رابطه ابعاد کمالگرایی و جهت گیری هدفی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
10.22059/japr.2014.63665
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ابعاد کمالگرایی و جهتگیری هدفی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان اجرا شده است. این پژوهش از نوع همبستگی چندمتغیره (تحلیل مسیر) است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامشهر است. پس از انجام محاسبات آماری لازم بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران تعداد نمونه 380 نفر تعیین شده است. حجم نمونه مورد نظر با استفاده از روش نمونهگیری مرحلهای و تصادفی انتخاب شد. به منظور اندازهگیری متغیرهای پژوهش از سه پرسشنامه هدفهای پیشرفت الیوت و مک گریگور (2001)، فرسودگی تحصیلی شائوفلی و همکاران (1996) و کمالگرایی هیل (2004) استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که اهداف تبحرگرا و هدفمندی، دارای ضریب برآورد منفی در پیشبینی فرسودگی هستند و با افزایش میزان جهتگیری هدفی تبحرگرا و هدفمندی دانشجویان، میزان فرسودگی آنها کاهش مییابد. اثر مستقیم حساسیت بین فردی، ادراک فشار از سوی والدین و اهداف عملکرد گریز نیز در پیشبینی نمرات فرسودگی تحصیلی در سطح 0.01P≤ معنادار است. متغیرهای فوق 49 درصد از تغییرات نمره در فرسودگی تحصیلی را پیشبینی میکنند. افرادی با اهداف تبحرگرا، برای دستیابی به اهداف خود تلاش میکنند و همواره در جستجوی موقعیتها و چالشهایی برای ارتقا یادگیری بوده و برای غلبه بر ناکامیها و شکستها پافشاری میکنند و همین امر میتواند بروز فرسودگی تحصیلی را کاهش دهد. از سوی دیگر، ابعاد منفی کمالگرایی میتواند انرژی مفید برای انجام تکالیف را کاهش داده و حس فرسودگی ایجاد نماید.