مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر الگوی توسعه‌ی راهبرد خود‌تنظیمی و آموزش راهبردهای شناختی بر اساس مدل انگلرت بر کاهش اختلال نوشتن دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،

2 استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

4 استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش راهبرد خود‌تنظیمی و آموزش راهبردهای شناختی بر کاهش اختلال نوشتن دانش‏آموزان با اختلال یادگیری خاص بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل همراه با مرحله پیگیری 2 ماهه بود. در این پژوهش جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص شهر تهران در سال 1401 بودند. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 45 نفر انتخاب و سپس در 2 گروه آزمایش (هر گروه 15 نفر) و یک گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. سپس گروه‌‌های آزمایش تحت آموزش راهبردهای خودتنظیمی و راهبردهای شناختی قرار گرفتند. از پرسشنامه اختلالات یادگیری (CLDQ) و آزمون اختلال نوشتن (FWDT) به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. برای تحلیل داده‏ها از به‌دست‌آمده از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر با نرم افزار SPSS نسخه 24 استفاده شد. نتایج نشان داد هر دو مداخله در مرحله پسآزمون و پیگیری نسبت به گروه کنترل اثربخشی معناداری بر کاهش اختلال نوشتن داشته است (05/0>P). نتایج آزمون تعقیبی بن‌فرونی نشان داد که آموزش راهبردهای خودتنظیمی اثربخشی بیشتری بر کاهش اختلال نوشتن دارد (05/0>P).

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Comparison of Effectiveness of Training Based on Self-Regulated Strategy Development Model and Cognitive Strategies Training Based on Englert Model on Writing Disorder of Students with Special Learning Disorder

نویسندگان [English]

  • Saeede Fatahi 1
  • Reza Ghorban Jahromi 2
  • Norali Farokhi 3
  • esmaeil sadipour 4
1 PhD Student in Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Associate Professor Evaluating and Measuring, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
4 Professor Educational Psychology Department, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to comparison of effectiveness of training based on self-regulated strategy development model and cognitive strategies training on writing disorder of students with special learning disorder. This semi-experimental study was conducted with a pretest-posttest design with control group and follow-up 2 month. In this research, the statistical population was all students with special learning disorder in Tehran city in year 2022. Using convenience sampling method, 45 students were selected and then into 2 experimental groups and one control group (each group 15 students) were replaced and experimental groups underwent self-regulation and cognitive strategies training. To collect data learning difficulties questionnaire (CLDQ), writing disorder test (FWDT). Analysis of variance with repeated measures with SPSS software version 24 was used for data analysis. The results of the study showed that of strategies training in post-test and follow up had a significant effect on writing disorder (P<0.05). In addition, the results of Bonferroni post hoc test showed that self-regulation strategies is more effective in writing disorder (P<0.05). According to the results of the present study, these interventions are effective in reducing the writing disorder of students with special learning disorders,

کلیدواژه‌ها [English]

  • cognitive strategies
  • self-regulation strategies
  • writing disorder
  • special learning disorder

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 17 تیر 1403
  • تاریخ دریافت: 30 خرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 02 شهریور 1402
  • تاریخ پذیرش: 18 شهریور 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 17 تیر 1403
  • تاریخ انتشار: 17 تیر 1403