ارتباط بین توانمندی‌های منش و شکست‌های شناختی با خوش‌بینی شغلی: بررسی نقش میانجی افکار شغلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران.

2 دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش میانجی افکار شغلی در ارتباط بین توانمندی‌های منش و شکست‌های شناختی با خوش‌بینی شغلی انجام شد. روش پژوهش همبستگی و مبتنی بر مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه‌های شهر اصفهان (حدود 68500 نفر) در سال 1401 بود و از این بین تعداد 366 نفر (217 دختر و 149 پسر) به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های توانمندی‌ها و فضائل منش (VIA-IS)، شکست‌های شناختی (CFQ)، خوش‌بینی شغلی (COI) و افکار شغلی (CTI) جمع‌آوری و با استفاده از تحلیل همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری در نرم‌افزارهای spss-26 و amos-24 مورد تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد توانمندی‌های منش با خوش‌بینی شغلی، رابطه مثبت معنی‌دار و با افکار شغلی رابطه منفی‌ معنی‌دار دارد؛ ولی شکست‌های شناختی و افکار منفی شغلی با خوش‌بینی شغلی، رابطه منفی و معنی‌داری دارند. همچنین نتایج نشان داد افکار شغلی در ارتباط بین توانمندی‌های منش و خوش‌بینی شغلی نقش میانجی معنی‌داری دارد. با توجه به اینکه مدیریت افکار یکی از توانمندی‌های منش است و افکار شغلی نیز نقش میانجی در ارتباط بین متغیرها داشت، به نظر می‌رسد هدایت جلسات مداخله‌ای توانمندی‌های منش به سمت مدیریت افکار شغلی می‌تواند بر خوش‌بینی شغلی دانشجویان تاثیر داشته باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Character Abilities and Cognitive failures with Career Optimism: Mediating Role of Career Thoughts

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Amin Jafari 1
  • Yasser Rezapour mirsaleh Rezapour Mirsaleh 2
  • Mohammad Hadi Safi 1
1 Department of Counseling, Faculty of Humanities and Social Sciences, Ardakan University, Ardakan, Iran.
2 Department of Counseling, Faculty of Humanities and Social Sciences, Ardakan University, Ardakan, Iran.
چکیده [English]

This study aimed to investigate the mediatige reole of career thoughts in the relationship between character abilities and cognitive failures with career path optimism. This is a correlational study which used structural equation modeling. The statistical population included all the students of the universities of Isfahan city; A total of 382 participants were selected by available sampling method. Data were gathered using Virtues In Action-Inventory of Strenghts (VIA-IS) Cognitive Failures Questionnaire (CFQ), Career Optimism Inventory (COI), and Career Thoughts Inventory (CTI) and were analysis using Pearson correlation and structural equation analysis. The findings indicated there is a positive and significant relationship between character abilities and career optimism; But there is a negative and significant relationship between the cognitive failures and negative career thoughts with career optimism. Also, the results showed the more a person's character abilities are, career optimism increases and negative career thoughts decrease, and the presence of more cognitive failures in a person causes a decrease in career optimism and an increase in negative career thoughts. According to these results, it can be concluded that planning to increase character abilities in students and at the same time reducing their cognitive failures and errors can increase their career optimism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Character Abilities
  • Cognitive Failures
  • Career Optimism
  • Career Thoughts

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 17 فروردین 1404
  • تاریخ دریافت: 30 فروردین 1402
  • تاریخ بازنگری: 07 تیر 1402
  • تاریخ پذیرش: 28 مرداد 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 17 فروردین 1404
  • تاریخ انتشار: 17 فروردین 1404