نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیارگروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران ، ایران
2 دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3 کارشناسی ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، ساخت، آمادهسازی و هنجاریابی مقدماتی آزمون سنجش حافظه فعال تهران (TWMT)، برای کودکان 7 تا 12 سال در شهر تهران بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کودکان سنین 7 تا 12 سال (دبستانی) شهر تهران، اعم از دختر و پسر بود. این پژوهش از نوع تحقیق و توسعه پس از انجام مطالعه مقدماتی، نسخه نهایی آزمون با شش خردهآزمون یادآوری کلمات روبهجلو، خردهآزمون یادآوری کلمات روبهعقب، خردهآزمون یادآوری تصاویر روبهجلو، خردهآزمون یادآوری تصاویر روبهعقب، خردهآزمون یادآوری کلمه غیرمرتبط و خردهآزمون یادآوری شنیدن تهیه گردید. نمونه با روش تصادفی خوشهای متشکل از 352 دانشآموز (173 دختر و 179 پسر) دبستانی بودند. تحلیلها منجر به ارائه نیمرخهای حافظه فعال با استفاده از میانگین و انحرافمعیار برای دانشآموزان پایههای مختلف ابتدایی و شش گروه سنی گردید. بیشتر گروههای سنی در میانگین نمرات در ترکیبهای اولیه مؤلفهها به هنجار 50/0 نزدیک بودند. در ضمن بین میانگینهای پسران و دختران در تمامی خردهمقیاسها تفاوت معناداری مشاهده نشد، درحالیکه تفاوتهای بین پایههای مختلف معنادار بود. آزمون حافظه فعال تهران برای ارائه نیمرخ حافظه فعال دانشآموزان دوره ابتدایی با شش خردهمقیاس مناسب است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Construction and Primary Standardization of Tehran Working Memory Test (TWMT)
نویسندگان [English]
1 psychology and Education for Exceptional Children Department, Psychology and Educational Science Faculty, University f Tehran, Tehran, Iran
2 Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran
3 psychology & Educational Science Faculty, University of Tehran,Tehran, Iran
چکیده [English]
Working memory is a system for recalling and manipulating data. Main of this research was constructing, providing and standardization of Tehran Working Memory Test (TWMT) with developing tables and norm scores in 6- 12 years old age children. In this research and development design, after conducting primary study, final version with 6 subtests- forward words recalling, backward word recalling, forward pictures recalling, backward pictures recalling, non-words recalling and listening recalling- were provided. The study sample consisted of 352 elementary students (173=girls and boys=179), who were selected using cluster random sampling. In this stage, descriptive statistics, t-test and multivariate analysis of variance were used for analyzing data.Conducted analysis leads to presenting working memory profiles with using means and standard deviations for different elementary grades and age six groups. The mean scores of basic combinations component were close to 0.5 norm for most age groups. So, there was no significant difference between all subtests between girls and boys. However, difference between academic grades was significant. TWMT is appropriate test for presenting working memory profile in elementary students with six subtests.
کلیدواژهها [English]