نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه مشاوره، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 استادیار، گروه مشاوره، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر در استفاده از گوستینگ در روابط دوستانۀ نوجوانان بود. این پژوهش به روش کیفی و به شیوۀ پدیدارشناختی بهمنظور رسیدن به درک و فهمی عمیق از دیدگاه مشارکتکنندگان صورت گرفت. میدان پژوهش را همۀ نوجوانان دختر ۱۸-۱۶ سالۀ شهر تهران که در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ مشغول به تحصیل بودند، تشکیل دادند. درنهایت از طریق نمونهگیری هدفمند با درنظرگرفتن اصل اشباع، ۲۰ دختر نوجوان در پژوهش شرکت کردند. بهمنظور جمعآوری داده از مصاحبۀ نیمهساختاریافته استفاده شد و پس از تجزیه و تحلیل دادهها به روش هفتمرحلهای کلایزی، نتایج در قالب دو مضمون اصلی (عوامل روانی-هیجانی و عوامل شناختی-عملکردی)، چهار مضمون فرعی (ضعف در مهارتهای ارتباطی، نیازها، ترس و نگرانیها و داشتن باورهای ناکارآمد) و ۱۷ مفهوم اولیه طبقهبندی شدند. براساس یافتهها میتوان گفت نوجوانان بهدلیل ضعفهای شخصیتی و تلاش در جهت اجتناب و کاهش پیامدهای منفی پایان رابطه، از گوستینگ برای بهاتمامرساندن روابط خود استفاده میکنند. براساس نتایج پژوهش، پیشنهاد میشود متخصصان سلامت روان در حوزۀ نوجوان، بهویژه مشاوران مدارس، به برنامهریزی و اقدام در جهت کاهش استفاده از گوستینگ در پایاندادن به روابط دوستانه، با هدف بهبود روابط اجتماعی و سلامت روان نوجوانان اقدام کنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Ghosting in Adolescent Friendships: A Phenomenological Study
نویسندگان [English]
1 Department of Counseling, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Counseling, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The purpose of this study was to investigate the factors that influence the use of ghosting in adolescent friendships. To acquire a profound comprehension of the participants' viewpoints, this investigation implemented a qualitative phenomenological methodology. During the 2023-2024 academic year, the population of this study was comprised of all female pupils aged 16-18 residing in Tehran. In the end, a purposive sample of 20 adolescent females was chosen, taking into account the principle of saturation. Semi-structured interviews were employed to collect data. The data was analyzed using Colasis’s seven-step method, and the results were categorized into two main concepts (psychological-emotional factors and cognitive-functional factors), four sub-concepts (poor communication skills, needs, fears and concerns, and dysfunctional beliefs), and seventeen primary concepts. Based on findings, it can be inferred that adolescents typically employ ghosting as a method of terminating a relationship in order to address their personality deficiencies and to mitigate the negative repercussions of relationship termination. Based on the research finding, it is recommended that mental health professionals, particularly school counselors, employ these results to develop and implement programs aimed at reducing the use of ghosting as a relationship termination strategy. The objective of this intervention is to enhance the mental health and social relationships of adolescents.
کلیدواژهها [English]