بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی سیاهه منابع روان‌شناختی مسیرشغلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه(س)، قم، ایران.

2 استادیار، گروه مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی سیاهه منابع روان‌شناختی مسیر شغلی در دانشجویان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع مطالعات روانسنجی بود. جامعۀ آماری، کلیۀ دانشجویان دانشگاه شهرکرد و نمونه شامل 960 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد در سال 1401 بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل سیاهه منابع روان‌شناختی مسیر شغلی (PCRI)، مقیاس انطباق‌پذیری مسیر شغلی جهت روائی سازه همگرا و سیاهۀ افکار ناکارآمد مسیرشغلی جهت روائی سازه واگرا بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تحلیل عاملی تائیدی جهت بررسی روائی سازه و همبستگی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که منابع روان‌شناختی مسیرشغلی را می‌توان با مدل پانزده عاملی مطرح شده توسط کوتزی نمایش داد. همچنین بین مولفه‌های PCRI و مولفه‌های انطباق‌پذیری مسیر شغلی همبستگی مثبت معنی داری و بین مولفه‌های PCRI و افکار ناکارآمد حرفه‌ای همبستگی منفی معنی‌داری وجود داشت. پایائی PCRI نیز با استفاده از ضریب آلفای کرنباخ قابل قبول بود (63/0 -87/0). در مجموع می‌توان گفت که از سیاهه منابع روان‌شناختی مسیرشغلی می‌توان به عنوان ابزاری معتبر جهت سنجش میزان برخورداری افراد از منابع روان‌شناختی مسیرشغلی به عنوان یکی از مهارت‌های ضروری برای مدیریت مسیر شغلی استفاده نمود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Psychometric Properties of the Psychological Career Resources Inventory

نویسندگان [English]

  • Marziyeh Malekiha 1
  • Rezvan Salehi 2
1 Department of Counseling, Faculty of Humanities, Hazrat-e Masoumeh University, Qom, Iran.
2 Department of Counseling, Faculty of Literature and Humanities Shahrekord University, Shahrekord, Iran.
چکیده [English]

This study aimed to examine the factor structure, validity, and reliability of the Psychological Career Resources Inventory (PCRI) among university students. A descriptive, psychometric research design was employed. The statistical population consisted of all students at Shahrekord University. The sample comprised 960 undergraduate and postgraduate students selected through random sampling in 2022 (1401). The instruments used included the PCRI, the Career Adapt-Abilities Scale (CAAS) for convergent validity, and the Career Thoughts Inventory (CTI) for discriminant validity. Data were analyzed using confirmatory factor analysis (CFA) to assess construct validity and correlational analyses. The results indicated that psychological career resources could be represented by the fifteen-factor model proposed by Coetzee. Furthermore, significant positive correlations were found between the PCRI components and the CAAS components, while significant negative correlations were observed between the PCRI components and the CTI. The internal consistency reliability of the PCRI, assessed using Cronbach’s alpha coefficient, was acceptable (0.63-0.87). Overall, the PCRI can be considered a valid instrument for assessing individuals’ psychological career resources, an essential skill for career management.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Factor Structure
  • Validity
  • Reliability
  • Inventory
  • Psychological Career Resources

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 06 خرداد 1404
  • تاریخ دریافت: 07 آذر 1403
  • تاریخ بازنگری: 20 دی 1403
  • تاریخ پذیرش: 01 اسفند 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 06 خرداد 1404
  • تاریخ انتشار: 06 خرداد 1404