نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهران، کیش، ایران
2 استاد ممتاز گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
4 دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
5 استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده
با توجه به اهمیت تکنیکهای درمانی در مداخلات طرحوارهدرمانیِ گروهی، هدف از این مقاله، ارائۀ مجموعهای از تکنیکهای طرحوارهدرمانی گروهی بود. تکنیکهای درمانی یکی از ارکانِ اساسیِ مداخلات طرحوارهدرمانی را شکل می-دهند. اجرای تکنیکهای درمانی به صورت گروهی علاوه بر صرفهجویی در زمان و هزینه، فرصتهای متمایزی را فراهم میسازد تا اعضا با برخورداری از حمایتهای متقابل از جانب یکدیگر و بهرهمندی از احساس امنیت، به ابراز هیجاناتِ خود و تجربۀ رفتارهای تازه و سازنده در گروه بپردازند. پژوهش حاضر از نوع مطالعۀ مروری بود که از بانکهای اطلاعاتی داخلی و خارجی بین سالهای 1391 تا 1400 هجری (2012 تا 2021 میلادی) برای جمعآوری اطلاعات استفاده گردید. همچنین؛ در این مطالعه، کتابهای زبان اصلی و معتبر در این زمینه که در بازۀ زمانیِ تعیینشده به چاپ رسیدهاند نیز مورد بررسی قرار گرفتند. در نتیجۀ بررسی منابع، 21 تکنیک از مقالات و 54 تکنیک از کتابها به دست آمد. همچنین؛ در حالیکه بیشترین فراوانی در تکنیکهای مستخرج از مقالات در تکنیکهای شناختی نشان داده شد، در میان تکنیکهای مستخرج از کتابها، بیشترین فراوانی به تکنیکهای تجربی اختصاص داشت. به کارگیری تکنیکهای تجربی میتواند گام مهمی در دستیابی به اهداف مداخلات درمانی مبتنی بر طرحوارهدرمانی گروهی باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
An Overview of Group Schema Therapy Techniques
نویسندگان [English]
1 Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences , Kish International Campus, University of Tehran, Kish, Iran
2 Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Science , University of Tehran, Tehran, Iran
3 Department of Psychology, Faculty of Educational Science and Psychology , University of Alzahra, Tehran, Iran
4 Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Science , University of Tehran, Tehran, Iran
5 Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Science , University of Shahid Beheshti, Tehran, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study was to present a series of group schema therapy techniques. A research method was used and data collection was done with a qualitative approach through a review method. The official website of SID, IranDoc, Iran Medex, Ensani Portal, Web of Science, Google Scholar, and PubMed were used to search for resources. After searching keywords, the statistical population of this study included 94 articles and 7 books published between 2012 and 2021. A total of 13 articles and 5 books met the criteria to be included in the analysis. The results show 21 techniques from articles and 54 techniques from books. While cognitive techniques were the most common in the articles, the most common techniques in the books were of the experimental type. A review of the internal papers in this study revealed that less attention was paid to experimental techniques. Since experimental techniques play a constructive role in achieving therapeutic goals, the use of experimental techniques can be an effective step in treatment. Therefore, it is recommended that more attention be paid to experimental techniques in group schema therapy.
کلیدواژهها [English]