نقش واسطه‌ای نشخوار فکری و نگرانی در رابطه بین شفقت خود با علایم افسردگی و اضطراب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 استادیار گروه روان‌شناسی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی تهران، تهران، ایران.

3 دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطه‌ای نشخوار فکری و نگرانی در رابطه بین شفقت خود با افسردگی و اضطراب در میان دانشجویان دانشگاه تهران انجام شد.
روش: پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دانشگاه تهران در سال تحصیلی 98-99 بودند. از این جامعه، 300 دانشجو به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه افسردگی بک ویرایش دوم (BDI-II) (1996)، مقیاس پاسخ‌های نشخوار فکری نولن – هوکسما (1991)، پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا (1990)، پرسشنامه‌ اندازه‌گیری اضطراب آشکار و پنهان اشپیل برگر (1970) و مقیاس اندازه‌گیری شفقت خود نف (2003) را تکمیل کردند. تحلیل داده‌ها از طریق تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار AMOS انجام گرفت.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که بین متغیر‌ شفقت خود با متغیر‌های افسردگی، اضطراب آشکار و اضطراب پنهان، نشخوار فکری و نگرانی همبستگی منفی معنا‌دار (005/0>P) وجود دارد. هم‌چنین تحلیل مسیر نشان داد که نگرانی و نشخوار فکری نقش واسطه‌ای در رابطه بین شفقت خود با اضطراب و افسردگی دارند.
نتیجه‌گیری: رابطه بین شفقت خود با اضطراب و افسردگی یک رابطه خطی ساده نیست. شفقت خود از طریق کاهش نشخوارفکری و نگرانی باعث کاهش افسردگی و اضطراب می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Mediating Role of Rumination and Worry in the Relationship Between Self-Compassion, Depression and Anxiety

نویسندگان [English]

  • Negar Jafari 1
  • Azam Noferesti 2
  • Hoda Moradi 3
1 Department of Psychology, Faculty of psychology and Educational Science, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Department of Psychology, Faculty of psychology and Educational Science, University of Tehran, Tehran, Iran.
3 Department of Psychology, Faculty of psychology and Educational Science, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Aim: The aim of present study was to determine the relationship between Rumination and Worry as mediators between Self-compassion, Depression and Anxiety among students of University of Tehran.
Methods: This research is a correlational descriptive research. The statistical society was all students at university of Tehran at 2019-2020. 300 students were selected by convenience sampling method from University of Tehran. The participants completed Beck Depression Inventory-II (BDI-II), Spielberger State-Trait Anxiety Inventory (STAI), Pennsylvania State Worry Questionnaire (PSWQ), Nolen-Hoeksema Rumination Responses Questionnaire (RRS) and Neff Self-Compassion Questionnaire (SCS). The data were analyzed using descriptive and inferential statistical indicators which include frequency, mean, percentage, standard deviation, correlation coefficient and path analysis. Also, should be mentioned that data modeling was performed by AMOS software.
Results: The results indicated that Self-compassion was negatively related to Depression, Rumination, State-Trait Anxiety and Worry (p<0.005). additionally, the AMOS analysis showed the mediation role of worry and rumination in the relationship between self-compassion and depression and anxiety.
Conclusion: In sum, the findings suggest that the relationship between Self-compassion and Anxiety and Depression is not a simple linear. Self-compassion reduces the State-Trait anxiety and depression by reducing rumination and worry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Self-Compassion
  • Depression
  • Rumination
  • Anxiety
  • Worry