مقایسۀ انگیزش، فراشناخت و تنظیم هیجان ریاضی در دانش‌آموزان دارای اضطراب ریاضی و عادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ،دانشگاه گیلان ، گیلان ،ایران

2 دانشیار گروه روانشناسی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ،دانشگاه گیلان ، گیلان ، ایران

3 استاد گروه روانشناسی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه گیلان ، گیلان ، ایران

چکیده

 
هدف پژوهش حاضر مقایسۀ انگیزش، فراشناخت و تنظیم هیجان ریاضی در دانش‌آموزان دارای اضطراب ریاضی و عادی است. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری اطلاعات، مقایسه‌ای است. جامعۀ آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر پایۀ پنجم مدارس عادی لاهیجان در سال 1398-1397 و شامل 580 نفر و روش نمونه‌گیری تمام‌شمار است. با استفاده از مقیاس اضطراب ریاضی، غربالگری روی دانش‌آموزان صورت گرفت و براساس نمرۀ برش این مقیاس، 142 نفر از دانش‌آموزانی که کمترین و بیشترین نمره را کسب کردند، در دو گروه مساوی دارای اضطراب ریاضی و عادی قرار گرفتند. ابزارهای اصلی این پژوهش، مقیاس تنظیم هیجان ریاضی کودکان (CERS-M)،انگیزش ریاضی (CMMQ)، فراشناخت ریاضی (MAMQ) و ابزارهای تشخیصی شاملاضطراب ریاضی کودکان (MASC)، مقیاس اختلال ریاضی تبریزی (TMDS) و ماتریس‌های پیش‌روندۀ ریون (RPM) است. داده‌ها با روش‌های آماری مانوا (MANOVA) و آزمون t مستقل در نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد گروه دارای اضطراب ریاضی در هر سه متغیر نمرۀ کمتری کسب کرده‌اند (05/0p <). همچنین دو گروه، در مؤلفۀ انگیزش در بعد فراشناخت و کمک‌خواهی و حفظ توجه و تمرکز در مقیاس تنظیم هیجان تفاوت معناداری ندارند. به‌طورکلی با توجه به اهمیت متغیرهای فراشناختی، انگیزشی و هیجانی در اضطراب ریاضی دانش‌آموزان، آموزش در این زمینه ضروری به‌نظر می‌رسد.
 
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Comparison of Motivation, Metacognition and Mathematic Emotion Regulation in Students with Math Anxiety and Normal Students

نویسندگان [English]

  • Hourieh Habibi 1
  • Mahnaz Khosrojavid 2
  • Abbas Abolghasemi 3
1 Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Guilan, Iran
2 Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Guilan, Iran.
3 Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Guilan, Iran.
چکیده [English]

The aim of this study was to compare motivation, metacognitive ability and adjustment of mathematical emotion in normal and anxious students.the research project was casual -Comparative and Statistical Society was 524 Fifth Grade Girls of Lahijan Normal Schools in 2018-2019 which after screening 142 students were equally divided in two groups. The main instruments of this study were Hanin et al.'s (2017) children's emotion regulation scale, Corter's mathematical motivation (2005), Philipo and Panora mathematical metacognitive (2007), and cognetive instruments Chiu's and Henry's children's mathematical anxiety (1990), Tabrizi Mathematical Disorder Scale (2015) and Raven's test (1938). Data were analyzed using SPSS software, MANOVA statistical methods and independent T-test. The results showed, the group with anxiety scored lower in all three variable) p < 0/05). In addition, there was no significant difference between the two groups in the motivation component in metacognition and help- seeking and maintain attention and concentration in the emotion regulation scale. Due to the importance of cognitive and motivational variables

کلیدواژه‌ها [English]

  • Students with Mathematical Anxiety
  • Normal Students
  • Mathematical Motivation
  • Metacognitive Mathematics
  • Mathematic Emotion Regulation
امیری، س. (1393). بررسی تأثیر راهبردهای حل مسئله بر کاهش اضطراب ریاضی دانش‌آموزان دختر پایۀ ششم ابتدایی شهرستان قزوین. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ روان‌شناسی علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی.
اردوتی، س. مرزیه، ا.، و پورقاز، ع. (1396). رابطۀ انگیزش تحصیلی و راهبردهای خودتنظیمی با اضطراب درس آمار دانشجویان. فصلنامۀ مطالعات روان‌شناسی تربیتی. 26، 38-37.
برزگر بفرویی، ک.، کاووسیان، ج.، بیابانی علی‌آباد، ح.، و خانی، ر. (1394). نقش نظم‌جویی شناختی هیجان شناختی و توانایی حل مسئله در اضطراب ریاضی دانش‌آموزان. مجلۀ تخصصی نور. 7، 42–30.
پرفکت، ت. ج.، و شوارتز، ب. ل. (1396). فراشناخت کاربردی. ترجمۀ نادر آزادصفت و حسین کارشکی. تهران: ارجمند.
تبریزی، م. (1389). درمان اختلالات ریاضی. تهران: فراروان.
ترابی، س. ی.، محمدی‌فر، م. ع.، خسروی، م.، شایان، ن.، و محمدجانی، ه‍. (1392). بررسی نقش اضطراب ریاضی بر عملکرد در درس ریاضی و نقش جنسیت. فصلنامۀ فناوری آموزش. 7(2)، 102-97.
حسن‌زاده، ر.، مهدی‌نژاد گرجی، گ. (1395). نظریه‌های انگیزش در آموزش و پروش. تهران: نشر روان.
حسن‌زاده، ر.، و وطن‌دوست، ل. (1396). اثربخشی آموزش مدیریت انگیزش بر سرزندگی تحصیلی و خودپندارۀ تحصیلی دانش‌آموزان. فصلنامۀ علمی-پژوهشی در یادگیری آموزشگاهی و مجازی. 5(3)، 72-67.
رضویه، ا.، سیف، د.، و طاهری، ع. ح. (1384). بررسی تأثیر مؤلفه‌های اضطراب و نگرش ریاضی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی در درس ریاضی. فصلنامۀ تعلیم و تربیت. 21(2)، 34-8.
رحمانی، ج. (1386). پایایی، روایی و هنجاریابی آزمون ماتریس‌های پیش‌روندۀ ریون پیشرفته در دانشجویان دانشگاه آزاد واحد خوراسگان. دانش و پژوهش در روان‌شناسی. 34، 74-61.
عابدی، ا.، قادری نجف‌آبادی، م.، شوشتری، م.، و گلشنی، ف. (1391). اثربخشی آموزش برنامۀ فراشناخت پانورا و فیلیپو بر بهبود عملکرد حل مسئله و دانش و مهارت فراشناخت دانش‌آموزان با نارسایی ویژه در ریاضی. فصلنامۀ روان‌شناسی افراد استثنایی. 5، 143-125.
عسکری، پ. (1393). رابطۀ بین اضطراب ریاضی، نگرش ریاضی با انگیزۀ پیشرفت در دانشجویان رشته‌های فنی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز. فصلنامۀ پژوهش در نظام‌های آموزشی، 8(24)، 293-275.
لاکرین، ش. (1396). فراشناخت در کودکان. ترجمۀ محمدحسین عبداللهی و سهراب امیری. تهران: آییژ.
مک‌لم، گ. (1395). تنظیم هیجان کودکان. ترجمۀ احمدرضا کیانی و فاطمه بهرامی. تهران: ارجمند.
نعمتی، ز.، و نوری، م. (1388). مقایسه و تحلیل میزان علاقه‌مندی دانش‌آموزان به درس ریاضی در پایۀ ابتدایی شهرستان زنجان. اقدام پژوهشی، قابل‌دریافت از: http://pelleh20.blogfa.com/category/1
هاشمی نصرت‌آباد، ت.، بیرامی، م.، واحدی، ش.، و بیرامی، ن. (1396). اثربخشی آموزش راهبردهای کمک‌خواهی در بهبود نشانه‌های استرس تحصیلی، عملکرد و انگیزش تحصیلی با تعدیل‌گری سبک‌های اسناد در دانش‌آموزان. نشریۀ راهبردهای شناختی در یادگیری. 8، 158-139.
یارمحمدی واصل، م. (1388). عوامل پیش‌بینی‌کننده‌های اضطراب ریاضی و رابطۀ آن با افت تحصیلی ریاضی. فصلنامۀ روان‌شناسی تربیتی، 14، 38-19.
یزدانی ورزنه، م. ج. (1391). مدل ساختاری رابطۀ راهبردهای فراشناختی و خودکارآمدی ریاضی با اضطراب ریاضی. مجلۀ برخط دانش روان‌شناختی، 4، 17-7.
 
 
 
Ahmed, W., Minarets, A., Van der Werf, G., & Kuyper, H. (2013). Emotions, Self-Regulated Learning, and Achievement in Mathematics: A Growth Curve Analysis. Journal of Educational Psychology. 105(1), 150–161.
Abramovich, S., Grinshpan, A.Z., & Milligan, D.L. (2019). Teaching mathematics through concept motivation and action learning, Education Research International. 2019, 13.
Ashcraft, M. H., Krause, J. A., & Hopko, D. R. (2007). Is Math Anxiety a Mathematical Learning Disability? In D. B. Berch & M. M. M. Mazzocco (Eds.), Why Is Math So Hard For Some Children? The Nature and Origins of Mathematical Learning Difficulties and Disabilities (p. 329–348). Paul H. Brookes Publishing Co.
Ali, N. A. M., & Hassan, N. C. (2019). Mathematics Anxiety and Mathematics Motivation among Students in the Faculty of Science of a Public University in Malaysia. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development. 8(4), 952–963.
Beilock, S. L. Gunderson, E. A. Ramirez, G., & Levine, S. C. (2010). Female Teachers’ Math Anxiety Affects Girls’ Math Achievement. Proceedings of the National Academy of Sciences. 107, 1060–1063.
Chang, H., & Beilock, S. )2016(. The Math Anxiety-Math Performance Link and Its Relation to Individual and Environmental Factors: A Review of Current Behavioral and Psychophysiological Research. Current Opinion in Behavioral Sciences. 10, 33–38.
Ching, B. H. H. (2017). Mathematics Anxiety and Working Memory: Longitudinal Associations with Mathematical Performance in Chinese Children. Contemporary Educational Psychology. 51, 99–113.
Chiu, L. H., & Henry, L. (1990). Development and Validation of the Mathematics Anxiety Scale for Children. Measurement and Evaluation in Counseling and Development. 23(3), 121–127.
Desoete, A., Roeyers, H., & Buysse, A. (2001). Metacognition and Mathematical Problem Solving in Grade 3. Journal of Learning Disabilities34(5), 435–447.
Decuir-Gunby, J. T., Price-Aultman, L., & Schutz, P. A. (2009). Investigating Transactions among Motives, Emotional Regulation Related to Testing, and Test Emotions. Journal of Experimental Education. 77(4), 409–436.
Everson, H. T., Smodlaka, I., & Tobias, S. (1994). Exploring the Relationship of Test Anxiety and Metacognition on Reading Test Performance: A Cognitive Analysis. Anxiety, Stress, and Coping. 7(1), 85–96.
Flavell, J. H. (1976). Metacognitive Aspects of Problem Solving. In L. B. Resnick (Ed.), the Nature of Intelligence (pp. 231–235). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
Flavell, J. H. (1979). Metacognition and Cognitive Monitoring: A New Area of Cognitive-Developmental Inquiry. American Psychologist, 34(10), 906–911.
Garofalo, J., & Lester, F. (1985). Metacognition, Cognitive Monitoring, and Mathematical Performance. Journal for Research in Mathematics Education. 16(3), 163–176.
Gbollie, C., & Pearl Keamu, H. (2017). Student Academic Performance: The Role of Motivation, Strategies, and Perceived Factors Hindering Liberian Junior and Senior High School Students Learning. Education Research International. 2, 1–11.
Goetz, T., Bieg, M., Lüdtke, O., Pekrun, R., & Hall, N. C. (2013). Do Girls Really Experience More Anxiety in Mathematics? Psychological Science. 24(10), 2079–2087.
Gunderson, E. A., Park, D., Maloney, E. A., Beilock, S. L., & Levine, S. C. (2018). Reciprocal Relations among Motivational Frameworks, Math Anxiety, and Math Achievement in Early Elementary School. Journal of Cognition and Development. 19(1), 21–46.
Gross, J., Pekrun, R., Harley, J. M., & Taxer, J. L. (2015). Emotion Regulation in Achievement Situations: An Integrated Model. Educational Psychologist. 54(10), 1–21.
Hanin, V., Grégoire, J., Mikolajczak, M., Fantini-Hauwel, C., & Van Nieuwenhoven, C. (2017). Children’s Emotion Regulation Scale in Mathematics (CERS-M): Development and Validation of a Self-Reported Instrument. Psychology. 08(13), 2240–2275.
Hoffman, B., & Spatariu, A. (2008). The Influence of Self-Efficacy and Metacognitive Prompting on Math Problem-Solving Efficiency. Contemporary Educational Psychology. 33(4), 875–893.
Hembree, R. (1990). The Nature, Effects, and Relief of MathematicsAnxiety. Journal fo Research in Mathematics Education. 21(1), 33–46.
Izard, C. E., King, K. A., Trentacosta, C. J., Morgan, J. K., Laurenceau, J. P., Krauthamer-Ewing, E. S., & Finlon, K. J. (2008). Accelerating the Development of Emotion Competence in Head Start Children: Effects on Adaptive and Maladaptive Behavior, Development and Psychopathology. 20(1), 369–97
Koole, S. L. (2009). The Psychology of Emotion Regulation: An Integrative Review. Cognition and Emotion. 23(1), 4–41.
Lucangeli, D., Coi, G., & Bosco, P. (1997). Metacognitive Awareness in Good and Poor Math Problem Solvers. Learning Disabilities Research and Practice. 12(4), 209–212.
Legg, A. M., & Locker, J. L. (2009). Math Performance and Its Relationship to Math Anxiety and Metacognition. North American Journal of Psychology. 11(3), 471–486.
Legault, L. (2016). Intrinsic and Extrinsic Motivation. In: Zeigler-Hill V., & Shackelford T. (Eds.). Encyclopedia of Personality and Individual Differences. Cham. Springer.
Ma, X., & Xu, J. (2004). The Causal Ordering of Mathematics Anxiety and Mathematics Achievement: A Longitudinal Panel Analysis. Journal of Adolescence. 27(2), 165–179.
Maier, J., & Richter, T., (2014). Fostering Multiple Text Comprehension: How Metacognitive Strategies and Motivation Moderate the Text-Belief Consistency Effect. Metacognition and Learning. 9, 51–74. 
Maloney, E. A., Risko, E. F., Ansari, D., & Fugelsang, J. A. (2010). Mathematics Anxiety Affects Counting But Not Subitizing During Visual Enumeration. Cognition. 114, 293–297.
Maloney, E. A., Ansari, D., & Fugelsang, J. A. (2011). The Effect of Mathematics Anxiety on the Processing of Numerical Magnitude. Journal of Experimental Psychology. 64(1), 10–16.
Neuenhaus, N., Artelt, C., Lingel, K., & Schneider, W. (2011). Fifth Graders Metacognitive Knowledge: General or Domain-SpecificEuropean Journal of Psychology of Education. 26, 163–178.
Núñez-Peña, M. I., Suárez-Pellicioni, M., & Bono, R. (2013). Effects of Math Anxiety on Student Success in Higher Education. International Journal of Educational Research. 58, 36–43.
Ozsoy, G. (2011). An Investigation of the Relationship between Metacognition and Mathematics Achievement. Asia Pacific Education Review. 12,227–235.
Panaoura, A., & Philippou, G. (2007). The Developmental Change of Young Pupils’ Metacognitive Ability in Mathematics in Relation to Their Cognitive Abilities. Cognitive Development. 22(2), 149–164.
Pekrun, R. (2006). The Control-Value Theory of Achievement Emotions: Assumptions, Corollaries, and Implications for Educational Research and Practice. Educational Psy- chology Review. 18, 315–341.
Paechter, M., Macher, D., Martskvishvili, K., Wimmer, S., & Papousek, I. (2017). Mathematics Anxiety and Statistics Anxiety. Shared But Also Unshared Components and Antagonistic Contributions to Performance in Statistics. Frontiers in Psychology. 8, 1196.
Raven, J. C. (1941). Standardization of Progressive Matrices, 1938. British Journal of Medical Psychology, 19, 137–150.
Schoenfeld, A. H. (1999). Learning to Think Mathematically Problem Solving, Metacognition, and Sense-Making in Mathematics, Handbook for Research on Mathematics Teaching and Learning. 334–370.
Shishigu, A. (2018). Mathematics Anxiety and Prevention Strategy: An Attempt to Support Students and Strengthen Mathematics Education. Mathematics Education Trends and Research. 1, 1–11.
Skaalvik, E. M., Federici, R. A., & Klassen, R. M. (2015). Mathematics Achievement and Self-Efficacy: Relations with Motivation for Mathematics. International Journal of Educational Research. 72, 129–136.
Skagerlund, K., Östergren, R., Västfjäll, D., & Träff, U. (2019). How Does Mathematics Anxiety Impair Mathematical Abilities? Investigating the Link between Math Anxiety, Working Memory, and Number Processing. PloS one, 14(1), e0211283.
Tornare, E., Czajkowski, N. O., Pons, F. (2015). Children’s Emotions in Math Problem Solving Situations: Contributions of Self-Concept, Metacognitive Experiences, and Performance. Learning and Instruction. 39, 88–96.
Turner, J. E., & Schallert, D. L., (2001). Expectancy–Value Relationships of Shame Reactions and Shame Resiliency. Journal of Educational Psychology. 93(2), 320–329.
Wang, E., Hart, S. A., Kovas, Y., Lukowski, S., Soden, B., Lee, A., Plomin, T. R., Grainne McLoughlin, G., Christopher, W. Bartlett, I., Lyons, M., & Stephen, A. P. (2014). Who Is Afraid of Math? Two Sources of Genetic Variance for Mathematical Anxiety. Journalof Child Psychology and Psychiatry. 55(9): 1056–1064.
Wang Z., & Han F. (2017). Metacognitive Knowledge and Metacognitive Control of Writing Strategy between High- and Low-Performing Chinese EFL Writers. Theory and Practice in Language Studies. 7(7), 523–532.
Yan, D., & Guoliang, Y. (2007). The Development and Application of an Academic Emotions Questionnaire. Acta Psychologica Sinica. 39(5), 852–860.
 Tian, Y., Fang, Y., & Li, J. (2018). The Effect of Metacognitive Knowledge on Mathematics Performance in Self-Regulated Learning Framework—Multiple Mediation of Self-Efficacy and Motivation. Frontiers in Psychology. 9, 2518.
 
 
 
 
دوره 12، شماره 1
خرداد 1400
صفحه 183-205
  • تاریخ دریافت: 22 تیر 1399
  • تاریخ بازنگری: 23 شهریور 1399
  • تاریخ پذیرش: 19 مهر 1399
  • تاریخ اولین انتشار: 20 اردیبهشت 1400
  • تاریخ انتشار: 01 خرداد 1400