نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
3 دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطۀ مهارتهای زبانی با کارکردهای اجرایی در دانشآموزان با آسیب شنوایی کاشت حلزون شده بود. پژوهش حاضر کاربردی و از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش را دانشآموزان با آسیب شنوایی کاشت حلزونشده مشغول به تحصیل در مدارس عادی و استثنایی شهر تهران، با دامنۀ سنی 11-7 تشکیل میدادند. 58 آزمودنی (30 دختر و 28 پسر) به شیوۀ نمونهگیری دردسترس از میان دانشآموزان با آسیب شنوایی کاشت حلزونشده مشغول به تحصیل در مدارس عادی (29 نفر) و مدارس استثنایی (29 نفر) در سال تحصیلی 1399-1398 انتخاب و ارزیابی شدند. مهارتهای کارکردهای اجرایی و زبانی بهترتیب با استفاده از پرسشنامۀ بریف (BRIEF) و آزمون رشد زبان (TOLD-P3) بررسی شدند. تحلیل دادهها بهکمک آزمون همبستگی پیرسون با استفاده از نسخۀ 26 نرمافزار SPSS انجام گرفت. نتایج نشاندهندۀ رابطۀ مثبت معنادار در سطح 01/0 ≥ P بین مهارتهای زبانی با مؤلفههای برنامهریزی (646/0=r)، حافظۀ فعال (676/0=r)، بازداری (617/0=r) و کل کارکردهای اجرایی (۶۹۹/0=r) دانشآموزان با آسیب شنوایی کاشت حلزونشده بود. براساس بررسیهای صورتگرفته در این پژوهش، میتوان گزارش کرد مهارتهای زبانی با مؤلفههای کارکردهای اجرایی همبستگی معناداری دارند. با توجه به نقش زبان و کارکردهای اجرایی در مدیریت رفتار، تأکید بر برنامۀ مداخلهای زودهنگام بهمنظور بهبود این مهارتها در کودکان با آسیب شنوایی ضروری است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Relationship Between Language Skills and Executive Functions in Hearing Impaired Students with Cochlear Implants
نویسندگان [English]
1 MSc. of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Allameh Tabatabai , Tehran, Iran
2 Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Allameh Tabatabai , Tehran, Iran
3 Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Allameh Tabataba'i , Tehran, Iran
چکیده [English]
This study aimed to determine the relationship between language and executive functions skills in cochlear implanted students with hearing impairment.The statistical population of the research consists of all students with cochlear implanted hearing impairment studying in regular and exceptional schools in Tehran, with an age range of 7 to 11 years. 58 subjects (30 girls and 28 boys) were selected and evaluated by available sampling method among students with cochlear implanted hearing impairment studying in regular schools (29 people) and exceptional schools (29 people) in the academic year 2018-2019. Executive functions and language skills were assessed with the BRIEF Questionnaire (BRIEF) and Test Of Language Development-Primary:3 (TOLD-P3) in respect. Data analysis using Pearson's correlation test shows a significant positive relationship at P ≥ 0.01 level between language skills with planning components (r=0.646), working memory (r=0.676), inhibition (r=0.617) and total executive functions (r=0.699) of students with cochlear implanted hearing impairment were analyzed with SPSS software version 26.Based on the investigations carried out in this research, it can be reported that language skills have a significant correlation with the components of executive functions. Considering the role of language and executive functions in behavior management, it is necessary to emphasize on an early intervention program to improve these skills in children with hearing impairment.
کلیدواژهها [English]