اثربخشی توانبخشی شناختی بر خواندن و حافظه فعال دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری خواندن
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی توانبخشی شناختی بر خواندن و حافظه فعال دانشآموزان دارای مشکلات یادگیری خواندن بوده است. طرح پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل، و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه دوم ابتدایی دارای مشکلات خواندن شهر تهران بود. از این جامعه آماری 30 نفر بهصورت غیر تصادفی در دسترس انتخاب، و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پس از اجرای پیشآزمون در دو گروه، گروه آزمایش تحت مداخلات بازپروری شناختی 15 جلسهای قرار گرفت. سپس پسآزمون برای هر دو گروه اجرا شد. ابزار مورد استفاده در پژوهش نسخه نوین هوش آزمای تهران–استنفورد بینه، مقیاس هوشی وکسلر نسخه چهارم و آزمون خواندن "نما" بوده است. تحلیل یافتهها با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس انجام پذیرفت. بر اساس یافتهها بازپروری شناختی و افزایش توانایی فرد در پردازش و تفسیر اطلاعات و بازپروری فرایندهای تحولی شناختی از قبیل حافظه دیداری و شنیداری، دقت و تمیز دیداری و شنیداری، استدلال، سازماندهی و توالی دیداری، تفکر منطقی و پرورش حرکتی سبب ارتقا خواندن و بهبود حافظه فعال میگردد. همچنین یافتهها نشان داد، بازپروری شناختی بر ارتقا حافظه فعال و مولفههای خواندن کلمات، تمیز زنجیره کلمات، درک متن و خواندن ناکلمات در سطح معناداری 01/0 =P موثر بوده است.