اثربخشی روش بازی‌وارسازی به صورت انفرادی و مشارکتی بر عملکرد ریاضی دانش‌آموزان پایه سوم دبستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تهران

2 دانشیار گروه روش ها و برنامه های آموزشی و درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

3 گروه برنامه های آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران

4 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی اثرگذاری بازی‌وارسازی روی عملکرد درس ریاضی سوم دبستان است. یکی از درس‌هایی که همواره در نظام آموزشی با چالش‌های فراوانی همراه بوده، درس ریاضی است که این چالش‌ها باید رفع گردد. یکی از روش‌های آموزش، استفاده از بازی‌وارسازی است. روش پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش‌آموززس ان پایه سوم دبستان شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1402 است. 60 نفر از دانش‌آموزان دچار اختلال ریاضی به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش انفرادی، مشارکتی و کنترل قرار گرفتند. دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری در گروه آزمایش 12 جلسه تحت آموزش با روش بازی‌وارسازی قرار گرفتند. اما گروه کنترل در جلسات با روش سنتی شرکت کردند. داده های حاصل از اجرای پیش‌آزمون و پس‌آزمون، با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که استفاده از این روش منجر به بهبود عملکرد در درس ریاضی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی شده است. اما تفاوت معناداری بین گروه انفرادی و مشارکتی وجود ندارد. بنابراین می‌توان با استفاده از روش بازی‌وارسازی به صورت انفرادی یا مشارکتی عملکرد دانش‌آموزان در درس ریاضی را بهبود داد. این روش جایگزین مناسبی برای روش‌های سنتی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of individual and cooperative gamification method on the math performance of third grade elementary school students

نویسندگان [English]

  • Marzie Abbaspoor 1
  • Marzieh Dehghani 2
  • mohamad javadipour 3
  • ebrahim khodaie 4
1 Tehran university
2 Associate Professor of the Faculty of Psychology and Education University of Tehran
3 Assistant
4 university of tehran
چکیده [English]

The purpose of this research is to investigate the effect of gamification on the performance of the third grade of elementary school mathematics. One of the lessons that have always been associated with many challenges in the educational system is mathematics, and these challenges must be solved. One of the teaching methods is using gamification. The research method is semi-experimental with pre-test-post-test with control group. The statistical population of this research is all the students of the third grade of Tehran primary school in the academic year 1401-1402. 60 students with math disorders were randomly divided into three experimental groups: individual, cooperative and control. The students with learning disorders in the experimental group were trained with gamification method for 12 sessions. But the control group participated in the meetings with the traditional method. The data obtained from the pre-test and post-test were analyzed using covariance analysis. The findings showed that the use of this method has led to an improvement in the performance of third grade elementary school students in mathematics. But there is no significant difference between individual and cooperative group.

کلیدواژه‌ها [English]

  • gamification
  • pre-test-post-test
  • experimental group
  • control group
  • elementary school period

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 08 اردیبهشت 1404
  • تاریخ دریافت: 30 تیر 1403
  • تاریخ بازنگری: 20 مهر 1403
  • تاریخ پذیرش: 16 دی 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 08 اردیبهشت 1404
  • تاریخ انتشار: 08 اردیبهشت 1404