effectiveness of the cerebellar education method on the empathy and spatial ability of children with oppositional defiant disorder (ODD). This research was applied and semi-experimental, utilizing a control group for pre-testing, post-testing, and follow-up. The statistical population of this survey encompassed all children aged 5 to 6 years old with ODD in the city centers of Gonbad-e Kavus in 2022. The sample size was 30 patients, with 13 girls and 17 boys, who were randomly assigned to two experimental and control groups using the available sampling procedure. The research instruments included the Disorders of Children Symptom Inventory-4 (CSI-4), the Griffith Empathy Measure (GEM) and the Raven’s Progressive Matrices (RPM). The data were analyzed using analysis of variance with repeated measurements and SPSS-24 software. The results showed that the cerebellar method had a significant effect on improving empathy and Spatial ability in the post-test and follow-up stages. The findings of this study offer valuable insights into the cerebellar education method, and counselors and psychologists can implement this intervention to enhance the empathy and spatial ability of children with ODD.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cerebellar Education Method
  • Children
  • Empathy
  • Oppositional Defiant Disorder
  • Spatial Ability
ابراهیمی، م مهوش ورنوسفادرانی، ع حقگو، ح پورمحمدرضای‌تجریشی، م.، و دانایی‌فرد، ف. (1392). اثربخشی فعالیت‌های یکپارچگی حسی-حرکتی بر نشانه‌های اختلال نقص توجه-بیش‌فعالی. پژوهش در علوم توانبخشی، 9(2)، 231-220. https://jrrs.mui.ac.ir/article_16687.html
ترابی، ز.، استکی، م.، کوچک انتظار، ر.، و شریفی، ن. (1397). اثربخشی روش تربیت مخچه به‌همراه ویبریشن بر مهارت‌های خواندن و حساسیت شنیداری دانش‌آموزان با مشکلات خواندن. مجلۀ مطالعات ناتوانی، ۸(1)، 41-۴9. http://jdisabilstud.org/article-1-948-fa.html
جعفری، ف. س.، عابدی، ا.، فرامرزی، س.، شیرزادی، پ.، و جعفری، م. س. (1394). اثربخشی بازی‌های ادراکی-حرکتی بر پردازش بینایی–فضایی کودکان با اختلال هماهنگی رشد. تعلیم و تربیت استثنایی، ۳(۱۳۱)، 5-12. http://exceptionaleducation.ir/article-1-364-fa.html
خانجانی، زینب.، شریعتی، مریم.، و امین، ی. (1393). مقایسۀ تحول همدلی در کودکان دارای اختلالات درونی‌سازی 5 تا 11 سال. نشریۀ علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه)، 7(27)، 54-39. https://sanad.iau.ir/Journal/jinev/Article/972535/FullText
دهقانی‌زاده، ج.، محمدزاده، ح.، و مرادی، ه. (1394). تأثیر تجربۀ حرکتی و شناختی بر توانایی چرخش‌ذهنی پسران. رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت)، 7(1)، 86-75. https://doi.org/10.22059/jmlm.2015.54506
دینی، م.، اقدسی، ع. ن.، و گل محمدنژاد بهرامی، غ. (1393). بررسی تأثیر تمرینات یکپارچگی حسی بر نیمرخ حسی کودکان دبستانی نارساخوان و نارسانویس. آموزش و ارزشیابی، 7(28)، 20-9. https://sanad.iau.ir/fa/Article/972452?FullText=FullText
رحمانی، ج.، و عابدی، م. (1383). هنجاریابی آزمون ریون رنگی کودکان 5 تا 10 ساله در استان اصفهان. فصلنامۀ آموزه، 23، 86-81. https://ensani.ir/file/download/article/20100919141644-10.pdf
رسائی، س.، رضوی، س. ع.، و سعیدی، ا. (1394). تأثیر بازی‌های رایانه‌ای دوبعدی و سه‌بعدی بر توانایی فضایی دانش‌آموزان دورۀ ابتدایی. مجلۀ مطالعات روانشناسی تربیتی. 12(22)، 112-95. https://doi.org/10.22111/jeps.2015.2150
شیخ، م.، همایون‌نیا، م.، احمدی، ا.، نظری، س.، و همایونی، ع. (1393). تأثیر فعالیت‌های بدنی منتخب بر مهارت‌های ادراکی-حرکتی کودکان با ناتوانی‌های یادگیری عصبی-روان‌شناختی‌تحولی پیش از دبستان. آرشیو توانبخشی، 15(3)، 36-63. http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1317-fa.html
صادقی، ف.، صفوی، ش.، و نزاکت الحسینی، م. (1396). تأثیر تمرینات ادراکی حرکتی بر رشد اجتماعی کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر. رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)، 9(28)، 52-37. https://mbj.ssrc.ac.ir/article_966.html
طاهر، م.، ابوالقاسمی، ع.، حاجلو، ن.، و نریمانی، م. (1395). اثربخشی آموزش‌های «همدلی» و «مدیریت خشم» بر بازداری پاسخ کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای. مجلۀ مطالعات ناتوانی، 6(1)، 224-۲31. http://jdisabilstud.org/article-1-626-fa.html
غدیری صورمان‌آبادی، ف.، ابراهیم زاده، خ.، انوری انبی، ث.، و غضنفری، ن. (1400). اثربخشی تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای مغز بر همدلی و قضاوت اخلاقی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای. مجلۀ علوم اعصاب شفای خاتم، ۱0(۱)، 4۵-5۵. http://dx.doi.org/10.52547/shefa.10.1.45
فتح‌آبادی، ر.، نصرتی، ف.، احمدی، ا.، و رستمی، ب. (1399). اثربخشی تمرینات حرکتی ریتمیک بر کارکردهای اجرایی، در مؤلفه‌های بازداری رفتاری و حافظۀ فعال کودکان پسر اوتیستیک با عملکرد بالا.  فصل‌نامۀ پژوهش‌های کاربردی روانشناختی. 11(2)، 163-143. https://doi.org/10.22059/japr.2020.293911.643391
فرزادی، ف.، بهروزی، ن.، و فرامرزی، ح. (1395). مقایسۀ نظریۀ ذهن، نگهداری توجه، و همدلی در دانش‌آموزان مبتلا و غیرمبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای. فصلنامه سلامت روان کودک، 3(۴)، 70-۷۹. http://childmentalhealth.ir/article-1-137-fa.html
کاظم‌زاده، ن.، سپهریان آذر، ف.، و سلیمانی، ا. (1400). اثربخشی توانبخشی مخچه بر روی رشد حرکتی و بیان نوشتاری دانش‌آموزان دارای اختلال دیسگرافیا. ناتوانی های یادگیری، 10(4)، 143-125. https://doi.org/10.22098/jld.2021.7029.1749
محمد اسماعیل، ا.، و علی‌پور، ا. (1381). بررسی مقدماتی اعتبار و روایی و تعیین نقاط برش اختلال‌های پرسشنامۀ علائم مرضی کودکانCSI-4. فصلنامۀ کودکان استثنایی، 2(3)، ۲۵۴-۲۳۹. http://joec.ir/article-1-484-fa.html
یوسفی، ف.، شاه‌ویسی، س.، شاه‌ویسی، م.، و ثروت‌یاری، ک. (1399). بررسی شیوع نافرمانی مقابله‌ای در بین دانش‌آموزان ابتدائی شهرستان سنندج و عوامل مرتبط با آن در سال 1393. مجلۀ روانشناسی و روانپزشکی شناخت، ۷(۱)، ۱۲۵-۱۱۷. http://dx.doi.org/10.52547/shenakht.7.1.117
References
Acar, H., & Eler, N. (2019). The effect of balance exercises on speed and agility in physical education lessons universal. Journal of Educational Research, 7(1), 74-79. http://dx.doi.org/10.13189/ujer.2019.070110
American Psychiatric Association, DSM-5 Task Force. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5™ (5th ed.). American Psychiatric Publishing, Inc. https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596
Ayres, A. J. (1974). The development of sensory integrative theory and practice: A collection of the works of A. Jean Ayres. Kendall/Hunt Pub. Co.
Berardi, M. K., White, A. M., Winters, D. M., Thorn, K., Brennan, M. A., & Dolan, P. (2020). Rebuilding communities with empathy. Local Development & Society, 1(1), 57-67. https://doi.org/10.1080/26883597.2020.1794761
Bours, C. C. A. H., Bakker-Huvenaars, M. J., Tramper, J., Bielczyk, N., Scheepers, F., Nijhof, K. S., Baanders, A. N., Lambregts-Rommelse, N. N. J., Medendorp, P., Glennon, J. C., & Buitelaar, J. K. (2018). Emotional face recognition in male adolescents with autism spectrum disorder or disruptive behavior disorder: an eye-tracking study. European Child & Adolescent Psychiatry, 27(9), 1143–1157. https://doi.org/10.1007/s00787-018-1174-4
Bryant, B. K. (1982). An index of empathy for children and adolescents. Child Development, 53(2), 413–425. https://doi.org/10.2307/1128984
Burke, H. R. (1972). Raven's Progressive Matrices: Validity, reliability, and norms. The Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied, 82(2), 253–257. https://doi.org/10.1080/00223980.1972.9923815
Chaddock-Heyman, L., Erickson, K. I., Chappell, M. A., Johnson, C. L., Kienzler, C., Knecht, A., Drollette, E. S., Raine, L. B., Scudder, M. R., Kao, S. C., Hillman, C. H., & Kramer, A. F. (2016). Aerobic fitness is associated with greater hippocampal cerebral blood flow in children. Developmental Cognitive Neuroscience, 20, 52–58. https://doi.org/10.1016/j.dcn.2016.07.001
Chaddock-Heyman, L., Weng, T. B., Kienzler, C., Weisshappel, R., Drollette, E. S., Raine, L. B., Westfall, D. R., Kao, S-C., Baniqued, P., Castelli, D. M., Hillman, C. H., & Kramer, A. F. (2020). Brain network modularity predicts improvements in cognitive and scholastic performance in children involved in a physical activity intervention. Frontiers in Human Neuroscience, 14, Article 346. https://doi.org/10.3389/fnhum.2020.00346
Chang, Y. S., Wu, Y. H., Hsu, C. Y., Tang, S. H., Yang, L. L., & Su, S.F. (2011). Impairment of perceptual and motor abilities at the end of a night shift is greater in nurses working fast rotating shifts. Sleep Medicine, 12(9), 866-869. https://doi.org/10.1016/j.sleep.2011.03.018
Chen, Y. N., Lin, C. K., Wei, T. S., Liu, C. H., & Wuang, Y. P. (2013). The effectiveness of multimedia visual perceptual training groups for the preschool children with developmental delay. Research in Developmental Disabilities, 34(12), 4447-4454. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2013.09.023
Chu, Ch., & Pan, C. Y. (2012). The effect of peer-and sibling-assisted aquatic program on interaction behaviors and aquatic skills of children with autism spectrum disorders and their peers/siblings. Research in Autism Spectrum Disorders, 6(3), 1211-1223. https://doi.org/10.1016/j.rasd.2012.02.003
Cristofani, C., Sesso, G., Cristofani, P., Fantozzi, P., Inguaggiato, E., Muratori, P., Narzisi, A., Pfanner, C., Pisano, S., Polidori, L., Ruglioni, L., Valente, E., Masi, G., & Milone, A. (2020). The role of executive functions in the development of empathy and its association with externalizing behaviors in children with neurodevelopmental disorders and other psychiatric comorbidities. Brain Sciences, 10(8), 489-505. https://doi.org/10.3390/brainsci10080489
Dadds, M. R., Hunter, K., Hawes, D. J., Frost, A. D., Vassallo, S., Bunn, P., Merz, S., & Masry, Y. E. (2008). A measure of cognitive and affective empathy in children using parent ratings. Child Psychiatry and Human Development, 39(2), 111-122. https://doi.org/10.1007/s10578-007-0075-4
Dehghan, L., Mirzakhani, N., Rezaee, M., Tabatabaee, M. (2017). The relationship between fine motor skills and social development and maturation. Iranian Rehabilitation Journal, 15(4), 407-414. http://dx.doi.org/10.29252/nrip.irj.15.4.407
Dehghanizade, J., Mohamadzade, H., & Moradi, H. (2015). The effect of motor and cognitive experiences on mental rotation ability in boys. Journal of Sports and Motor Development and Learning, 7(1), 75-86. https://doi.org/10.22059/jmlm.2015.54506 (In Persian)
De la Osa, N., Granero, R., Domenech, J. M., Shamay-Tsoory, S., & Ezpeleta, L. (2016). Cognitive and affective components of theory of mind in preschoolers with oppositional defiance disorder: Clinical evidence. Psychiatry Research, 241, 128–134. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2016.04.082
Demmer, D. H., Hooley, M., Sheen, J., McGillivray, J. A., & Lum, J. A. (2017). Sex differences in the prevalence of oppositional defiant disorder during middle childhood: A meta-analysis. Journal of Abnormal Child Psychology, 45(2), 313-325. https://doi.org/10.1007/s10802-016-0170-8
Dini, M., Aghdasi, A. N., & Gol Mohammad Nejad, G. R. (2015). The effect of sensory integration exercises on the sensory profile of children with dyslexia and dysgraphia. Journal of Instruction and Evaluation, 7(28), 9-20. https://sanad.iau.ir/en/Article/972452?FullText=FullText (In Persian)
Ebrahimi, M., Mahvash Wernosfaderani, A., Haghgoo, H. A., Pourmohamad Rezaye Tajrishi, M., & Danaiefard, F. (2013). The effectiveness of sensory-motor integration with an emphasis on proprioceptive and vestibular senses on the symptoms of attention deficit/hyperactivity disorder. Journal of Research in Rehabilitation Sciences, 9(2), 220-231. https://jrrs.mui.ac.ir/article_16687.html?lang=en (In Persian)
Farzadi, F., Behroozy, N., & Faramarzi, H. (2017). Comparison of theory of mind, attention maintenance and sympathy in students with and without oppositional defiant disorder. Journal of Child Mental Health, 3(4), 70-79. http://childmentalhealth.ir/article-1-137-en.html (In Persian)
Fathabadi, R., Nosrati, F., Ahmadi, A., & Roatami, B. (2020). The impact of rhythmic motor exercises on executive functions in behavioral inhibition components and working memory of high–functioning autistic male children. Journal of Applied Psychological Research, 11(2), 143-163. https://doi.org/10.22059/japr.2020.293911.643391 (In Persian)
Fogassi, L., Ferrari, P.F., Gesierich, B., Rozzi, S., Chersi, F., & Rizzolatti, G. (2005). Parietal lobe: from action organization to intention understanding. Science, 308(5722), 662-667. https://doi.org/10.1126/science.1106138
Fooladvand, M., Nadi, M.A., Abedi, A., & Sajjadian, I. (2021). Parenting styles for children with oppositional defiant disorder: Scope review. Journal of Education and Health Promotion, 10(1), 21-26. http://dx.doi.org/10.4103/jehp.jehp_566_19
Ghadiri Sourmanabadi, F., Ebrahimzadeh, K., Anvari Anbi, S., & Ghazanfari, N. (2021). The effectiveness of transcranial direct-current stimulation on empathy and moral judgment of children with oppositional defiant disorder. Shefaye Khatam, 10(1), 45-55. http://dx.doi.org/10.52547/shefa.10.1.45 (In Persian)
Gomez, R., Stavropoulos, V., Gomez, A., Brown, T., & Watson, S. (2022). Network analyses of Oppositional Defiant Disorder (ODD) symptoms in children. BMC Psychiatry, 22(1), 263. https://doi.org/10.1186/s12888-022-03892-5
González-Treviño, I. M., Núñez-Rocha, G. M., Valencia-Hernández, J. M., & Arrona-Palacios, A. (2020). Assessment of multiple intelligences in elementary school students in Mexico: An exploratory study. Heliyon, 6(4), e03777. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e03777
Jafari, F. S., Abedi, A., Farmarzi, S., & Shirzadi, P., Jafari, M. S. (2015). Effectiveness of perceptual-motor games on visual–spatial processing in children with developmental coordination disorder. Journal of Exceptional Education, 3(131), 5-12. http://exceptionaleducation.ir/article-1-364-en.html (In Persian)
Jansen, P., & Richter, S. (2015). Effects of a one-hour creative dance training on mental rotation performance in primary school aged children. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 13(4), 49-57. https://www.ijlter.org/index.php/ijlter/article/view/502
Jansen, P., Ellinger, J., & Lehmann, J. (2018). Increased physical education at school improves the visual-spatial cognition during adolescence. Educational Psychology, 38(7), 964-976. https://doi.org/10.1080/01443410.2018.1457777
Jeon, Y. K., & Ha, C. H. (2017). The effect of exercise intensity on brain derived neurotrophic factor and memory in adolescents. Environmental Health and Preventive Medicine, 22(1), 27. https://doi.org/10.1186/s12199-017-0643-6
Kazemzadeh, N., Sepehrian Azar, F., & Soleimani, E. (2021). The effectiveness of cerebellar rehabilitation on motor development and written expression in students with dysgraphia. Journal of Learning Disabilities, 10(4), 125-143. https://doi.org/10.22098/jld.2021.7029.1749 (In Persian)
Kephart, N. C. (1968). Learning disability: An educational adventure. West Lafayette, IN Kappa Delta Pi Press.
Khanjani, Z., Shariati, M., & Amin, Y. (2014). Comparing empathy in 5-11 years old children with internalizing disorders. Journal of Instruction and Evaluation, 7(27), 39-54. https://sanad.iau.ir/en/Journal/jinev/Article/972535/FullText (In Persian)
Kiluk, B. D., Weden, S., & Culotta, V. P. (2009). Sport participation and anxiety in children with ADHD. Journal of Attention Disorder, 12(6), 499-506. https://doi.org/10.1177/1087054708320400
Kleine Deters, R., Naaijen, J., Rosa, M., Aggensteiner, P. M., Banaschewski, T., Saam, M. C., … & Dietrich, A. (2020). Executive functioning and emotion recognition in youth with oppositional defiant disorder and/or conduct disorder. The World Journal of Biological Psychiatry, 21(7), 539–551. https://doi.org/10.1080/15622975.2020.1747114
Liang, Y. S., Yang, H. X., Ma, Y. T., Lui, S. S., Cheung, E. F., Wang, Y., & Chan, R. C. (2019). Validation and extension of the questionnaire of cognitive and affective empathy in the Chinese setting. PsyCh Journal, 8(4), 439-448. https://doi.org/10.1002/pchj.281
Mandolesi, L., Polverino, A., Montuori, S., Foti, F., Ferraioli, G., Sorrentino, P., & Sorrentino, G. (2018). Effects of physical exercise on cognitive functioning and wellbeing: biological and psychological benefits. Frontiers in Psychology, 9, Article 509. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00509
Matthys, W., & Lochman, J. E. (2010). Oppositional defiant disorder and conduct disorder in childhood. London: Blackwell Publishing. https://doi.org/10.1002/9780470684382
Mohamadesmaiel, E., & Alipour, A. (2002). A preliminary study on the reliability, validity and cut off points of the disorders of children symptom inventory-4 (CSI-4). Journal of Exceptional Children, 2(3), 239-254. http://joec.ir/article-1-484-en.html (In Persian)
Morawietz, C., & Muehlbauer, T. (2021). Effects of physical exercise interventions on spatial orientation in children and adolescents: A systematic scoping review. Frontiers in Sports and Active Living, 3, 664640. https://doi.org/10.3389/fspor.2021.664640
Muffato, V., Zavagnin, M., & Meneghetti, C. (2022). The practice of speleology: What is its relationship with spatial abilities? Cognitive Processing, 23(2), 217-233. https://doi.org/10.1007/s10339-022-01075-4
Nagy-Kondor, R. (2017). Spatial ability: Measurement and development. In: Khine, M. (eds) Visual-spatial ability in STEM education (pp 35-59-8). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-44385-0_3
Nomoto, Y., Takatsuka, H., Yamada, K., Suzuki, T., Suzuki, T., Huang, Y., Latrasse, D., An, J., Gombos, M., Breuer, C., Ishida, T., Maeo, K., Imamura, M., Yamashino, T., Sugimoto, K., Magyar, Z., Bögre, L., Raynaud, C., Benhamed, M., & Ito, M. (2022). A hierarchical transcriptional network activates specific CDK inhibitors that regulate G2 to control cell size and number in Arabidopsis. Nature Communications, 13, 1660.  https://doi.org/10.1038/s41467-022-29316-2
Noordermeer, S. D., Luman, M., and Oosterlaan, J. (2016). A systematic review and meta-analysis of neuroimaging in oppositional defiant disorder (ODD) and conduct disorder (CD) taking attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) into account. Neuropsychol Review, 26(1), 44–72. https://doi.org/10.1007/s11065-015-9315-8
Pan, C-Y. (2010). Effects of water exercise swimming program on aquatic skills and social behaviors in children with autism spectrum disorders. Autism, 14(1), 9-28. https://doi.org/10.1177/1362361309339496
Peck–Murray, J. A. (2015). Utilizing everyday items in play to facilitate hand therapy for pediatric patients. Journal of Hand Therapy. 28(2), 228-232. https://doi.org/10.1016/j.jht.2014.05.003
Pijper, J., de Wied, M., van Rijn, S. van Goozen,S., Swaab, H., Meeus, W. (2018). Executive attention and empathy-related responses in boys with oppositional defiant disorder or conduct disorder, with and without comorbid anxiety disorder. Child Psychiatry and Human Development, 49(6), 956–965. https://doi.org/10.1007/s10578-018-0810-z
Qin, X., Yang, F., Jiang, Z., & Zhong, B. (2022). Empathy not quarantined: Social support via social media helps maintain empathy during the COVID-19 pandemic. Social Media + Society, 8(1). https://doi.org/10.1177/20563051221086234
Rahmani, J., & Abedi, M. (2004). Normalization of the matrici progresive color raven test for 5 to 10-year-old children in Isfahan province.  Amozeh Quarterly, 23, 81-86. https://ensani.ir/file/download/article/20100919141644-10.pdf (In Persian)
Rasaee, S., Razavi, S. A., & Saeedi, A. (2015). The effects of 2 dimensional and 3-dimensional video games onspatial ability. Journal of Educational Psychology Studies, 12(22), 95-112. https://doi.org/10.22111/jeps.2015.2150 (In Persian)
Raven, J. C. (1965). Guide to using the coloured progressive matrices sets A, Ab, B. (Revised Order, 1956). H.K. Lewis, London.
Reynolds, D., & Nicolson, R. I. (2007). "Follow-up of an exercise-based treatment for children with reading difficulties." Dyslexia, 13(2), 78–96. https://doi.org/10.1002/dys.331
Rhodes, S. M., Park, J., Seth, S., & Coghill, D. R. (2012). A comprehensive investigation of memory impairment in attention deficit hyperactivity disorder and oppositional defiant disorder. Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, 53(2), 128–137. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2011.02436.x
Rubia, K. (2011). “Cool” inferior frontostriatal dysfunction in attention-deficit/hyperactivity disorder versus “hot” ventromedial orbitofrontal-limbic dysfunction in conduct disorder: A review. Biological Psychiatry, 69(12), e69–e87. https://doi.org/10.1016/j.biopsych.2010.09.023
Sadeghi, F., Safavi, S., & Nezakatoalhosani, M. (2017). Effect of perceptual-motor exercise on social growth in children with educable intellectual disability. Motor Behavior, 9(28), 37-52. https://mbj.ssrc.ac.ir/article_966.html?lang=en (In Persian)
Schulte-Rüther, M., Markowitsch, H. J., Fink, G. R., & Piefke, M. (2007). Mirror neuron and theory of mind mechanisms involved in face-to-face interactions: A functional magnetic resonance imaging approach to empathy. Journal of Cognitive Neuroscience, 19(8), 1354–1372. https://doi.org/10.1162/jocn.2007.19.8.1354
Shamiri, M., Shojaei, M., Ashayeri, H., Daneshfar, A. (2019). Effect of perceptual-motor activities on the mirror neurons training, behavioral disorders and social development in children with high functioning autism. International Journal of Motor Control and Learning, 1(2), 19-32. https://doi.org/10.29252/ijmcl.1.2.19
Sheikh, M., Homayoun-nia, M., Ahmadi, O., Nazari, S., Homayouni, A. R. (2014). The effects of selected physical activities on perceptual motor ability in pre-school children with neuropsychological learning disabilities. Archives of Rehabilitation, 15(3), 36-43. http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1317-en.html (In Persian)
Sprafkin, J., Gadow, K. D., Salisbury, H., Schneider, J., & Loney, J. (2002). Further evidence of reliability and validity of the child symptom inventory-4: Parent checklist in clinically referred boys. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 31(4), 513–524. https://doi.org/10.1207/S15374424JCCP3104_10
Suprapto, P. K., bin Ahmad, M. Z., Chaidir, D. M., Ardiansyah, R., & Diella, D. (2018). Spatial intelligence and students’ achievement to support creativity on visual spatial based learning. Indonesian Journal of Science Education, 7(2), 224-231. https://doi.org/10.15294/jpii.v7i2.14322
Taher, M., Abolghasemi, A., Hajloo, N., & Narimani, M. (2016). The efficacy of empathy and anger management training on response inhibition in children with oppositional defiant disorder. Middle Eastern Journal of Disability Studies, 6, 224-231. http://jdisabilstud.org/article-1-626-en.html (In Persian)
Thompson, N. M., van Reekum, C. M., & Chakrabarti, B. (2022). Cognitive and affective empathy relate differentially to emotion regulation. Affective Science, 3(1), 118–134. https://doi.org/10.1007/s42761-021-00062-w
Torabi, Z., Estaki, M., Kochak Entezar, R., & Sharifi, N. (2018). The effectiveness cerebellar training method with vibration on reading skills and auditory discrimination for students with reading difficulties. Middle Eastern Journal of Disability Studies, 8(1), 41-49. http://jdisabilstud.org/article-1-948-en.html (In Persian)
Van Overwalle, F., Manto, M., Cattaneo, Z., Clausi, S., Ferrari, C., Gabrieli, J. D. E., … Leggio, M. (2020). Consensus paper: Cerebellum and social cognition. Cerebellum, 19(6), 833–868. https://doi.org/10.1007/s12311-020-01155-1
Xu, M., Jiang, W., Du, Y., Li, Y., Fan, J. (2017). Executive function features in drug-naive children with oppositional defiant disorder. Shanghai Archives of Psychiatry, 29(4), 228–36. https://doi.org/10.11919/j.issn.1002-0829.216104
Yousefi, F., Shahvesi, S., Shahvesi, M., & Servatyari, K. (2021). The prevalence of oppositional defiant disorder and related factors among students of primary schools in Sanandaj in 2014. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry, 7(1), 117-125. http://dx.doi.org/10.52547/shenakht.7.1.117 (In Persian)
دوره 16، شماره 1
فروردین 1404
صفحه 135-151
  • تاریخ دریافت: 28 شهریور 1401
  • تاریخ بازنگری: 17 آذر 1401
  • تاریخ پذیرش: 26 دی 1401
  • تاریخ اولین انتشار: 01 بهمن 1403
  • تاریخ انتشار: 01 اردیبهشت 1404