اثر یادگیری مشارکتی بر اضطراب، نگرش و پیشرفت تحصیلی در ریاضی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشگاه تهران

2 کارشناس ارشد مشاوره مدرسه، آموزش و پرورش شهرستانهای تهران

3 دانشیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشگاه تهران

4 کارشناس ارشد مشاوره، آموزش و پرورش شهرستانهای تهران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی اثر یادگیری مشارکتی بر اضطراب، نگرش و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان در درس ریاضی صورت پذیرفت. روش پژوهش، آزمایشی بوده و در طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه گواه انجام یافت. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان دختر سال دوم دبیرستان رشته علوم تجربی شهر تهران بود که از آن نمونه­ای به روش نمونه­گیری در دسترس شامل دو کلاس مشابه از دو دبیرستان در منطقه کهریزک برگزیده شده و به طور تصادفی در دو گروه  آزمایشی و گواه قرار گرفتند (22 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل). گروه آزمایشی به مدت سی و دو جلسه تحت آموزش ریاضی به روش یادگیری مشارکتی قرار گرفته و گروه گواه در همین مدت با روش سنتی آموزش دیدند و مطابق با طرح تحقیق هر دو گروه پیش و پس از آموزش به لحاظ هر سه متغیر مورد مطالعه، سنجیده شدند. جهت گرداوری داده­ها از مقیاس اضطراب ریاضی (شکرانی، 1381)، پرسشنامه نگرش نسبت به ریاضی (قنبرزاده، 1380) و آزمون پیشرفت تحصیلی معلم ساخته استفاده شد و داده­ها به واسطه تحلیل کوواریانس تک عاملی پردازش شدند. یافته­ های پژوهش تفاوت معنی‌دار P<0/05 میان دو گروه آزمایشی و گواه در هر سه متغیر اضطراب ریاضی، نگرش نسبت به ریاضی و پیشرفت تحصیلی را نشان داد، به طوری ­که گروه آزمایشی اضطراب ریاضی کمتر، نگرش بهتر نسبت به ریاضی و پیشرفت تحصیلی بیشتری داشتند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of cooperative learning on anxiety, attitude and academic achievement in math

نویسندگان [English]

  • mansoureh hajhosseini 1
  • Tayebeh Kousheh 2
  • Masoud Gholamali Lavasani 3
  • Mohammadhasan Morseli 4
چکیده [English]

The current study intended to investigate the effectiveness of cooperative learning on math anxiety, attitude toward mathematics, and academic achievement of female high school students. The study method was experimental and was conducted by pretest-posttest design with the control group. The population included all female high school students (second year) who were studying experimental science in Tehran. The sample was selected through convenience sampling, and the subjects were randomly assigned into two groups (22 individuals in experimental group and 20 individuals in control group). The experimental group received cooperate-based math training for 32 sessions while the control group received their regular traditional education. Both groups were assessed in pretest and posttest stages. The data were collected through Math Anxiety scale (Shokrani, 1381), Attitude toward Mathematics Questionnaire (Qanbarzadeh, 1380), and Academic Achievement Test. The data were analyzed via analysis of covariance method. The findings showed that there is a significant difference (P

کلیدواژه‌ها [English]

  • cooperative learning
  • anxiety
  • Attitude
  • academic achievement
  • math
[1] ابوالقاسمی، عباس (1382)  اضطراب امتحان. تهران: انتشارات نیک آموز.

حمدی، سعید و احمدی، مجید (1390) رابطه میان اضطراب ریاضی و سبکهای یادگیری دانش آموزان. مجله پژوهش در برنامه ریزی درسی (31) 89-102.

استوار، نگار؛ غالم آزاد، سهیال و مصرآبادی، جواد(1391 )تاثیرگذاری آموزش به روش تقسیم بندی دانش آموزان به گروههای پیشرفت))   (STAD)بر شاخصهای شناختی، فراشناختی و عاطفی در یادگیری درس ریاضی. مجله نوآوریهای آموزشی، (41) 29-50.

الیس، سوزان و والن، سوزان (1387) . آشنایی با یادگیری از طریق همیاری. ترجمه طاهره رستگار و مجید ملکان. تهران: نی.

 بذرافشان، مریم (1391). بررسی تأثیر روش یادگیری مشارکتی (الگوی جیگ ساو) بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پایه اول متوسطه و نگرش آنان به درس عربی در ناحیه 1 شهرستان بهارستان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.

بهرنگی، محمد رضا و آقایاری، طیبه(1383) . تحول ناشی از تدریس مشارکتی از نوع جیگ ساو در وضعیت سنتی تدریس دانش آموزان پایه پنجم. مجله نوآوریهای آموزشی،10 ، 35- 53.

حسینی نسب، سید داود و فالح، نوروز (1387) . تأثیر روش تدریس مشارکتی و روش تدریس سنتی بر پیشرفت تحصیلی و نگرش به درس معارف اسالمی در مراکز پیش دانشگاهی شهر تبریز. مجله علوم تربیتی، 1(3)، 41  -80 .

 خداداد نژاد، علی (1388) . تاثیر روش تدریس همیاری بر نگرش و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی. مجله اندیشههای تازه در علوم تربیتی ، (17)، 73- 93.

خندان، فرح (1389). اثربخشی یادگیری مشارکتی بر اضطراب ریاضی و رفتار کمک طلبی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

رحیم زاده خوشرو، زهرا (1393) . بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی درس پیامهای آسمانی و نگرش به باورهای مذهبی دانش آموزان پایه هفتم شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.

 زکی، محمدعلی (1390). نگرش دانشآموزان به درس ریاضی و رابطه آن با اضطرب امتحان دانشآموزان دختر و پسر دبیرستان های شهر اصفهان. مجله مطالعات روانشناختی، (28)، 153- 183.

ژاکوب، مایکل؛ پاور، ا. و وان این، لو (1390). همیاری در آموختن. ترجمه سید حسن مرتضوی نصیری و محمدرضا وحدانی اسدی. تهران: انتشارات رشد.

سانتراک، جان دبلیو (1387). روان شناسی تربیتی. ترجمه شاهده سعیدی، مهشید عراقچی و حسین دانش فر. تهران: انتشارات رسا.

 سیف، علی اکبر (1386). روانشناسی پرورشی نوین. تهران: نشر دوران.

شکرانی، مسعود (1381).  ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش اضطراب ریاضی دانشآموزان و بررسی برخی عوامل مرتبط با اضطراب ریاضی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
صفوی، امان اله (1390). روشها، فنون و الگوهای تدریس. تهران: انتشارات سمت

عاشوری، جمال؛ کجباف، محمد باقر؛ منشئی، غالمرضا و طالبی، هوشنگ (1393). تأثیر روشهای آموزشی نقشه مفهومی، یادگیری مشارکتی و سنتی بر انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی. مجله پژوهش در برنامه ریزی درسی، 11، (14)،  63- 73.
عبیری، مرجان؛ صادقی، عباس؛ خسروجاوید، مهناز و افقی، نادر (1393). مقایسه تأثیر روش تدریس همیاری، اکتشافی و سخنرانی بر پیشرفت تحصیلی و نگرش نسبت به درس فیزیک. مجله پژوهش در برنامه ریزی درسی، 11، (15)، 55- 67.

علم الهدایی،حسن (1379). مقاالت تحلیلی: اضطراب ریاضی. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، (60)، 99- 119.

قنبرزاده علمداری، ناهید (1380). بررسی رابطه نگرش ریاضی، باور خودکارآمدی ریاضی و انتظار عملکرد ریاضی با عملکرد ریاضی در دانش آموزان دختر و پسر اول دبیرستان شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

کرامتی، محمدرضا؛ حیدری، ابوذر؛ عنایتی، علی و هدایتی، اکبر (1391). تاثیر یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی و اضطراب امتحان . مجله نوآوریهای آموزشی،(44)، 83- 98.

کریمی باغملک، آیت اله و عبادی، غلامحسین (1385). بررسی تاثیر دو روش بازسازی شناختی و حساسیت زدایی منظم برکاهش اضطراب ریاضی دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی شهر اهواز. مجله مطالعات تربیتی و روانشناسی،(26)، 191- 212.

مهران، گلنار و سلیمانی نسب، فریده (1376). نگرش دانشآموزان دختر نسبت به ریاضیات و بررسی پارهای از عوامل تشکیلدهنده به آن. مجله علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س)، (22)، 61- 78 .

موسوی، فاطمه (1391). مقایسه اثربخشی آموزش خصوصی همتایان و خود آموزی شناختی بر پیشرفت، اضطرب و نگرش به درس ریاضی. مجله مطالعات آموزشی و یادگیری، (8)، 137- 156.

یزدان پور، ندا؛ یوسفی، علیرضا و حقانی، فریبا (1388). تاثیر آموزش به روش پروژهای و مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر سوم تجربی فولادشهر در درس آمار و مدلسازی. مجله پژوهش در برنامه ریزی درسی ،22، 85- 98.

یزدانی، محمد جواد (1390). ارائه مدل پیش بینی اضطراب ریاضی بر اساس ساختار هدفی کالس، خودتنظیمی و خودکارآمدی ریاضی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران

 Allen, E.A.(2009). What Factor Influence Algebra 1 Students' Attitude to Ward math? Wake Forest UniversityDepartment of EducationWinston-Salem, NC.Studies in Teaching2009 Research Digest, 1-7.

Anowar,H.&Tarmizi,R.A.(2012).Effects of cooperative learning on students’ achievement and attitudes in secondary mathematics.Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 93, 21 October 2013, Pages 473-477.

 Aronson, E., Bridgeman, D. L., &Geffner, R. (1978). The effects of a cooperative classroom structure on students' behaviour and attitudes. Social psychology of education: Theory and research. Washington, DC, New York, itd: Hemisphere.

 Aziz,Z.,&Anowar H.(2010).A comparison of Cooperative learning and conventional teaching on students’ achievement in secondary mathematics.Procedia - Social and Behavioral Sciences, 53-62.

  Bassant,k.c. (1995).factors associated with types of mathematics anxiety in college students. Journal of Research in mathematics education, 29, 327- 345.

  Capar , G &Tarim , K (2015). Efficacy of the cooperative learning method onmathematics achievement and attitude. Educational Sciences: Theory & Practice , 15(2) , 553-559.

] Di Martino,P& R. Zn,(2001). Attitude toward mathemtics:Some the issues,inM,vandenHeuvel- Panhuizen(Ed). Procedings of the 25th Conferenceof the International group for the Psychology of MthematicsEducation,V,3,Freudenthal Institude,University of Urecht,Urecht, the Neatherlands,pp:209-216.

Erdem, A (2009). Preservice teachers’ attitudes towards cooperative learning ın mathematics course. Procedia Social and Behavioral Sciences (1), 1668–1672.

 Erden, M., &Akgul, S. (2010). Predictive power of mathematics anxiety and perceived social support from teacher for primary students’ mathematics achievement. Journalof Theory and Practice in Education, 6,(1) , 3-16.

 Gokce, Kurt &Derin, Atay (2007). The effect of peer feedback on the writing anxiety of the prospective Turkish teachers of EFL. Journal of Theory and Practice in Education, 3(1), 12-23.

Gokkurt, B. Dundar, S. Soylu, Y. &Akgun, L. (2012). The effects of learning together technique which is based on cooperative learning on 13- students' achieevement in mathematics class. Procedia – Social and Behavioral Sciences 46 ,3431 – 3434.

 Greenwood, J. ( 1984 ) . My anxieties about math anxiety. MathematicsTeacher,(77), 662- 663.

 Jain, Sachin& Dowson, Martin. (2009). Mathematics anxiety as a function of multidimensional self- regulation and self-efficacy. Contemporary Educational Psychology (34) ,240–249.

 Johnson, D.,& Johnson ,R.(2001). Cooperative learning and conflict resolution. Retrievedfrom . http:/www.newhorizons.org 231.

 Ma, X. (1999).Ameta-analysis of relationship between anxiety toward mathematics and achievement in mathematics.Journal For Research in Mathematics Educational , (30), 520-540.

 Millis,B.(2010). Cooperative learning in high education. Publisher: Stylus Publishing.

 Nunez-P., M.I., Suarez-Pellicioni, M.& Bono, R. (2013). Effects of math anxiety on student success in higher education. International Journal of Educational Research, 58, 36-43 .

 Oludipe, Daniel. &Awokoy, Joanthan. O. (2010). Effect of Cooperative Learning teaching strategy on theReduction of Students Anxiety for Learning Chemistry. Journal of Turkish Science Education, 7(1),30- 36.

 Pawattana, A. Prasarnpanich, S. &Attanawong, R. (2014). Enhancing primary school students’ social skillsusing cooperative learning in mathematics.Procedia - Social and Behavioral Sciences ,(112), 656- 661.

 Richardson, F. C. &Suinn, R. M. (1972). The Mathematics Anxiety Rating Scale: Psychometric Data. Journal of Counselling Psychology, 19 ,(6), 551-554.

 Schmidt,L.(2007).Dealing with anxiety and attitudes toward math.Retrieved fromhttp://www.rapid in tellect. com/AEQ web/cho 3859z 7.htm.

ŞENGÜL , S. & KATRANCI , Y. (2014). Effects of jigsaw technique on seventh grade primary school students’ attitude towards mathematics. Procedia - Social and Behavioral Sciences ,(116), 339- 344.

 Vandecandelaere,M. Speybroeck,S. Vanlaar,G. Fraine,B.D.& Van Damme,J. (2012). Learning environment and students’ mathematics attitude.Studies in Educational Evaluation, (38),107-120.

 Veenman , Simon (2002). The effects of cooperative learning on students learning. Educational studies , 26.(3). 

 Zakaria , E. Solfitri , T. Daud , Y. &ZainalAbidin , Z. (2013). Effect of cooperative learning on secondary schoolstudents’ mathematics achievement . Creative Education, Vol.4,(1).