تاثیر تمرینات توانبخشی حس های نزدیک بر مهار بازتاب کودکان با اختلال هماهنگی رشدی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

3 استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش، تدوین برنامه توانبخشی حسی نزدیک (لامسه، عمقی و دهلیزی) و اثربخشی آن بر مهار بازتاب کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی بود. روش پژوهش بر اساس هدف،کاربردی و از لحاظ گردآوری اطلاعات، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری، کلیه دانش آموزان دچار اختلال هماهنگی رشدی در مدارس تبریز در سال تحصیلی 1401-1400 بود. 16 کودک 5 تا 12 ساله (9 پسر و 7 دختر) بعد از غربالگری و ارزیابی توسط پرسشنامه اختلال هماهنگی رشدی ویلسون (DCDQ7) بصورت هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه بطور تصادفی طبقه بندی شدند. فرم کوتاه برونینکس-اوزرتسکی (BOT) برای ارزیابی مهار بازتاب استفاده شد. گروه آزمایش برنامه توانبخشی را بمدت هشت هفته (2 جلسه 45 دقیقه ای در هفته بفاصله دو روز) دریافت کرد. تحلیل آماری با استفاده از Spss25 و تحلیل کوواریانس در سطح معنا داری یک درصد انجام شد. یافته ها نشان داد بین دو گروه آزمایش و گواه، تفاوت معناداری وجود دارد (P-01/0value< ) و برنامه تدوین شده بر روی مهار بازتاب کودکان موثر می باشد. لذا کاربرد تمرینات توانبخشی حس های نزدیک در مراکز توانبخشی، اختلالات یادگیری، کاردرمانی و تمرینات ورزشی در مدارس عادی و استثنایی توصیه می شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectivness of Proximal Sensory Rehabilitation Exercises on Reflex Inhibition of Children with Developmental Coordination Disorder

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Izadpanah 1
  • Saeed Rezayi 2
  • Fatemeh Nikkhoo 3
1 2. MSc , Department of Psychology of Exceptional Children, Psychology and Educational Science Faculty, University of Allameh-Tabatabaei, Tehran, Iran
2 1. Associate Professor, Department of Psychology of Exceptional Children, Psychology and Educational Science Faculty, University of Allameh-Tabatabaei, Tehran, Iran
3 3. Assistant Professor, Department of Psychology of Exceptional Children, Psychology and Educational Science Faculty, University of Allameh-Tabatabaei, Tehran, Iran
چکیده [English]

This study aimed to formulate a rehabilitation plan for proximal senses (Tactile, Proprioception, and Vestibular) and determine its effectiveness in inhibiting reflexes of children with Developmental Coordination Disorder (DCD). This was an applied study based on its objective. In terms of data collection, this was a pretest-posttest semi-experimental study with a control group. The statistical population was all students with DCD in Tabriz schools during the 2021-2022 academic year. 16 children aged 5 to 12 years (9 boys ,7 girls) after screening and evaluation by Wilson Developmental Coordination Disorder Questionnaire (DCDQ7) were purposefully selected and classified randomly into 2 groups: Experimental ,Control . The short form of Brunincks-Ozertsky scale (BOT) was used to detect the function of reflexes. The experimental group received the plan (2 sessions of 45 minutes per week, two days apart). Data analysis was done by Spss V. 25 at a significance level of 1% with covariance analysis. Results showed that there is a significant difference between the groups (P-value<0.01) and the rehabilitation program is effective on inhibiting the reflexes of children.Apply of rehabilitation exercises of the proximal senses in rehabilitation centers, learning disorders, occupational therapy and sports exercises in typical and exceptional schools is recommended.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sensory Rehabilitation
  • Sensory Integration
  • Reflex
  • Developmental Coordination Disorder
  • Clumsiness

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 08 اردیبهشت 1404
  • تاریخ دریافت: 01 آبان 1401
  • تاریخ بازنگری: 12 اردیبهشت 1402
  • تاریخ پذیرش: 27 اردیبهشت 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 08 اردیبهشت 1404
  • تاریخ انتشار: 08 اردیبهشت 1404