اثربخشی مداخله مبتنی بر شفقت بر فرسودگی والدینی و رابطه والد- کودک مادران کودکان با اختلال اضطراب جدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه روانشناسی. دانشگاه گیلان

2 . کارشناسی ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

3 کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

4 دانشجوی دکتری تخصصی روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده ادبیات، علوم ‌انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه

5 . دکتری تخصصی روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر شفقت ورزی بر فرسودگی والدینی و رابطه- والد کودک مادران کودکان با اختلال اضطراب جدایی در سال تحصیلی 01-1400 شهر قائمشهر انجام شد. پژوهش از نوع شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون– پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری را مادران کودکان با اختلال اضطراب جدایی تشکیل دادند. نمونه 30 نفر از مادران بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. آموزش شفقت‌ورزی طی 8 جلسه 90 دقیقه‌ای هفته‌ای یک جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد ولی گروه گواه مداخله‌ای را دریافت نکرد. هر دو گروه با مقیاس‌های فرسودگی والدینی رزکام (2018) و رابطه والد- کودک پیانتا (2011) ارزیابی شدند. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس تک و چند متغیره استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که به دنبال مداخله، نمرات فرسودگی والدینی کاهش و رابطه والد- کودک بهبود یافته است (001/0p<). بنابراین با توجه به نتایج مثبتی که شفقت‌ورزی در کاهش فرسودگی مادران و بهبود رابطه والد کودک از طریق افزایش سلامت روان و خودآگاهی داشته، می‌توان آن را به عنوان یکی از مداخلات مؤثر در این زمینه مورد استفاده قرار داد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Compassion-Based Intervention on Parental Burnout and the Parent-Child Relationship of Mothers of Children with Separation Anxiety Disorder

نویسندگان [English]

  • mahnaz khosrojavud 1
  • Somayeh Mohammadi Kashka 2
  • Mozhgan Vakilian 3
  • Alireza Mohammadi Sangachin Doost 4
  • Seyedeh Zahra SeyedNoori 5
1 Associate professor, University of Guilan
2 MSc, Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.
3 MSc, Department of general Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.
4 Ph.D student in Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Science &amp; Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
5 Ph.D. Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of compassion-based intervention on parental burnout and the parent-child relationship of mothers of children with separation anxiety disorder in Qaimshahr city, 2021-2022. In this research, a quasi-experimental method was used with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population consisted of mothers of children with separation anxiety disorder. The sample consisted of 30 mothers who were selected by available sampling method and were randomly assigned to two experimental and control groups. Compassion training was conducted during 8 sessions of 90 minutes, one session per week for the experimental group, but the control group did not receive the intervention. Both groups were evaluated with Roskam's (2018) parental burnout scales and Pianta's (2011) parent-child relationship scales. Single and multivariate analysis of covariance was used to analyze the data. The findings showed that following the intervention, the parental burnout scores decreased and the parent-child relationship improved (p<0.001). Therefore, considering the positive results that compassion has in reducing mothers' burnout and improving the parent-child relationship through increasing mental health and self-awareness, it can be used as one of the effective interventions in this field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Compassion
  • Parental Burnout
  • Parent-Child Relationship
  • Separation Anxiety Disorder

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 10 اردیبهشت 1404
  • تاریخ دریافت: 10 بهمن 1401
  • تاریخ بازنگری: 08 اسفند 1401
  • تاریخ پذیرش: 16 اردیبهشت 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 10 اردیبهشت 1404
  • تاریخ انتشار: 10 اردیبهشت 1404