اثربخشی اصلاح سوگیریهای شناختی کمالگرایانه بر تحمل پریشانی و اهمالکاری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه خلیج فارس

2 دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر

3 کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه خلیج فارس

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر اصلاح سوگیری شناختی کمال‌گرایانه بر تحمل پریشانی و اهمالکاری دانشجویان کمال‌گرا بود. پژوهش حاضر که از نظر روش‌شناسی، یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون– پس‌آزمون با گروه گواه بود، در دانشجویان دانشگاه‌های شهرستان دشتستان اجرا شد. پژوهشگران با اطلاع‌رسانی از طریق فضای مجازی، از دانشجویان دعوت کردند تا پرسشنامه برخط کمال‌گرایی را تکمیل نمایند. تعداد 68 نفر از 328 دانشجویی که مقیاس کمال‌گرایی چندبعدی ((MPS فراست (1990) را تکمیل نموده بودند، به عنوان دانشجویان کمال‌گرا شناسایی شده، و تعداد 40 نفر از آنها به صورت تصادفی انتخاب و با استفاده از روش گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. دانشجویان گروه آزمایش طی 8 هفته در بازه زمانی آبان و آذرماه سال 1400، به صورت حضوری، در جلسات هفتگی اصلاح سوگیری شناختی کمال‌گرایانه شرکت کردند. یافته‌ها نشان داد که اصلاح سوگیری‌های شناختی کمال‌گرایانه باعث افزایش تحمل پریشانی (p<0.01) دانشجویان می‌گردد اما تغییر معناداری در اهمالکاری دانشجویان مشاهده نشد (p<0.85). با توجه به ویژگی‌های کمال‌گرایی و همچنین آسیب‌های روانشناختی ناشی از آن در دانشجویان، اجرای مداخلات معطوف به کاهش سوگیری‌های کمال‌گرایانه می‌تواند نقش موثری در پیشگیری از این آسیب‌ها داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The effect of modifying perfectionist cognitive biases on distress tolerance and procrastination

نویسندگان [English]

  • Ali pakizeh 1
  • sadegh hekmatiyan fard 2
  • Azam Asdaqapour 3

1 Associate Professor of Persian Gulf University

2 PhD student, Department of psychology, Persian Gulf University, Bushehr

3 3. MSc., Department of Psychology, Persian Gulf University

چکیده [English]

The aim of the present study was to investigate the effect of correcting perfectionist cognitive bias on distress tolerance and procrastination of perfectionist students. The current study, which was a semi-experimental study with a pre-test-post-test design with a control group, was conducted among university students in Dashtestan. The researchers invited the students to complete the online questionnaire of perfectionism by informing through virtual space. 68 of the 328 students who completed the multidimensional perfectionism scale (MPS) of Frost (1990) were identified as perfectionist students, and 40 of them were randomly selected and using the random assignment method in two The experimental and control groups were placed. The students of the experimental group participated in the weekly meetings to correct the perfectionistic cognitive bias in person during 8 weeks between November and December 2021. The findings showed that correcting perfectionistic cognitive biases increases students' distress tolerance (p<0.01), but no significant change was observed in students' procrastination (p<0.85). Considering the characteristics of perfectionism and also the psychological damages caused by it in students, the implementation of interventions aimed at reducing perfectionist biases can play an effective role in preventing these damages.

کلیدواژه‌ها [English]

  • cognitive bias
  • procrastination
  • perfectionism
  • distress tolerance
  • students

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 18 شهریور 1404
  • تاریخ دریافت: 20 شهریور 1402
  • تاریخ بازنگری: 17 آذر 1402
  • تاریخ پذیرش: 15 دی 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 18 شهریور 1404
  • تاریخ انتشار: 18 شهریور 1404