نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار.گروه روانشناسی .دانشگاه سیستان و بلوچستان
2 دانشجوی کارشناسی روانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان
چکیده
ارتباط هیجان و سلامتی جایگاهی اساسی در حوزه روانشناسی سلامت دارد. این فرضیه که تجربه هیجان و ابراز آن می تواند نقشی اساسی در وضعیت سلامتی فرد ایفا کند، با ورود پارادایم روان تنی در سلامت و بیماری، محبوبیت زیادی در روانشناسی علمی پیدا کرد. هدف از پژوهش حاضر پیش بینی تنظیم هیجانات کودک بر اساس مولفه های خودمهارگری و بهوشیاری مادران آنهاست. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مادران دارای فرزند 9 تا 12 ساله شهر پارسیان بود. از بین جامعه آماری 126 والد و کودک به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های چک لیست تنظیم هیجانی (فرم کودک و نوجوان) (ERCQ) خودمهارگری (SC) و بهوشیاری (MMS) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام شد. نتایج نشان داد که بین خودمهارگری با بی ثباتی هیجان و عدم تناسب موقعیت ابراز هیجان رابطه معکوس و معنادار، و بین مولفه خودمهارگری با انعطاف پذیری هیجانی رابطه مستقیم و معنی دار وجود دارد ((p<./.1.. همچنین بین میزان بهوشیاری مادران با خودآگاهی در تنظیم هیجانات و تناسب موقعیت ابراز هیجان در کودکان رابطه مستقیم و معناداری وجود داشت. علاوه بر این، نتایج رگرسیون نشان داد که متغیر خودمهارگری توانست، واریانس بی ثباتی هیجانی، عدم تناسب موقعیت ابراز هیجانات و انعطاف پذیری هیجانی را تبیین کند. متغیر بهوشیاری نیز توانست واریانس خودآگاهی در ابراز هیجانات را تبیین نماید. با توجه به یافته های پژوهش می توان با آموزش خودکنترلی و بهوشیاری به مادران در جهت تنظیم هیجانات و سلامت روان کودکان گام موثری برداشت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
self-control. Mindfulness. Emotion- regulation
نویسندگان [English]
1
2
چکیده [English]
The relationship of emotion and health is a fundamental role in the health psychology. The purpose of this study was to examine the predictive role of self-control and mindfulness of mothers in the regulation of emotions in children. The statistical population of the present study included all mothers of 9-12 year old children in Parsian city. A statistical population of 126parents and children was selected through available sampling method. Self-control (SC), mindfulness meager assessment (MMS) and Emotion- regulation checklist questionnaire (ERCQ) were used for gathering data. Pearson correlation and multivariate regression were used for analyzing the data. The results showed that there is a direct and significant relationship between self-management with emotional instability and the lack of fit of emotion-expressing position, as well as self-control with emotional flexibility. There is a direct and significant relationship between self-consciousness in adjusting emotions and the appropriateness of expressing excitement. In addition, regression results showed that the self-management variable in the same step could excite instability at 10% of variance, the lack of fit of the emotion expressing position of 10% of variance and emotional flexibility of 0.06% of variance Explaining Additionally, in the first step, he was able to explain consciousness in expressing emotions by 0.35% of variance. According to the fending this study, can suggested, training and intervention on improving self-control and mindfulness as an effective ways for increasing the emotion regulations child
کلیدواژهها [English]