ساخت و هنجاریابی مقدماتی آزمون سنجش حافظه فعال تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیارگروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران ، ایران

2 دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 کارشناسی ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، ساخت، آماده‌سازی و هنجاریابی مقدماتی آزمون سنجش حافظه فعال تهران (TWMT)، برای کودکان 7 تا 12 سال در شهر تهران بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کودکان سنین 7 تا 12 سال (دبستانی) شهر تهران، اعم از دختر و پسر بود. این پژوهش از نوع تحقیق و توسعه پس از انجام مطالعه مقدماتی، نسخه نهایی آزمون با شش خرده‌آزمون یادآوری کلمات رو‌به‌جلو، خرده‌آزمون یادآوری کلمات روبه‌عقب، خرده‌آزمون یادآوری تصاویر روبه‌جلو، خرده‌آزمون یادآوری تصاویر روبه‌عقب، خرده‌آزمون یادآوری کلمه‌ غیرمرتبط و خرده‌آزمون یادآوری شنیدن تهیه گردید. نمونه با روش تصادفی خوشه‌ای متشکل از 352 دانش‌آموز (173 دختر و 179 پسر) دبستانی بودند. تحلیل‌ها منجر به ارائه نیمرخ‌های حافظه فعال با استفاده از میانگین و انحراف‌معیار برای دانش‌آموزان پایه‌های مختلف ابتدایی و شش گروه سنی گردید. بیشتر گروه‌های سنی در میانگین نمرات در ترکیب‌های اولیه مؤلفه‌ها به هنجار 50/0 نزدیک بودند. در ضمن بین میانگین‌های پسران و دختران در تمامی خرده‌مقیاس‌ها تفاوت معنا‌داری مشاهده نشد، درحالی‌که تفاوت‌های بین پایه‌های مختلف معنادار بود. آزمون حافظه فعال تهران برای ارائه نیمرخ حافظه فعال دانش‌آموزان دوره ابتدایی با شش خرده‌مقیاس مناسب است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Construction and Primary Standardization of Tehran Working Memory Test (TWMT)

نویسندگان [English]

  • Ali Akbar Arjmandnia 1
  • Soheyla Talebi 2
  • Mohammad Ali Miri 3
1 psychology and Education for Exceptional Children Department, Psychology and Educational Science Faculty, University f Tehran, Tehran, Iran
2 Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran
3 psychology & Educational Science Faculty, University of Tehran,Tehran, Iran
چکیده [English]

Working memory is a system for recalling and manipulating data. Main of this research was constructing, providing and standardization of Tehran Working Memory Test (TWMT) with developing tables and norm scores in 6- 12 years old age children. In this research and development design, after conducting primary study, final version with 6 subtests- forward words recalling, backward word recalling, forward pictures recalling, backward pictures recalling, non-words recalling and listening recalling-  were provided. The study sample consisted of 352 elementary students (173=girls and boys=179), who were selected using cluster random sampling. In this stage, descriptive statistics, t-test and multivariate analysis of variance were used for analyzing data.Conducted analysis leads to presenting working memory profiles with using means and standard deviations for different elementary grades and age six groups. The mean scores of basic combinations component were close to 0.5 norm for most age groups. So, there was no significant difference between all subtests between girls and boys. However, difference between academic grades was significant. TWMT is appropriate test for presenting working memory profile in elementary students with six subtests.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Working Memory
  • Assessment and Standardization
  • Tehran Working Memory Test (TWMT)
ارجمندنیا، ع. ا.، غلامعلی‌لواسانی، م.، حاجیان، ز.، و ملکی، س. (1396). ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه حافظه فعال بزرگسالان. فصلنامه پژوهش­های کاربردی در علوم روانشناختی. 8(2)، 97-112.
ارجمندنیا، ع. ا.، و سیف‌نراقی، م. (1388). تأثیر راهبرد مرور ذهنی بر عملکرد حافظه فعال دانش‌آموزان نارساخوان، مجلهعلومرفتاری. 3، 178-173.
ارجمندنیا، ع. ا.، و شکوهی‌یکتا، م. (1391). بهبودحافظهفعال. تهران: تیمورزاده.
ارجمندنیا، ع.، فهیمی، م.، و فتح‌آبادی، ج. (1392). بررسی اثربخشی نرم‌افزار تقویت حافظه فعال بر عملکرد حافظه فعال دانش‌آموزان.  فصلنامهپژوهشهایکاربردیروانشناختی.5(2)، 65-80.
حسن‌زاده، س.، و احمدی، ا (1394). فراتحلیلی بر اثربخشی در حوزه حافظه فعال. فصلنامه پژوهش­های کاربردی در علوم روانشناختی. 6(1)، 46-25.
فهیمی، م.، ارجمندنیا، ع. ا.، و فتح‌آبادی، ج. (1393). بررسی اثربخشی نرم‌افزار تقویت حافظه فعال بر عملکرد حافظه دانش‌آموزان. فصلنامه پژوهش­های کاربردی در علوم روانشناختی. 5(2)، 65-80.
 
Alloway, R. G. (2011). Investigating the predictive roles of working memory and IQ in academic attainment. Journal of Experimental Child Psychology. 106(1), 20-29.
Alloway, T. P. (2009). Working Memory, but Not IQ, Predicts Subsequent Learning in Children with Learning Difficulties. European Journal of Psychological Assessment. 5(2), 92-98.
Arjmandnia, A. A., & Fahimi, M. (2014). Examining the relationship between Students working memory capacity and their gender. Applied mathematics in Engineering, Management and Technology. International Conference of Modern Research in Humanities (Aug 2014):379-383
Baddeley, A. (1992). Working memory. Science. 255(5044), 556-559.
Baddeley, A. (2000). The episodic buffer: a new component of working memory? Trends in Cognitive Sciences. 4(11), 417-423.
Baddeley, A. (2007). Working Memory, Thought, and Action: OUP Oxford.
Baddeley, A. D. (1986). WorkingMemory: Clarendon Press.
Berry, J. M., West, R. L., & Dennehey, D. M. (1989). Reliability and validity of the Memory Self-Efficacy Questionnaire. Developmental Psychology. 25(5), 701-713.
Conway, A. R. A., Jarrold, C., Kane, M. J., Miyake, A., & Towse, J. N. (2007). Variation in Working Memory: Oxford University Press, USA.
Gathercole, S. E., & Alloway, T. P. (2008). Working memory and learning: A practical guide for teachers. London: Sage.
Gilewski, M. J., Zelinski, E. M., & Schaie, K. W. (1990). The Memory Functioning Questionnaire for assessment of memory complaints in adulthood and old age. Psychology and Aging, 5(4), 482-490.
Hertzog, C., Dixon, R. A., Hultsch, D. F., & MacDonald, S. W. (2003). Latent change models of adult cognition: are changes in processing speed and working memory associated with changes in episodic memory? Psychol Aging. 18(4), 755-769.
Hill, A. C., Laird, A. R., & Robinson, J. L. (2015). Gender differences in working memory networks: A Brain Map meta-analysis. Biol Psychol. 102, 18-29.
Kail, R. V. (2007). Longitudinal Evidence That Increases in Processing Speed and Working Memory Enhance Children's Reasoning. Psychological Science. 18(4), 312-313.
Klingberg, T. (2010). Training and plasticity of working memory. Trends in Cognitive Sciences. 14(7), 317-324.
Lejbak, L., Crossley, M., & Vrbancic, M. A. (2011). Male advantage for spatial and object but not verbal working memory using the n-back task. Brain and Cognition. 76(1), 191-196.
Levine, S. C., Huttenlocher, J., Taylor, A., & Langrock, A. (1999). Early sex differences in spatial skill. Developmental Psychology. 35(4), 940-949.
Lewandowsky, S., Oberauer, K., Yang, L.-X., & Ecker, U. K. H. (2010). A working memory test battery for MATLAB. Behavior Research Methods. 42(2), 571-585.
Luna, B., Thulborn, K. R., Munoz, D. P., Merriam, E. P., Garver, K. E., Minshew, N. J., Keshavan, M. S., Genovese, C. R., Eddy, W. F., & Sweeney, J. A. (2001). Maturation of widely distributed brain function subseries cognitive development. NeuroImage. 13(5), 786-793.
Martinussen, R., Hayden, J., Hogg-Johnson, S., & Tannock, R. (2005). A Meta-Analysis of Working Memory Impairments in Children With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. 44(4), 377-384.
Pickering, S., & Gathercole, S. (2001). Working Memory Test Battery for Children (WMTB-C) manual. London: Psychological Corporation.
Postle, B. R. (2006). Working Memory as an Emergent Property of the Mind and Brain. Neuroscience. 139(1), 23-38.
Roberts, G., Quach, J., Gold, L., Anderson, P., Rickards, F., Mensah, F., Wake, M. (2011). Can improving working memory prevent academic difficulties? A school based randomised controlled trial. BMC Pediatr. 11(57), 1471-2431.
Troyer, A. K., & Rich, J. B. (2002). Psychometric properties of a new metamemory questionnaire for older adults. Journals of Gerontology: Psychological Sciences. 57(1), 19-27.
Vallat-Azouvi, C., Pradat-Diehl, P., & Azouvi, P. (2012). The Working Memory Questionnaire: A scale to assess everyday life problems related to deficits of working memory in brain injured patients. Neuropsychological Rehabilitation. 22(4), 634-649.
Vuontela, V., Steenari, M. R.,Carlson, S.,Koivisto, J., Fjällberg, M.,  & Aronen, E. T. (2003). Audiospatial and Visuospatial Working Memory in 6–13 Year Old School Children. Learning Memory. 10(1), 74-81.