نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
3 دانشیارگروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
4 استادیار گروه روانشناسی ، دانشکده علوم انسانی ،دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
5 پژوهشگر پسادکتری، گروه روانشناسی، دانشکدۀ روانشناسی، دانشگاه تهران، ایران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اعتیار و روایی نسخه فارسی پرسشنامه شاخص ذخیره شناختی در جمعیت بزرگسالان فارسیزبان بود. این پرسشنامه به شیوه ترجمه- بازترجمه آماده شد و ویژگیهای روانسنجی آن مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این مطالعه، شامل تمام بزرگسالان ساکن شهرستان تهران است. نمونه پژوهش به شیوه تصادفی چند مرحلهای از جامعه بزرگسالان شهر تهران انتخاب شدند. دادههای مرتبط با 385 نفر (212 زن و 173 مرد) در نهایت، تحلیل شد. نتایج تحلیل آماری در مورد پایایی پرسشنامه نشان داد، این ابزار دارای اعتبار مناسب بازآزمایی (مردان:0/87 و زنان: 0/89) و همسانی درونی بر مبنای ضریب آلفای کرونباخ (مردان: 0/76=α، زنان: 0/79=α) است. برای بررسی روایی پرسشنامه، از روش روایی سازه و روایی همگرا استفاده شد. نتایج تحلیل نشاندهنده روایی همگرای بالای پرسشنامه (0/74) بود (01>p). بررسی روایی سازه این پرسشنامه، با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی وجود سه عامل ذخیره شناختی تحصیلی، شغلی و مرتبط با اوقات فراغت را نشان داد نتایج مطالعه نشان داد، پرسشنامه ذخیره شناختی اعتبار و روایی مناسبی نمونه ایرانی دارد و میتواند بهعنوان ابزار مناسبی برای سنجش فرایندهای شناختی در سنین مختلف بزرگسالی بهکار رود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Validation of Persian Version of Cognitive Reserve Index Questionnaire (CRIq)
نویسندگان [English]
1 Department of Psychology, Faculty of psychology and Educational Science, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Department of Psychology, Faculty of psychology and Educational Science, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Department of Psychology, Faculty of psychology and Educational Science, University of Tehran, Tehran, Iran
4 Department of Psychology, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
5 Postdoctoral Research Fellow, University of Tehran. Tehran, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study was to examine the psychometric properties of the Persian version of the Cognitive reserve Index Questionnaire (CRIq) in the Persian-speaking adult population. The CRIq was translated and back translated into Farsi. Then, its psychometric properties were assessed. The research sample was selected by multistage random sampling from the adult community of Tehran. Data related to 385 individuals (212 females and 173 males) were analyzed. The results of the statistical analysis of the reliability of the questionnaire showed that the tool has good test-retest reliability (males: 0.87, females: 0.89) and internal consistency based on Cronbach alpha coefficient (males: α= 0.76, females: α= 0.79). The construct validity and convergent validity of the questionnaire were assessed. The results showed a high convergent validity of the questionnaire (0.74) (p <.01). Confirmatory factor analysis revealed three factors of educational, occupational and leisure time cognitive reserve. The results showed that the CRIq has good validity and validity in the Iranian sample and can be used as a useful tool for measuring cognitive processes in adults.
کلیدواژهها [English]