مقایسه اثربخشی درمان‌های شناختی–رفتاری و پذیرش و تعهد بر تنظیم هیجان و مسئولیت‌پذیری افراطی اختلال شخصیت وسواس-جبری

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری روان شناسی عمومی، روان درمانگر

2 دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت, رشت, ایران

3 . دانشیار دانشگاه گیلان، رشت، ایران

4 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران

چکیده

هدف مطالعه حاضر، بررسی و مقایسه اثربخشی دو­روی­آورد درمانی شناختی­-رفتاری و پذیرش­و­تعهد، بر بهبود تنظیم هیجان و مسئولیت­پذیری افراطی به­عنوان علائم اصلی این ­اختلال بود. جامعه آماری 73 نفر (52 زن، 21 مرد) از مراجعه­کنندگان به ­مرکز مشاوره احیاء در سال 1396 بوده که دارای اختلال شخصیت وسواس-جبری تشخیص داده ­شدند که از بین آن­ها 45­ نفر (30 زن و 15 مرد) به ­روش هدفمند انتخاب و به­شیوه تصادفی به دوگروه آزمایش (گروه­های درمانی) و یک­گروه گواه (هر گروه 15نفر) اختصاص­ یافتند. به­منظور تأمین این ­هدف، از روش تحقیق شبه­آزمایشی به­شیوه پیش­آزمون-پس­آزمون با­ گروه گواه بهره گرفته ­شد. متغیرهای مورد پژوهش با استفاده­ از مقیاس دشواری در تنظیم هیجان گروتز و روئمر (DERS) و مقیاس مسئولیت­پذیری پرسشنامه روان­شناختی کالیفرنیا (Re-(CPI در مراحل پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری مورد ارزیابی قرارگرفتند. داده­های به­دست­ آمده از روش تحلیل واریانس اندازه­های مکرر نشان ­از اثربخشی معنادار هر دو­ روش بر هر دو ­مؤلفه اختلال شخصیت وسواس–جبری دارد. مقایسه زوجی گروه­ها با استفاده ­از آزمون مقایسه­های چندگانه بن­فرونی، نبود معناداری تفاوت بین گروه­های درمانی را نشان داد. بنابراین، می­توان ­نتیجه ­گرفت­که این دوشیوه درمانی با وجود تفاوت در مراحل و مکانیسم، برتری معناداری نسبت به­هم ندارند. ضمناً پیگیری یک­ماهه نتایج، نشان­از پایداری و تقویت آن داشته­ است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparing the Effectiveness of Cognitive-Behavioral and Acceptance and Commitment Therapies on Emotional Regulation, and Excessive Responsibility of Obsessive-Compulsive Personality Disorder

نویسندگان [English]

  • Mahdi Taghavizadeh 1
  • Bahman Akbari 2
  • Abbasali Hosein Khanzadeh 3
  • Mohsen Moshkbid Haghighi 4
2 University Azad of Rasht
چکیده [English]

The purpose of the present study is to examine and compare the efficacy of two therapeutic approaches of cognitive-behavioural and acceptance and commitment on improving the emotional regulation and excessive responsibility as the main symptoms of Obsessive–Compulsive Personality Disorder (OCPD). To achieve this goal, a quasi-experimental research method was used for pre-test, post-test with control group. The target population was 73 patients who were diagnosed with OCPD in 2017, of whom 45 were selected by targeted method and randomly assigned to two groups Experiments (therapeutic groups) and one control group (each group of 15 people). The research variables were evaluated based on difficulty of emotion regulating scale of Gratz and Roemer and the responsibility scale of the California Psychological Inventory in the pretest, posttest and follow up phases. The data obtained from variance analysis with repeated measures showed significant effect of both methods on each component of OCPD. Comparison of couples' paired groups by using Bonferroni test showed no significant difference between treatment groups. Therefore, it can be concluded that these treatments have no significant superiority despite the differences in stages and mechanisms. Meanwhile, a one-month follow-up to the results showed sustainability and strengthening.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive-Behavioral Therapy
  • Aacceptance and Commitment Therapy
  • Emotion Regulation
  • Excessive Responsibility
ایزدی، ر.، نشاط­دوست، ح. ط.، عسگری، ک.، و عابدی، م. ر. (1393). مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش­و­تعهد و درمان شناختی-رفتاری بر علایم بیماران مبتلا به اختلال وسواس-اجبار. مجله تحقیقات علوم رفتاری. 12(1)، 19-33.

اسماعیلی، س.، طباطبایی، س. م.، و افروز، غ. ر. (1394). اثربخشی درمان شناختی-رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی بر تنظیم شناختی هیجان و کنترل توجه در افراد معتاد.  مجله پژوهش‌های کاربردی روان‌شناختی.6(3)، 142-133.

باقری­نیا، ح.، یمینی، م.، جوادی­علمی، ل.، و نورادی، ط. (1394). مقایسه اثربخشی درمان شناختی­رفتاری و درمان مبتنی­بر حضور ذهن بر بهبود تنظیم شناختی هیجان در اختلال افسردگی اساسی. نشریه ارمغان دانش. 20(3)، 219-210.

برزگری­دهج، ا.، برجعلی، ا.، و حسین­ثابت، ف. (1394).  اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش­و­تعهد (ACT) بر تنظیم هیجان و حالت­های خلقی نوجوانان. پایان­نامه کارشناسی ارشد روان­شناسی عمومی، دانشگاه علامه طباطبایی.

بقولی، ح.، دولت­شاهی، ب.، محمدخانی، پ.، مشتاق، ن.، و نظیری، ق. (1393).  اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش­و­تعهد بر کاهش شدت علائم و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به اختلال وسواس-اجبار. رساله دکترای تخصصی روان­شناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.

چگینی، م.، دلاور، ع.، و غرابی، ب. (1392). ویژگی­های روان­سنجی پرسشنامه بالینی چندمحوری میلون3. فصلنامه پژوهش­های نوین روان­شناختی. 8(29)، 162-135.

حریری، م.، منشئی، غ. ر.، نشاط­دوست، ح. ر.، و عابدی، م. ر. (1395). مقایسه تأثیر درمان شناختی-رفتاری، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و دارودرمانی بر شدت علایم وسواس موکنی: پژوهش مورد منفرد.مجله تحقیقات علوم رفتاری. 14(4)، 493-486.

خدیوی، م.، مهرابی­زاده­هنرمن، م.، هاشمی، ا.، و داودی، ا. (1396). مقایسه تأثیر درمان شناختی-رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش­و­تعهد بر فرسودگی شغلی، علائم روان­تنی و کیفیت خواب کارکنان نوبت کار شرکت صنایع فولاد خوزستان. رساله دکترای تخصصی، دانشگاه شهید چمران اهواز.

رحیمی، ع.، سهرابی، ن.، و سروقد، س. (1396). مقایسه اثربخشی درمان گروهی شناختی-رفتاری و درمان گروهی بر پایه پذیرش­و­تعهد بر کیفیت زندگی، خودکارآمدی، تنظیم شناختی هیجان و کاهش علائم اختلال مصرف مواد در مبتلایان مصرف­کننده مواد محرک (مت­آمفتامین). رساله دکترای تخصصی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.

عاطف­وحید، م. ک.، نصر­اصفهانی، م.، فتح­اللهی، پ.، و شجاعی، م. ر. (1384). هنجاریابی پرسشنامه روان­شناختی کالیفرنیا. مجله اندیشه و رفتار در روان­شناسی بالینی. 11(4)، 21-14.

گرامی، گ.، مکوندحسینی، ش.، صداقت، م.، و معاضدیان، آ. (1397). اثربخشی درمان شناختی-رفتاری فردی بر ترس از فرایند زایمان در زنان برونگرا و نوروزگرا. فصلنامه پژوهش‌های کاربردی روان‌شناختی. 9(2)، 45-29.

نریمانی، م.، ملکی­پیربازاری، م.، میکاییلی، ن.، و ابوالقاسمی، ع. (1395). مقایسه اثربخشی درمان مواجهه و بازداری از پاسخ و درمان مبتنی بر پذیرش­و­تعهد در تعامل با عامل وراثت در بهبود کیفیت زندگی و کاهش علائم مبتلایان به اختلال وسواس-اجباری. رساله دکترای تخصصی، دانشگاه محقق اردبیلی.

ویسکرمی، ح. ع.، اداوی، ح.، آزادبخت، ز.، و امیریان، ل. (1396). اثربخشی آموزش مداخله‌ شناختی-رفتاری در کاهش اضطراب امتحان و کمرویی دانش آموزان. فصلنامه پژوهش‌های کاربردی روان‌شناختی. 8(3)، 141-125.

هاوتون، ک.، سالکووس­کیس، پ. م.، کرک، ج.، و کلارک، د. م. (1989). رفتار درمانی شناختی؛ راهنمای کاربردی در درمان اختلال­های روانی، ترجمه حبیب الله قاسم­زاده (1394). تهران: ارجمند.

فرانسس، آ. (2013). مبانی تشخیص روان­پزشکی براساس DSM-5، ترجمه عبدالرضا منصوری ­راد (1394). تهران: کتاب ارجمند.

Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S., & Schweizer, S. (2017). Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Journal of Clinical Psychology Review. 30(2), 217-2137.

Cain, N. M., Ansell, E. B., Simpson, H. B., & Pinto, A. (2015). Interpersonal functioning in obsessive-compulsive personality disorder. Journal of Personality Assesment. 97(1), 90-99.

Campbell-Sills, L., Barlow, D. H., Brown, T. A., & Hofmann, S. G. (2017). Effects of suppression and acceptance on emotional responses of individuals with anxiety and mood disorder. Journal of Behavioural Response Therapy. 44(9), 1251-1263.

Egan, S. J., & Hine, P. (2008). Cognitive behavioural treatment of perfectionism: A single case experimental design series. Behaviour Change. 25(4), 245-258.

Ferguson, K. L., & Rodway, M. R. (1994). Cognitive behavioral treatment of perfectionism: Initial evaluation studies. Journal of Research on Social Work Practice. 4(3), 283-308.

Gough, H. G. (1987). California Psychological Inventory administrator's guide. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.

Gratze, K. L., & Roemer, E. (2004). Multidimential assessment of Emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the diffeiculties in emotion regulation scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment. 26(1), 41-54.

Hancock, K. M., Swain, J., Hainsworth, C. J., Dixon, A. L., Koo, S., & Munro, K. (2018). Acceptance and Commitment Therapy versus Cognitive Behavior Therapy for Children with Anxiety: Outcomes of a Randomized Controlled Trial. Journal of Clinical Child Adolescence Psychology. 47(2), 296-311

Hayes, S. C., Strosahi, K. D., & Wilson, K. G. (1999). Acceptance and Commitment Therapy: An experiential approach to behavior change. New York: The Guilford press.

Hughes, E. K., & Gullone, E. (2011). Emotion regulation moderates relationships between body image concerns and psychological sympatomatology. Journal of Body Image. 8(3), 224-231.

Kring, A. M., & Sloan, D. M. (2010). Emotion regulation and psychopathology: A transdiagnostic approach to etiology and treatment. New York, us: Guilford press.

Mansell, W., Harvey, A., Watkins, E. D., & Shafran, R. (2009). Coceptual foundations of the transdiagnostic approach to CBT. Journal of Cognitive Psychotherapy. 23(1), 6-9.

McCann, J. T. (2009). Obsessive-compulsive and negativistic personality disorders. In P. H. Blaney & T. Millon (Eds.), Oxford text book of psychopathology (pp. 671-691). New York, NY: Oxford University Press.

Ng, R. M. (2005). Cognitive therapy for obsessive-compulsive personality disorder- A pilot study in Hong Kong Chinese patients. Hong Kong Journal of Psychiatry. 15(2), 50-62.

Niemeyer, H., Moritz, S., & Pietrowsky, R. (2013). Responsibility, metacognition and unrealistic pessimism in obsessive–compulsive disorder. Journal of Obsessive-Compulsive and Related Disorders. 2(2), 119-129.

Ost, L. G. (2008). Efficacy of the third wave of behavioural therapies: A systematic review and meta-analysis. Behaviour Research and Therapy. 46(3), 296-321.

Pinto, A., Dargani, N., Wheaton, M. G., Cervoni, C., Rees, C. S., & Egan, S. J. (2017). Perfectionism in obsessive–compulsive disorder and related disorder: what should treating clinicians know? Journal of Obsessive–Oompulsive and Related Disorder. 12(1), 102-108.

Pinto, A., Storch, E. A., & Lewin, A. B. (2016). Clinical handbook of obsessive-compulsive and related disorder. International publishing Switzerland.

Riley, C., Lee, M., Cooper, Z., Fairburn, C. G., & Shafran, R. (2007). A randomised controlled trial of cognitive-behavioural therapy forclinical perfectionism: A preliminary study. Behaviour Research and Therapy. 45(9), 2221-2231.

Salkovskis, P. M., Wroe, A. L., Gledhill, A., & Morrison, N. (2000). Responsibility attitudes and interpretations are characteristic of obsessive-compulsive disorder. Behavior Research and Therapy. 38, 347-372.

Smith, R., & et al. (2017). Treatment outcomes for inpatients with obsessive-compulsive personality disorder: An open comparison trial. Journal of Affective Disorders. 209(3), 273-278.

Strauss, J. L., Hayes, A. M., Johnson, S. L., Newman, C. F., Brown, G. K., Barber, J. P., et al. (2006). Early alliance, alliance ruptures, and symptom change in a nonrandomized trial of cognitive therapy for avoidant and obsessive-compulsive personality disorder. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 74(2), 337-345.

Svartberg, M., Stiles, T. C., & Seltzer, M. H. (2004). Randomized, controlled trial of the effectiveness of short-term dynamic psychotherapy and cognitive therapy for cluster C personality disorders. American Journal of Psychiatry. 161(5), 810-817.