نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 استادیار گروو روش ها و برنامه های آموز شی و درسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 دانشیار گروه روش ها و برنامه های آمو زشی و درسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازیهای گروهی بر قضاوت اخلاقی دانشآموزان پسر پایۀ سوم ابتدایی بود. این پژوهش، کاربردی و از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه است. جامعۀ پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر پایۀ سوم ابتدایی شهرستان نورآباد دلفان بود که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند. نمونۀ آماری شامل دانشآموزان پسر پایۀ سوم بود که به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. آزمودنیها شامل 30 دانشآموز پسر در دو گروه 15 نفره بود که به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. در مرحلۀ پیشآزمون، از پرسشنامههای قضاوت اخلاقی (MJT) استفاده شد. بعد از رواسازی پروتکل، گروه آزمایش طی ده جلسۀ 50 دقیقهای براساس پروتکل تدوینشده در بازیهای گروهی وارد شدند و گروه گواه در شرایط آزمایشی قرار نگرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس و با نرمافزار SPSS نسخۀ 10 تحلیل شد. یافتهها نشان داد پس از حذف اثر پیشآزمون، بین دو گروه، تفاوت معناداری وجود دارد و میانگین قضاوت اخلاقی کل گروه آزمایش، افزایش یافته است. اندازۀ اثر بهدستآمده (802/0=ŋ) بر تأثیر بالای بازیهای گروهی در تبیین واریانس متغیر قضاوت اخلاقی دانشآموزان صحه میگذارد. درنتیجه میتوان از بازیهای گروهی بهعنوان بخشی از برنامههای توانمندسازی دانشآموزان استفاده کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Group Games on the Moral Judgment of Third Grade Male Elementary School Students
نویسندگان [English]
1 MA of Educational Research, Faculty of Psychology and Educational Sciences,, University of Tehran, Tehran. Iran.
2 Department of Educational Sciences, Facuty of Psychology and Educational Sciences. University of Tehran, Tehran,Iran.
3 Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences. University of Tehran, Tehran,Iran.
چکیده [English]
The purpose of this study was to investigate the effect of group games on the moral judgment of third grade male elementary students. In this applied research, a pre-test-post-test with control group was conducted. The research population consisted of all third grade elementary school students in Nourabad Delfan enrolled in the school year 2021-2022. The samples consisted of third generation boys selected through product sampling. The subjects were 30 male students randomly divided into two groups of 15. Moral Judgment questionnaires (MJT) were used in the pretest phase. After protocol validation, the experimental group entered into group games based on the protocol in 10 sessions of 50 minutes and the control group did not participate in the experimental conditions. Data were analyzed using analysis of covariance. SPSS 10 software was used. The results showed that there was a significant difference between the two groups after the pretest was removed and that the average ethical judgment of the entire experimental group had increased. The effect size (ŋ =0.802) confirms the high influence of group games in explaining the variance in students’ ethical judgment. Consequently, group games can be used as part of the empowerment.
کلیدواژهها [English]