نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 Department of Psychology, Faculty of Psychology, Universitas Negeri Malang, Malang, Indonesia.
2 Department of Educational Technology, Faculty of Education, Universitas Negeri Malang, Malang, Indonesia
3 Faculty of Psychology, Universitas Negeri Malang, Indonesia
4 Department of Psychology, Instituto Superior Cristal, Dili, Timor Leste
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی مدل ساختاری تابآوری تحصیلی در میان دانشجویانی بود که با مشکلات روزمرهی تحصیلی مواجهاند، با تمرکز بر نقش پشتکار، اضطراب تحصیلی، حمایت اجتماعی و نقش میانجیگرانهی خودکارآمدی. این مطالعهی توصیفی–همبستگی با مشارکت ۹۰۰ دانشجوی کارشناسی از چهار دانشگاه شهر مالانگ، اندونزی، و در بازهی زمانی فوریه تا آوریل ۲۰۲۵ انجام شد. نمونهها با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. پیش از اجرای پرسشنامهها، اطمینان حاصل شد که شرکتکنندگان درگیر چالشهای متداول تحصیلی نظیر حجم بالای تکالیف، فشار امتحانات و دشواری در مدیریت زمان هستند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس تابآوری تحصیلی (ABS)، مقیاس کوتاه پشتکار (Grit-S)، مقیاس اضطراب تحصیلی (AAS)، مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراکشده (MSPSS)، و مقیاس خودکارآمدی عمومی (GSES) بود که همگی از ویژگیهای روانسنجی مطلوبی برخوردار بودند. تحلیل مدل معادلات ساختاری نشان داد که پشتکار، حمایت اجتماعی و خودکارآمدی بهطور مثبت تابآوری تحصیلی را پیشبینی میکنند، در حالی که اضطراب تحصیلی تأثیری منفی دارد. همچنین، خودکارآمدی نقش میانجی در روابط میان پشتکار، اضطراب تحصیلی و حمایت اجتماعی با تابآوری تحصیلی ایفا کرد. یافتهها بر اهمیت تقویت خودکارآمدی، پرورش پشتکار و کاهش اضطراب تحصیلی برای افزایش توان تابآوری دانشجویان در مواجهه با فشارهای آموزشی تأکید دارند. این مطالعه علاوه بر ارائهی بینشهای نظری، پیامدهای کاربردی ارزشمندی برای طراحی مداخلات روانشناختی و راهبردهای آموزشی در آموزش عالی فراهم میآورد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Academic Buoyancy in Indonesian Students with Daily Academic Problems: The Roles of Anxiety, Grit, Social Support, and Mediating Self-Efficacy
نویسندگان [English]
1 Department of Psychology, Faculty of Psychology, Universitas Negeri Malang, Malang, Indonesia.
2 Department of Educational Technology, Faculty of Education, Universitas Negeri Malang, Malang, Indonesia
3 Faculty of Psychology, Universitas Negeri Malang, Indonesia
4 Department of Psychology, Instituto Superior Cristal, Dili, Timor Leste
چکیده [English]
The purpose of this study was to examine the structural model of academic buoyancy among students experiencing daily academic problems, focusing on the roles of grit, academic anxiety, social support, and the mediating effect of self-efficacy. This descriptive-correlational study involved 900 undergraduate students from four universities in Malang, Indonesia, with data collected between February and April 2025 using a multistage cluster random sampling technique. Participants were screened to ensure they faced routine academic challenges such as coursework load, exam pressure, and time management difficulties. Data were collected using the Academic Buoyancy Scale (ABS), Short Grit Scale (Grit-S), Academic Anxiety Scale (AAS), Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS), and General Self-Efficacy Scale (GSES), all demonstrating strong psychometric properties. Structural equation modeling showed that grit, social support, and self-efficacy positively predicted academic buoyancy, whereas academic anxiety had a negative effect. Self-efficacy also mediated the effects of grit, academic anxiety, and social support on academic buoyancy. These findings underscore the importance of strengthening self-efficacy, promoting grit, and reducing academic anxiety to enhance students’ buoyancy in managing academic demands. The study provides theoretical insights and practical implications for developing psychological interventions and educational strategies in higher education.
کلیدواژهها [English]