نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطهی بین هوش هیجانی، نشانههای روانی و رضایت از زندگی بود. با استفاده از طرح همبستگی و از طریق نمونهگیری خوشه ای چند مرحلهای، 180 نفر از دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر اصفهان انتخاب شدند و به پرسشنامههای رگه هوش هیجانی (پترایدز و فرنام، 2001)، چک لیست نشانههای روانی (دراگوتیس، ریکلز و راک، 1976) و رضایت از زندگی (دینر، امونس، لارسن و گریفین، 1984) پاسخ دادند. نتایج پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی و رضایت از زندگی رابطهی مثبت و معناداری وجود داشت. بین نشانههای روانی و رضایت از زندگی رابطهی منفی و معناداری وجود داشت (01/0P<). همچنین، هوش هیجانی رابطهی معناداری با نشانههای روانی داشت (01/0P<). نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیرهای هوش هیجانی 6/50 درصد، ترس مرضی 2/4 درصد و افسردگی 3/3 درصد واریانس نمرات رضایت از زندگی را پیشبینی کردند. در مجموع این سه متغیر 1/58 درصد از نمرات رضایت از زندگی را تبیین کردند (01/0P<). هوش هیجانی در پیشبینی رضایت از زندگی نقش مهمتری نسبت به نشانههای روانی دارد و مؤلفههای درون فردی و بینفردی هوش هیجانی به افزایش رضایت از زندگی کمک میکند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Prediction of life Satisfaction Based on Emotional Intelligence and Psychological Symptoms in High School Girl Students
کلیدواژهها [English]