پیش بینی رضایت از زندگی بر اساس هوش هیجانی و نشانه های روانی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
10.22059/japr.2014.63666
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطهی بین هوش هیجانی، نشانههای روانی و رضایت از زندگی بود. با استفاده از طرح همبستگی و از طریق نمونهگیری خوشه ای چند مرحلهای، 180 نفر از دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر اصفهان انتخاب شدند و به پرسشنامههای رگه هوش هیجانی (پترایدز و فرنام، 2001)، چک لیست نشانههای روانی (دراگوتیس، ریکلز و راک، 1976) و رضایت از زندگی (دینر، امونس، لارسن و گریفین، 1984) پاسخ دادند. نتایج پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی و رضایت از زندگی رابطهی مثبت و معناداری وجود داشت. بین نشانههای روانی و رضایت از زندگی رابطهی منفی و معناداری وجود داشت (01/0P<). همچنین، هوش هیجانی رابطهی معناداری با نشانههای روانی داشت (01/0P<). نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیرهای هوش هیجانی 6/50 درصد، ترس مرضی 2/4 درصد و افسردگی 3/3 درصد واریانس نمرات رضایت از زندگی را پیشبینی کردند. در مجموع این سه متغیر 1/58 درصد از نمرات رضایت از زندگی را تبیین کردند (01/0P<). هوش هیجانی در پیشبینی رضایت از زندگی نقش مهمتری نسبت به نشانههای روانی دارد و مؤلفههای درون فردی و بینفردی هوش هیجانی به افزایش رضایت از زندگی کمک میکند.
. (1392). پیش بینی رضایت از زندگی بر اساس هوش هیجانی و نشانه های روانی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی, 4(4), 163-179. doi: 10.22059/japr.2014.63666
MLA
. "پیش بینی رضایت از زندگی بر اساس هوش هیجانی و نشانه های روانی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه", فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی, 4, 4, 1392, 163-179. doi: 10.22059/japr.2014.63666
HARVARD
. (1392). 'پیش بینی رضایت از زندگی بر اساس هوش هیجانی و نشانه های روانی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه', فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی, 4(4), pp. 163-179. doi: 10.22059/japr.2014.63666
VANCOUVER
. پیش بینی رضایت از زندگی بر اساس هوش هیجانی و نشانه های روانی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی, 1392; 4(4): 163-179. doi: 10.22059/japr.2014.63666