نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 فارغ التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
2 دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
3 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده
هدف : بیان روایات دانشآموز تراجنسیتی با اسم مستعار آروشا در بافت مدارس میباشد. روش: روش پژوهش بر حسب گرد آوری اطلاعات از نوع کیفی و از نظر هدف کاربردی و تحلیل محتوا به روش کیفی عرفی بود، چون پژوهش از نوع روایت پژوهی بوده به دو روش تحلیل روایات و بیان تجارب و کُدگذاری دادهها و حرکت از نشانهها به سمت مفاهیم و مضامین، کار تحلیل انجام شده و تحلیل دادهها علاوه بر تحلیل روایات به صورت تحلیل تماتیک نیز انجام گرفت. روش نمونهگیری در دسترس و هدفمند انتخاب گردید. ابزار سنجش نرم افزار مکسکیودا بود که در مرحلهی کُدگذاری و تحلیل تماتیک ازآن استفاده گردید و از روشهای آنالیزی نرمافزار جهت جلوگیری از همپوشانی نشانهها و مفاهیم و مضامین استفاده شد. یافته ها: در پژوهش حاضر یک دانشآموز تراجنسیتی از مرد به زن با نام مستعار آروشا حاضر بود که در هر سه مقطع تحصیلی در شهر سقز و یکی از روستاهای اطراف آن تحصیل نمود و تجارب زیست شدهی خود را از بافت مدرسه بیان کرد.
نتیجه گیری : مدیران مدارس بایستی چالشهای منحصربهفرد دانشآموزان تراجنسیتی که با آن مواجه هستند، را درک کنند تا بتوانند با در نظر گرفتن فراگیری و ایمنی با سیاستها برخورد کنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Narrative study of the lived challenges of transgender students in the context of school
نویسندگان [English]
1 master's degree from Shahid Madani University in Azerbaijan.
2 Associate Professor in the Department of Educational Sciences at Shahid Madani University of Azarbaijan
3 Associate Professor, Department of educational sciences, Faculty of psychology and educational sciences, Azarbaijan Shahid Madani University, TABRIZ, IRAN
چکیده [English]
Purpose: The purpose of this research was to express the narratives of a transgender student (nickname: Arusha) in the context of school.
Method: This study was qualitative in terms of gathering information and was applied research in terms of purpose. Conventional content analysis was used in this study. Since the research was narrative, the analysis was done through the analysis of narratives and experiences and data coding and movement from signs towards the concepts and themes. Besides the analysis of narratives, the thematic analysis was done to analyze the data. The sample was selected by using the convenience and judgmental sampling method.
The measurement tool was MAXQDA software, which was used in the coding and thematic analysis stage, and the analysis methods available in the software were used to prevent the overlapping of signs, concepts and themes.
Findings: In this study, there was a male-to-female transgender student, Arusha, who studied in Saghez and one of its villages and expressed his lived experiences, happened at school.
Conclusion: It is important for school principals to understand the unique challenges faced by gender nonconforming and transgender students so that they can encounter policies with considering inclusion and safety.
کلیدواژهها [English]