اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر باور تحصیلی، تنظیم هیجانی، خودکارآمدی تحصیلی و سازگاری تحصیلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی‌، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی‌، تهران، ایران.

3 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم اجتماعی و فرهنگی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر باور تحصیلی، تنظیم هیجانی، خودکارآمدی تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان پسر بود. پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر متوسطه دوم شهر ایلام در سال تحصیلی 1401-1400 بوده که با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای تک‌ مرحله‌ای، 30 دانش‌آموز به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل پرسش‌نامه باور تحصیلی والرند و همکاران (1992)، پرسش‌نامه تنظیم هیجانی گروس و جان (2003)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی جروسلم و شوارزر (1981) و مقیاس سازگاری تحصیلی تورپ و همکاران (1953) بود. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس چندراهه در نرم‌افزار SPSS-21 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین گروه‌ آزمایش و گروه گواه از نظر متغیرهای وابسته (باور تحصیلی، تنظیم هیجانی، خودکارآمدی اجتماعی و سازگاری تحصیلی) تفاوت معنی‌داری وجود دارد (001/0P<). مطابق نتایج این پژوهش این آموزش موجب افزایش باور تحصیلی، ارزیابی مجدد شناختی ، خودکارآمدی تحصیلی و سازگاری تحصیلی و هم‌چنین موجب کاهش بازداری هیجانی در دانش‌آموزان می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on academic belief, emotional regulation, academic self-efficacy and academic adjustment

نویسندگان [English]

  • Amin Azizi 1
  • Abdolhasan Farhangi 2
  • Reza Hosseinpour 3
1 Department of Psychology, Faculty of Humanities, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Department of Psychology, Faculty of Humanities, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Department of Educational Sciences, Faculty of Social and Cultural Sciences, Imam Hossein Comprehensive University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The aim of the present study was to compare the effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on academic belief, emotional regulation, academic self-efficacy and academic adjustment in male students of the second secondary school in Ilam city. The current study was an experimental type with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of this research included all the male students of the high school students of Ilam city in the academic year of 2020-2021, and 30 students were selected as a sample with the one-stage cluster random sampling method and were randomly replaced in two groups. The research tools included Wallerand et al.'s Academic Belief Scale (1992), Gross and John's Emotion Regulation Questionnaire (2003), Jerusalem and Schwarzer's Academic Self-Efficacy Questionnaire (1981), and Thorpe et al.'s Academic Adjustment Scale (1953). Data were analyzed using multiway analysis of covariance in SPSS-21 software. The results showed that there is a significant difference between the experimental group and the control group in terms of dependent variables (academic belief, emotional regulation, academic self-efficacy and academic adjustment) (P<0.001). According to the results of this research, this training increases academic confidence, cognitive re-evaluation, academic self-efficacy and academic adaptation, and also reduces emotional inhibition.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic belief
  • emotional regulation
  • Academic self-efficacy
  • Academic adjustment
  • Acceptance and Commitment Therapy

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 22 اردیبهشت 1404
  • تاریخ دریافت: 05 آذر 1401
  • تاریخ بازنگری: 13 بهمن 1401
  • تاریخ پذیرش: 30 بهمن 1401
  • تاریخ اولین انتشار: 22 اردیبهشت 1404
  • تاریخ انتشار: 22 اردیبهشت 1404