بررسی عوامل تربیتی و روانشناختی مؤثر بر دینداری دانشجویان: برداشتی از احادیث
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
10.22059/japr.2013.52565
چکیده
موضوع دینداری در جامعه امروز ایران، از دغدغه های مهم فرهنگی است که توجه نه تنها مسئولین، بلکه فرهیختگان بسیاری را، به خصوص در جامعه دانشگاهی به خود جلب کرده است. هدف مقاله حاضر، بررسی عوامل تربیتی و روانشناختی زمینه ساز و مؤثر در به سازی و درون سازی دینداری در دانشجویان از منظر احادیث است که از معصومین علیهم السلام به ما رسیده است. به طور کلی در این پژوهش، روش اجتهادی (توصیفی ـ تحلیلی) مورد استفاده قرار گرفته و با مراجعه به کتب حدیثی، عوامل دینداری مؤثر بر جوانان، مطالعه و بررسی می شود. برخی از عوامل تربیتی و روانشناختی مؤثر بر دینداری که در احادیث دینی بر آنها تاکید شده است، عبارتند از: تغییر عوامل آسیب زا، فراهم سازی تجربه عملی دینداری، فراهم سازی زمینه های رشد شخصیتی، فرهنگ سازی، تهیه بسته های فرهنگی آموزشی برای دانشجویان و خانواده های آنان و عوامل محیطی اجتماعی ا ز جمله فراهم سازی زمینه ازدواج دانشجویان. در پایان با تبیین دیدگاه درون دینی قرآن و احادیث معصومان (ع) و همچنین دیدگاه برون دینی دانشمندان اسلامی، دیدگاه جامع گرایانه اسلام مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
. (1392). بررسی عوامل تربیتی و روانشناختی مؤثر بر دینداری دانشجویان: برداشتی از احادیث. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی, 4(2), 115-132. doi: 10.22059/japr.2013.52565
MLA
. "بررسی عوامل تربیتی و روانشناختی مؤثر بر دینداری دانشجویان: برداشتی از احادیث", فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی, 4, 2, 1392, 115-132. doi: 10.22059/japr.2013.52565
HARVARD
. (1392). 'بررسی عوامل تربیتی و روانشناختی مؤثر بر دینداری دانشجویان: برداشتی از احادیث', فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی, 4(2), pp. 115-132. doi: 10.22059/japr.2013.52565
VANCOUVER
. بررسی عوامل تربیتی و روانشناختی مؤثر بر دینداری دانشجویان: برداشتی از احادیث. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی, 1392; 4(2): 115-132. doi: 10.22059/japr.2013.52565