ابوالقاسمی، ع.، رضایی جمالویی، ح.، و حرفتی، ر. (1390). ارتباط بین نارسایی هیجانی، کودکآزاری و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان پسر دبیرستانی. اندیشههای نوین تربیتی. 3(2)، 58-47.
اصلی آزاد، م.، منشئی، غ. ر.، و قمرانی، ا. (1398). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم شناختی هیجان و تحمل ابهام دانشآموزان مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی. روانشناسی افراد استثنایی. 9(36)، 56-33.
آشنا، م.، بشارت، م.، ملیحی الذاکرینی، س.، و رافضی، ز. (1400). اثربخشی گروهدرمانی فراتشخیصی یکپارچه بر فراشناختها و فراهیجانهای مثبت مادران کودکان مبتلا به سرطان. مجلۀ علوم روانشناختی. 20(97)، 22-13.
بارلو، د.، اهرنیش-می، ژ.، کندی، س.م.، شرمن، ج.، بیلک، ا.، و بوزلا، ب. (1400). پروتکل یکپارچه برای درمان فراتشخیصی اختلالات هیجانی کودکان کتاب تمرین بارلو. ترجمۀ سوگند قاسمزاده و لیلا سالک ابراهیمی. تهران: ابنسینا.
حسنپور، پ.، آقایوسفی، ع.، ضمیر، م.، و علیپور، ا. (1398). مقایسۀ اثربخشی درمان فراتشخیصی و مواجهسازی-بازداری پاسخ بر اجتناب تجربهای و تنظیم شناختی هیجان در مبتلایان به وسواس فکری-عملی. روانشناسی بالینی. 11(3)، 37-25.
زراعتکار، م.، سراوانی، ش.، زینلیپور، م.، و اربابی، ف. (1400). مقایسۀ مقبولیت اجتماعی، اختلالات سلوک و دشواری در تنظیم هیجان در کودکان طلاق، کودکان با مرگ والدین و کودکان عادی شهر قم در سال ۱۳۹۹: یک مطالعۀ توصیفی. مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. ۲۰(۱۰)، ۱۱۱۶-۱۰۹۹.
عثمانی، ه.، و شکری، ل. (1398). اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر نظمجویی شناختی هیجان و همدلی شناختی دانشآموزان با اختلال رفتار برونیسازیشده. توانمندسازی کودکان استثنایی. 10(1)، 136-125.
عطارد، ن.، میکاییلی، ن.، مهاجری، ن.، و وجودی، ب. (1395). اثر درمان فراتشخیصی یکپارچه بر اختلالات اضطرابی و افسردگی همایند: طرح تکموردی. مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 4(4)، 62-54.
قاسمزاده، س.، نقش، ز.، غلامی فشارکی، م.، و شفیعی، ا. (1400). اثربخشی برنامۀ درمان فراتشخیصی بر بهبود کیفیت زندگی و کاهش افسردگی کودکان مبتلا به دیابت نوع یک: یک مطالعۀ تجربی. مجلۀ علوم اعصاب شفای خاتم. 9(4)، 80-71.
قرهداغی، ع.، و مبینیکشه، ف. (1399). مقایسۀ خودپنداره، نقش جنسیتی و بلوغ عاطفی در فرزندان با و بدون تجربۀ طلاق والدین. فصلنامۀ فرهنگ مشاوره و رواندرمانی. 11(42)، 260-231.
محمدی، ر.، نهنگ، ع. ا.، و حسینی، م. ا. (1398). اثربخشی درمان فراتشخیص یکپارچه بر خودپنداشت و آشفتگی روانشناختی دانشآموزان دارای علائم افسردگی. فصلنامۀ سلامت روان کودک. 6(4)، 118-108.
مشهدی، ع.، حسنی، ج.، و میردورقی، ف. (1391). بررسی ساختار عاملی، اعتبار و روایی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ نظمجویی شناختی هیجان-فرم کودکان. مجلۀ اصول بهداشت روانی. 14(3)، 259-246.
مهدوی، ع.، گلستانی، ع.، آقائی، م.، همتیراد، گ.، حاج حسینی، م.، غلامعلی لواسانی، م.، سپهر یگانه، ش.، و قربانینیا، ف. (1398). اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر افزایش سازگاری اجتماعی و راهبردهای خودتنظیمی کودکان طلاق. مطالعات روانشناسی تربیتی. 16(33)، 157-170.
نرگسی، ف.، فتحی آشتیانی، ع.، داودی، ا.، و اشرفی، ع. (1398). اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر حساسیت اضطرابی، تحمل پریشانی و علائم وسواسی-اجباری در افراد دچار اختلال وسواسی اجباری. مجلۀ دستاوردهای روانشناختی. 28(2)، 39-26.
Abolghasemi, A., Rezaeu Jamaloei, H., & Herafti, R. (2017). The relationship between alexithymia, child abuse and academic achievement among male high school students. Quarterly Journal of New Thoughts on Education, 3(2), 47-58. (In Persian)
Amone-P’Olak, K., Garnefski, N., & Kraaij, V. (2007). Adolescents caught between fires: Cognitive emotion regulation in response to war experiences in Northern Uganda.
Journal of Adolescent, 30(4)
, 655-669.
https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2006.05.004
Arabatzoudis, T., Rehm, I. C., Nedeljkovic, M., & Moulding, R. (2017). Emotion regulation in individuals with and without trichotillomania.
Journal of Obsessive-Compulsive and Related Disorders, 12, 87-94.
https://doi.org/10.1016/j.jocrd.2017.01.003
Ashena, M. S., Besharat, M. A., Malihialzuckerini, S., & Rafezi, Z. (2021). The effectiveness of unified transdiagnostic therapy on strategies cognitive emotion regulation in mothers of children with cancer. Journal of Psychological Science, 20(104), 1383-1402. (In Persian)
Asli Azad, M., Manshaei, G.H., Ghamarani, A. (2020). Effectiveness of acceptance and commitment therapy on cognitive emotion regulation and intolerance of uncertainty of the students with obsessive-compulsive disorder. Psychology of Exceptional Individuals, 9(36), 33-56. (In Persian)
Barlow, D., Ehrenisch-May, J., Kennedy, S.M., Sherman, J., Bilek, A., Bozella, B. (2021). Unified protocols for transdiagnostic treatment of emotional disorders in children: therapist guide. Translated by Sogand Ghasemzadeh and Leila Salek Ebrahimi. Tehran: Sina Publications. (Date of publication in original language, 2018). (In Persian)
Blalock, D. V., Kashdan, T. B., & Farmer, A. S. (2016). Trait and daily emotion regulation in social anxiety disorder.
Cognitive Therapy and Research, 40(3)
, 416-425.
https://doi.org/10.1007/s10608-015-9739-8
Coates, A.A., & Messman-Moore, L. (2014). A structural model of mechanisms predicting depressive symptoms in women following childhood psychological maltreatment.
Child Abuse Neglect,
38, 103–113.
https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2013.10.005
Eckhardt, S.,
Martell, C.,
Lowe, K.D.,
Grange, D., &
Ehrenreich-May , J. (2019). An ARFID case report combining family-based treatment with the unified protocol for Transdiagnostic treatment of emotional disorders in children.
Journal of Eating Disorder,7, 34,
https://doi.org/10.1186/s40337-019-0267-x
Garnefski, N., Rieffe, C., Jellesma, F., Terwogt, M.M., & Kraaij, V. (2007). Cognitive emotion regulation strategies and emotional problems in 9-11-year-old children: The development of an instrument. Eurly Children and Adolescent Psychiatry, 16, 1-9. https://doi.org/10.1007/s00787-006-0562-3
Gharedaghi, A., & Mobini Kashe, F. (2020). comparison of self concept clarity, role gender and emotional maturity in children with and without experience of divorce in parents. Counseling Culture and Psychotherapy, 11(42), 231-260. (In Persian)
Ghasemzadeh, S., Naghsh, Z., Gholami Fesharaki, M., & Shafiee, E. (2021). The effectiveness of transdiagnostic treatment program on improving the quality of life and reducing depression in children with type 1 diabetes: An experimental study. Shefaye Khatam, 9(4), 71-80. (In Persian)
Gross, J. J., & Jazaieri, H. (2014). Emotion, emotion regulation, and psychopathology: an affective science perspective.
Clinical Psychological Science, 2(4), 387-401.
https://doi.org/10.1177/2167702614536164.
Hasanpoor, P., Aghayousefi, A., Zamir, M., & Alipour, A. (2019). The effectiveness of transdiagnostic treatment on experiential avoidance and cognitive emotion regulation in patients with obsessive-compulsive disorder and its comparison with exposure and prevention response therapy. Journal of Clinical Psychology, 11(3), 25-37. (In Persian)
Mahdavi, A., Golestani, A., Aghaei, M., Hemmati Rad, G., Hajhoseini, M., Gholamali Lavasani, M., Sepehr Yeganeh, S. H., & Ghorbaninia, F. (2019). The effectiveness of problem-solving skills training on increasing social adjustment and regulatory self strategies in children of divorce. Journal of Educational Psychology Studies, 16(33), 157-170. (In Persian)
Mashhadi, A., Hasani, J., & Mirtoroghi, F. (2012). Factor structure, reliability and validity of Persian version of the cognitive emotion regulation questionnaire-children form (CERQ-K-P). Journal of Fundamentals of Mental Health, 14(3), 246-259. (In Persian)
Mohammadi, R., Nahang, A. A., & Hoseini, M. A. (2020). The effectiveness of unified transdiagnostic therapy on self-concept and psychological disorder of the students with depression symptoms. Journal of Children Mental Health, 6(4), 108-118. (In Persian)
Nargesi, F., Fathi Ashtiani, A., Davodi, A., & Ashrafi, A. (2019). The effect of unifled transdiagnostic treatment on anxiety sensitivity, distress tolerance and obsessive-compulsive symptoms in individuals with obsessive-compulsive disorder. Psychological Achievements, 28(2), 26-39. (In Persian)
Osmani, H., & Shokri, L. (2019). Effectiveness of unified trans-diagnostic treatment on emotion’s cognitive regulation and cognitive empathy of students with externalized behavior disorder. Empowering Exceptional Children, 10(1), 125-136. (In Persian)
Otared, N., Mikaeili, N., Mohajeri, N., & Vojoudi, B. (2017). The effect of unified transdiagnostic treatment on anxiety disorders and comorbid depression: Single-case design. Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences, 4(4), 54-62. (In Persian)
Rieffe, C., Oosterveld, P., & Terwogt, M. (2006). An alexithymia questionnaire for children: Factorial and concurrent validation results.
Personality and Individual Differences, 40(1), 123-133.
https://doi.org/10.1016/j.paid.2005.05.013
Sandín, B., Julia, G., Valiente, M., & Espinosa, V. (2020). Clinical utility of an internet-delivered version of the unified protocol for transdiagnostic treatment of emotional disorders in adolescents (iUP-A): A pilot open trial.
International Journal of Environment Research Public Health, 17(22), 8306.
https://doi.org/10.3390/ijerph17228306
Sauer-Zavala, S., Bentley, K. H., Steele, S. J., Tirpak, J. W., Ametaj, A. A., Nauphal, M., ... & Barlow, D. H. (2020). (2020). Treating depressive disorders with the Unified Protocol: A preliminary randomized evaluation.
Journal of Affective Disorders, 264, 438-445.
https://doi.org/10.1016/j.jad.2019.11.072
Stapp, E. K., Mendelson, T., Mrikangas, K. R., & Wilcox, H.C. (2020). Parental bipolar disorder, family environment, and offspring psychiatric disorders
. A systematic review.
Journal of Affective Disorder, 268(1)
, 69-81.
https://doi.org/10.1016/j.jad.2020.03.005
Steele, S. J.,
Farchione, T. D.,
Cassiello-Robbins, C.,
Ametaj, A.,
Sbi, S.,
Sauer-Zavala, S., &
Barlow, D. H. (2018). Efficacy of the Unified Protocol for transdiagnostic treatment of comorbid psychopathology accompanying emotional disorders compared to treatments targeting single disorders.
Journal of Psychiatric Research, 104, 211-216.
https://doi.org/10.1016/j.jpsychires.2018.08.005.
Stokkebekk, J., Iversen, A. C., Hollekim, R., & Ness, O. (2019). “Keeping balance”, “Keeping distance” and keeping on with life”: Child positions in divorced families with prolonged conflicts.
Children and Youth Services Review, 102, 108-119.
https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019.04.021.
Thorberg, F. A., Young, R. M., Sullivan, K. A., & Lyvers, M. (2011). Parental bonding and alexithymia: A meta-analysis. European Psychiatry, 26(3), 187-193. https://doi.org/10.1016/j.eurpsy.2010.09.010.
Zeraatkar, M., Saravani, S., Zeinalipour, M., & Arbabi, F. (2022). Comparison of social acceptability, conduct disorders, and difficulty in emotion regulation between children of divorce, children with parental death, and normal children in qom in 2020: A descriptive study. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences, 20(10), 1099-1116. (In Persian)
Zhang, J.,
Hua, Y.,
Xiu, L.,
Oei, T., &
Hu, P. (2020). Resting state frontal alpha asymmetry predicts emotion regulation difficulties in impulse control.
Personality and Individual Differences, 159, 109870.
https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.109870