نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد روانشناسی خانواده، گروه روانشناسی، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، اصفهان، ایران
2 استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
3 دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
خیانت زناشویی سلامت جسمی و روانی زوجین به خصوص زنان را تحت تاثیر میدهد. این پژوهش با هدف تعیین اثرگذاری آموزش مبتنی بر شفقت بر آشفتگی هیجانی زنان دارای تجربه خیانت زناشویی انجام شد. روش پژوهش حاضر، نیمهآزمایشی با طرح گروه کنترل نابرابر بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان با تجربه خیانت زناشویی در سال 1397 تشکیل دادند که اطلاع دقیقی از تعداد آنها در دسترس نبود. 30 نفر با استفاده از نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. به منظور ارزیابی آشفتگی هیجانی از پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان گرانفسکی و همکاران (2001) استفاده شد. آموزش مبتنی بر شفقت به مدت 8 جلسه ی 90 دقیقه ای برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری و تک متغیری و نیز آزمون بنفرونی و نرم افزار R نسخه 4.0.2 (بسته های psych، CTT، jmv) تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر شفقت بر کاهش آشفتگی هیجانی تاثیر معنی داری دارد (p <0/05). بنابراین آموزش مبتنی بر شفقت میتواند منجر به کاهش آشفتگی هیجانی شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Compassion-Based Education on Reducing Emotional Turbulence in Women Experiencing Marital Infidelity
نویسندگان [English]
1 Department of Psychology, KhomeiniShahr Branch, Islamic Azad University, KhomeiniShahr, Isfahan ,Iran
2 Department of Counseling, Faculty of Humanities, Arak University, Arak, Iran,
3 Department of counseling, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Marital infidelity affects the physical and mental health of couples, especially women. The aim of this study was to determine the effect of compassion-based education on emotional turbulence in women with marital infidelity. The method of the present study was quasi-experimental with unequal control group design. The statistical population of the present study consisted of all women referring to counseling centers in Isfahan with the experience of marital infidelity in 2019, the exact number of which was not available. Thirty patients were selected using purposive non-random sampling and randomly assigned to the control and experimental groups. In order to assess emotional turbulence, a questionnaire on difficulty in regulating emotion was used by Granfsky et al. (2001). Compassion training was performed for 8 sessions of 90 minutes for the experimental group and the control group did not receive any intervention. Data were analyzed by multivariate and univariate analysis of covariance as well as Benferoni test and R software version 4.0.2 (psych, CTT, jmv packages). Findings showed that compassion-based education has a significant effect on reducing emotional turbulence(p <0.05). Therefore, compassionate education can reduce emotional turbulence.
کلیدواژهها [English]