اکبری زردخانه، س.، آلبویه، م.، زنگانه، ع. م.، منصورکیایی، ن.، جلالت دانش، م.، و مهدوی، م. (1396). نسخۀ گزارش والدین مقیاس سلامت روانشناختی کودکان: مطالعۀ مقدماتی ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی. فصلنامۀ سلامت روان کودک. ۴(۴)، 164-۱۵۲.
اکبری زردخانه، س.، زنگانه، ع. م.، منصور کیایی، ن، مهدوی، م.، اصانلو، ش.، جلالت دانش، م.، طهماسبی گرمتانی، س.، زارعیان، م.، و طیموریفرد، س. ع. (1397). ساخت و بررسی روایی و اعتبار مقیاس مقدماتی خودگزارشی مشکلات سلامت روانشناختی نوجوانان در ایران. مجلۀ پژوهش در سلامت روانشناختی. 12(4). 109-94.
اکبری زردخانه، س.، شاهورانی، س. م.، منصورکیایی، ن. زنگانه، ع. م.، جلالت دانش، م.، طهماسبی گرمتانی، س.، و زارعیان، م. (1398). ویژگیهای روانسنجی نسخۀ الکترونیکی ابزار سلامت روانشناختی دانشآموزان دورۀ متوسطۀ یکم: فرم گزارش معلم و والدین.
مجلۀ روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران.
24(3)، 339-324.
http://rph.khu.ac.ir/article-1-3353-fa.html
خدایاریفرد، م.، اکبری زردخانه، س.، پاکنژاد، م.، غباری بناب، ب.، شکوهی یکتا، م.، فقیهی، ع. ن.، افروز، غ. ع.، رحیمینژاد، ع.، آذربایجانی، م.، باقری نوعپرست، خ.، آ نرسیسیانس، آر. بی.، حمامی لالهزار، ی.، خلیلی، ش.، سراج زاده، س. ح.، نوربخش، ی.، فاطمی، س. م.، کثیری، ح.، قیامی، ز.، پورحسین، ر.، و هومن، ح. ع. (1395). ساخت مقیاس بینالمللی دینداری با رویکرد مقیاس بینفرهنگی. مجلۀ روانشناسی. 20(1)، 20-3.
خوشابی، ک.، مرادی، ش.، شجاعی، س.، همتی علمدارلو، ق.، دهشیری، غ.، و عیسیمراد، ا. (1386). بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری در دانشآموزان دورۀ ابتـدایی استان ایلام. نشریۀ توانبخشی. 8، 33-28.
دادستان، پ. (1389). روانشناسی مرضی تحولی: از کودکی تا بزرگسالی. جلد 1. چاپ یازدهم. تهران: سمت.
دستجرکاووسی، ز. (1390). بررسی همهگیرشناسی اختلالهای رفتاری کودکان در مدارس ابتدایی شهر همدان. پایاننامۀ کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی. چاپنشده، دانشکدۀ توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران.
سرمد، ز.، بازرگان، ع.، و حجازی، ا. (1384). روزهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: آگاه.
شهابیان، آ.، شهیم، س.، بشاش، ل.، و یوسفی، ف. (1386). هنجاریابی، تحلیلعاملی و پایایی فرم کوتاه ویژۀ والدین مقیاس درجهبندی کانرز برای کودکان 6 تا 11 ساله در شهر شیراز.
مطالعات روانشناختی. 3(3)، 120-97.
https://doi.org/10.22051/psy.2007.1704
رئیسزاده، ح. (1390). بررسی میزان همهگیرشناسی اختلالات روانی در دانشآموزان مقطع راهنمایی منطقۀ اهر. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. چاپنشده، پردیس آموزشهای نیمهحضوری دانشگاه علامه طباطبایی.
معروفی، ی.، یوسفزاده، م. ر.، و بخشکار، ف. (1391). رابطۀ بین مهارتهای تفکر انتقادی و سلامت روانی دانشآموزان دختر دورۀ پیشدانشگاهی شهر همدان. مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی همدان. 19(1)، 61-53.
منادی، ح. (۱۳۹۰). بررسی میزان شیوع اختلالهای رفتاری در دانشآموزان دورۀ ابتدایی شهر اصفهان. پایاننامۀ کارشناسی ارشد مشاوره. چاپنشده، دانشکدۀ روانشناسی دانشگاه اصفهان.
References
Akbari-Zardkhaneh, S., Alebuieh, M., Zanganeh, A., Mansurkiaie, N., Jallalat-Danesh, M., & Mahdavi, M. (2018). Parent Form of Psychological Pathology for Children: Preliminary Study of Development and Psychomentric Properties.
Quarterly Journal of Child Mental Health,
4(4), 152-164.
http://childmentalhealth.ir/article-1-263-fa.html (In Persian)
Akbari Zardkhane, S., Mansour Kimiaei, N., Mohammad Zanganeh, A., Mahdavi, M., Osanlou, Sh., Jalalat Danesh, M., …, Taymori Fard, S. E. (2019). Development and psychometric properties of preliminary version of mental health scale (self-report form) for adolescents in Iran.
Journal of Research in Psycholofical Health, 12(4), 94-109.
http://rph.khu.ac.ir/article-1-3353-fa.html (In Persian)
Akbari Zardkhane, S., Shahorani, S. M., Mansour Kiaei, N., Zanganeh, A. M., Jalalat Danesh, M., Tahmasabi, S., & Zareian, M. (2018). Psychometric properties of electronic mental health assessment device for high school students: Teacher and parent form.
IJPCP, 24(3), 324-339.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2819-fa.html (In Persian)
Bosqui, T. J., Maguire, A., Kouvonen, A., Wright, D., Donnelly, M., & O’Reilly, D. (2017). Ethnic density and risk of mental ill health–The case of religious sectarianism in Northern Ireland: A population data linkage study.
Health & Place,
47, 29-35.
https://doi.org/10.1016/j.healthplace.2017.06.010
Bradley, R., Doolittle, J., & Bartolotta, R. (2008). Building on the data and adding to the discussion: The experiences and outcomes of students with emotional disturbance.
Journal of Behavioral Education,
17(1), 4-23.
https://doi.org/10.1007/s10864-007-9058-6
Conners, C. K., Sitarenios, G., Parker, J. D., & Epstein, J. N. (1998). The revised Conners' Parent Rating Scale (CPRS-R): factor structure, reliability, and criterion validity.
Journal of Abnormal Child Psychology,
26(4), 257-268.
https://doi.org/10.1023/A:1022602400621
Dastjerkavossi, Z. (2011). Epidemiological study of children's behavioral disorders in primary schools of Hamadan city. Master’s Thesis in Clinical Psychology. Unpublished, Faculty of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences. (In Persian)
Dose, C., Hautmann, C., & Doepfner, M. (2019). Functional impairment in children with externalizing behavior disorders: psychometric properties of the Weiss functional impairment rating scale–parent report in a German clinical sample.
Journal of Attention Disorders,
23(13), 1546-1556.
https://doi.org/10.1177/1087054716661234
Dowdy, E., Ritchey, K., & Kamphaus, R. W. (2010). School-based screening: A population-based approach to inform and monitor children’s mental health needs.
School Mental Health,
2(4), 166-176.
https://doi.org/10.1007/s12310-010-9036-3
Gesell, A. (1928). Infancy and human growth. Oxford. England: Macmillan.
Goyette, C. H., Conners, C. K., & Ulrich, R. F. (1978). Normative data on revised Conners parent and teacher rating scales.
Journal of Abnormal Child Psychology,
6(2), 221-236.
https://doi.org/10.1007/BF00919127
Gulliksen, H. (1950). Theory of mental tests. New York: Wiley.
Hambleton, R. K. (1989). Principles and selected applications of item response theory. In R. L. Linn (Ed.), Educational measurement (3
rd ed., pp. 147–200). Washington, DC: American Council on Education.
https://psycnet.apa.org/record/1989-97348-004
Hester, P. P., Hendrickson, J. M., & Gable, R. A. (2009). Forty years later—The value of praise, ignoring, and rules for preschoolers at risk for behavior disorders.
Education and Treatment of Children,
32(4), 513-535.
https://doi.org/10.1353/etc.0.0067
Howell, D. C. (2009). Statistical methods for psychology (7th Ed.). Australia: Wadsworth, Cengage Learning.
Khodayarifard, M., Akbari-e-Zardkhane, S., Paknejad, M., Ghobari Bonab, B., Shokohi-Yekta, M., Naghi Faghihi, A., & et al. (2016). Development of an International Scale of Religiosity: A Cross Cultural Approach.
Journal of Psychology,
20, 3-20.
http://www.iranapsy.ir/Article/21273/FullText. (In Persian)
Khodayarifard, M., Akbari Zardkhaneh, M., & Zeinali, Sh. (2011). The psychometric properties of self-talk scale among Iranian University Student. Applied Psychological Research Quarterly, 2(1), 33-53.
https://japr.ut.ac.ir/?lang=en (In Persian)
Khoushabi, K., Moradi, S., Shojaei, S., Hemmati-A'lamdarlou, G., Dehshiri, G R., & Issa-Morad, A. (2007). The Evaluation of Behavioral Disorder Prevalence in Ilam Province Primary Students.
Archive of Rehabiliation,
8, 28-33.
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-126-fa.html (In Persian)
Maroofi, Y., Yousefzadeh, M., Bakhshkar, F. (2012). Relationship between Female Pre -University Students' Critical Thinking Skills and Their Mental Health.
Avicenna Journal of Clinical Medicine,
19(1), 53-61
http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-202-fa.html (In Persian)
Merikangas, K. R., He, J. P., Burstein, M., Swendsen, J., Avenevoli, S., Case, B., Georgiades, K., Heaton, L., Swanson, S., & Olfson, M. (2011). Service utilization for lifetime mental disorders in U.S. adolescents: results of the National Comorbidity Survey-Adolescent Supplement (NCS-A).
Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry,
50(1), 32–45.
https://doi.org/10.1016/j.jaac.2010.10.006
Merikangas, K. R., He, J. P., Burstein, M., Swanson, S. A., Avenevoli, S., Cui, L., Benjet, C., Georgiades, K., & Swendsen, J. (2010). Lifetime prevalence of mental disorders in U.S. adolescents: results from the National Comorbidity Survey Replication--Adolescent Supplement (NCS-A).
Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry,
49(10), 980–989.
https://doi.org/10.1016/j.jaac.2010.05.017
Monadi, H. (1390). Investigating the prevalence of behavioral disorders in Isfahan elementary school students. Master's thesis in counseling, unpublished, Faculty of Psychology, University of Isfahan. (In Persian)
Moses, T. (2017). A Review of Developments and Applications in Item Analysis. In: Bennett, R., von Davier, M. (eds) Advancing Human Assessment. Methodology of Educational Measurement and Assessment. Springer, Cham.
https://doi.org/10.1007/978-3-319-58689-2_2
Moses, T., Miao, J., & Dorans, N. J. (2010). A Comparison of Strategies for Estimating Conditional DIF.
Journal of Educational and Behavioral Statistics,
35(6), 726–743.
https://doi.org/10.3102/1076998610379135
Raiszadeh, H. (2011). Investigating the level of epidemiology of mental disorders in middle school students of Ahr region.
Master's thesis, unpublished, part-time education campus of Allameh Tabatabai University.
https://elmnet.ir/article/10517014-12996. (In Persian)
Sarmad, Z., Bazargan, A., & Hijazi, A. (2005). Research methods in behavioral sciences. Tehran: Agah. (In Persian)
Sellers, R., Maughan, B., Pickles, A., Thapar, A., & Collishaw, S. (2015). Trends in parent‐and teacher‐rated emotional, conduct and ADHD problems and their impact in prepubertal children in G reat B ritain: 1999–2008.
Journal of Child Psychology and Psychiatry,
56(1), 49-57.
https://doi.org/10.1111/jcpp.12273
Shahabian, A., Shahim, S., Bashash, L., & Yousefi, F. (2007). Normization, factor analysis and reliability of short form for parents of Conners rating scale for children aged 6 to 11 in Shiraz city.
Journal of Psychological Studies,
3(3), 97-120.
https://doi.org/10.22051/psy.2007.1704 (In Persian)
Splett, J. W., Smith-Millman, M., Raborn, A., Brann, K. L., Flaspohler, P. D., & Maras, M. A. (2018). Student, teacher, and classroom predictors of between-teacher variance of students’ teacher-rated behavior.
School Psychology Quarterly,
33(3), 460.
https://doi.org/10.1037/spq0000241
Storch, E. A., McGuire, J. F., Wu, M. S., Hamblin, R., McIngvale, E., Cepeda, S. L., ... & Goodman, W. K. (2019). Development and Psychometric Evaluation of the Children's Yale-Brown Obsessive-Compulsive Scale Second Edition.
Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry,
58(1), 92–98.
https://doi.org/10.1016/j.jaac.2018.05.029
Turner, N. E. (1998). The effect of common variance and structure pattern on random data eigenvalues: Implications for the accuracy of parallel analysis.
Educational and Psychological Measurement,
58(4), 541-568.
https://doi.org/10.1177/00131644980580040