اثربخشی آموزش خودمتمایزسازی بر هیجان‌خواهی و تکانشگری دانش‌آموزان طلاق با گرایش به رفتارهای پرخطر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان‌شناسی عمومی، گروه روان‌شناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.

2 استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش خودمتمایزسازی بر هیجان‌خواهی و تکانشگری دانش‌آموزان طلاق با گرایش به رفتارهای پرخطر انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی (با گروه آزمایش و گواه) با طرح سه‌مرحله‌ای (پیش‌آزمون، پس‌آزمون، پیگیری) و مرحلۀ پیگیری دوماهه بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان طلاق با گرایش به رفتارهای پرخطر بود که در دورۀ اول و دوم متوسطه در سال تحصیلی 1401-1400 در شهر بندرعباس مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش 35 دانش‌آموز طلاق با گرایش به رفتارهای پرخطر (26 پسر و 9 دختر) به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به شیوۀ تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه جای‌دهی شدند (18 دانش‌آموز در گروه آزمایش و 17 دانش‌آموز در گروه گواه). گروه آزمایش آموزش خودمتمایزسازی را طی ده هفته در ده جلسۀ 75 دقیقه‌ای دریافت کردند. در این پژوهش از پرسشنامۀ گرایش به رفتارهای پرخطر (HRBQ)، پرسشنامۀ هیجان‌خواهی (SSQ) و پرسشنامۀ تکانشگری (BIS) استفاده شد. داده‌ها با تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS-23 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد آموزش خودمتمایزسازی بر هیجان‌خواهی (0/001>P؛ 0/57=Eta؛ 43/55=F) و تکانشگری (0/001>P؛ 0/46=Eta؛ 28/71=F) دانش‌آموزان طلاق با گرایش به رفتارهای پرخطر تأثیر معنادار دارد. براساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت آموزش خودمتمایزسازی با بهره‌گیری از فنونی مانند متمایزساختن باورهای منطقی و غیرمنطقی، مجهزساختن اعضا به مهارت‌های خاص ارتباطی و پذیرفتن مسئولیت می‌تواند به‌عنوان روشی کارآمد برای کاهش هیجان‌خواهی و تکانشگری دانش‌آموزان طلاق با گرایش به رفتارهای پرخطر مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Self-Differentiation Training on Sensation Seeking and Impulsivity in Divorced Students with Tendency toward High Risk Behaviors

نویسندگان [English]

  • Mohaddeseh Darvishi 1
  • Noushin Taghinejad 2
  • Azita Amirfakhraei 2
1 Department of Psychology, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran.
2 Department of Psychology, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran.
چکیده [English]

The purpose of the current study was to investigate the efficacy of self-differentiation training on the sensation-seeking and impulsivity of students from divorced families who are inclined to engage in hazardous behaviors. The research method was semi-experimental, utilizing a three-phase design (pre-test, post-test, follow-up) with a two-month follow-up period. The statistical population of the study included students from divorced families inclined towards risky behaviors who were studying in the first and second grades of high school during the 2021-2022 academic year in Bandar Abbas. In this study, 35 students from divorced families who were inclined toward hazardous behaviors (26 boys and 9 girls) were randomly assigned to the experimental and control groups (18 students in the experimental group and 17 students in the control group) through purposive sampling. Students in the experimental group participated in ten 75-minute sessions over the course of ten weeks to receive self-differentiation training. The study utilized the Risky Behavior Questionnaire (HRBQ), the Sensation-Seeking Questionnaire (SSQ), and the Impulsivity Questionnaire (BIS). The obtained data were analyzed using mixed analysis of variance with SPSS23 statistical software. The results indicated that self-differentiation training had a significant effect on sensation-seeking (p < 0.0001; Eta = 0.57; F = 43.55) and impulsivity (p < 0.0001; Eta = 0.46; F = 28.71) among students from divorced families who were inclined to engage in hazardous behaviors. From the research results, it can be inferred that self-differentiation training, which employs techniques such as the differentiation between rational and irrational beliefs, the provision of participants with specific communication skills, and the acceptance of responsibility, can be an effective approach to reducing sensation-seeking and impulsivity in students from divorced families who are inclined to engage in risky behaviors.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Divorce
  • High Risk Behaviors
  • Impulsivity
  • Self-Differentiation
  • Sensation Seeking
اختیاری، ح.، صفایی، ه‍.، اسماعیلی جاوید، غ.، عاطف وحید، م.ک.، عدالتی، ه‍.، و مکری، آ. (1387). روایی و پایایی نسخه‌های فارسی پرسشنامه‌های آیزنک، بارت، دیکمن و زاکرمن در تعیین رفتارهای مخاطره‌جویانه و تکانشگری. مجلۀ روان‌پزشکی و روان‌شناسی بالینی ایران. 14(3)، 336-326. http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-575-fa.html
آزرمی، پ. (1388). رابطۀ هوش هیجانی و باورهای فراشناختی با رفتارهای پرخطر در نوجوانان. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی. دانشگاه خوارزمی تهران.
آقاجانی هشجین، ط.، شوقی، ب.، و نعیمی، س. (1393). تحلیل روابط ساختاری بین آموزش خودمتمایزسازی با اضطراب امتحان و باورهای خودکارآمدی. دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی. 15(1)، 43-35. https://sanad.iau.ir/journal/jsrp/Article/533903?jid=533903
بیاتی اشکفتکی، س.، احمدی، ر.، چرامی، م.، و غضنفری، ا. (1400). اثربخشی آموزش خودمتمایزسازی بر پرخاشگری و اجتناب تجربه‌ای نوجوانان طلاق با اختلال رفتار برونی‌سازی‌شده. مجلۀ دانشکدۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. 64(1)، 2598-2587. https://doi.org/10.22038/mjms.2021.19505
بیاتی اشکفتکی، س.، احمدی، ر.، چرامی، م.، و غضنفری، ا. (1401). اثربخشی آموزش خودمتمایزسازی بر کیفیت دلبستگی و ناگویی هیجانی نوجوانان طلاق با اختلال رفتار برونی‌سازی‌شده. فصلنامۀ روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی. 3(47)، 68-53. https://doi.org/10.30495/jpmm.2022.28465.3450
ترخان، م. (1397). پیش‌بینی بهزیستی روان‌شناختی از طریق مکانیسم‌های دفاعی و خودمتمایزسازی شناختی در دانشجویان. مجلۀ شناخت اجتماعی. 7(2)، 185-145. https://doi.org/10.30473/sc.2018.9896.1401
جلالی دهکردی، د.، و آقابابایی، ع. (1391). مقایسۀ تأثیر روش‌های پیشگیری از سوءمصرف مواد بر تکانشگری و راهبردهای مقابله‌ای دانش‌آموزان پسر. دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی. 13(4)، 17-5. https://sanad.iau.ir/Journal/jsrp/Article/890557
جهان‌شاه‌لو، م.، محمدخانی، ش.، امیری، ح.، فخار، آ.، و حسینی، س. (۱۳۹۵). عوامل خطرساز و محافظت‌کننده فردی، خانوادگی و اجتماعی گرایش به مصرف مواد در دانشجویان. سلامت اجتماعی. 3(2)، 137-127. https://doi.org/10.22037/ch.v3i2.11739
حیدری، ر.، و حبی، م. ب. (1397). اثربخشی آموزش خودمتمایزسازی بر پریشانی روان‌شناختی و سازگاری اجتماعی نوجوانان طلاق. مجلۀ پژوهش‌های روان‌شناسی اجتماعی. 8(31)، 117-103. https://www.socialpsychology.ir/article_87489.html
رضایی‌نژاد، ن.، مرادی، ا.، حسنی، ر.، و سجادی، پ. (1397). پیش‌بینی ناگویی خلقی براساس سلامت خانواده اصلی، خودمتمایزسازی و تنظیم شناختی هیجان در دانش‌آموزان دختر. علوم پزشکی زانکو. 19(61)، 42-32. http://zanko.muk.ac.ir/article-1-346-fa.html
سوادکوهی، ع.، شریفی، م.، و شکری، ا. (1399). تأثیر سازگاری عاطفی و اجتماعی بر رفتارهای پرخطر برخط (آنلاین) دانش‌آموزان متوسطۀ اول. دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی. 21(2)، 74-64. https://doi.org/10.30486/jsrp.2020.1894981.2355
شکری، ل.، و مهری‌نیا، ف. (1399). اثربخشی آموزش خودمتمایزسازی بر انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و احساس گرفتاری مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال کم‌توجهی و فزون‌کنشی. فصلنامۀ علوم روان‌شناختی. 19(92)، 1040-1031. http://psychologicalscience.ir/article-1-362-fa.html
فتحی، آ.، جعفرپور، ن.، نوری، ا.، شریفی رهنمو، س.، محمدی، ش. (1398). نقش هیجان‌خواهی و تکانشگری در رفتارهای پرخطر رانندگی رانندگان بین‌شهری. فصلنامۀ عملی راهور. 1398(31)، 116-85. http://talar.jrl.police.ir/article_93562.html
کارخانه، پ.، جزایری، ر.، بهرامی، ف.، و فاتحی‌زاده، م. (1394). بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر خودمتمایزسازی بوئن بر جرئت‌ورزی زنان متأهل اصفهان. مجلۀ شخصیت و تفاوت‌های فردی. 4(7)، 183-167. https://www.sid.ir/paper/249740/fa
محمدخانی، ش. (۱۳۸۶). مدل ساختاری مصرف مواد در نوجوانان در معرض خطر: ارزیابی اثر مستقیم و غیرمستقیم عوامل فردی و اجتماعی. فصلنامۀ پژوهش در سلامت روان‌شناختی. 1(2)، 17-5. https://www.sid.ir/paper/133961/fa
محمدی، م. ر. (1397). اثربخشی آموزش خودمتمایزسازی بر تنظیم هیجان، پردازش هیجانی و خودپنداره دانش‌آموزان با والدین طلاق‌گرفته. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان.
مهرابی، ح.، کجباف، م.، و مجاهد، ع. (1389). پیش‌بینی رفتارهای پرخطر براساس هیجان‌خواهی و عوامل جمعیت‌شناسی در دانشجویان دانشگاه اصفهان. فصلنامۀ مطالعات روان‌شناختی. 6(2)، 166-141. https://doi.org/10.22051/psy.2010.1573
مهرابی، ح.، محمودی، ف.، و مولوی، ح. (1395). پیش‌بینی گرایش به رفتارهای پرخطر براساس باورهای دینی, هیجان‌خواهی, آلودگی محیط و رسانه‌ها در دانشجویان دختر. دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی. 17(2)، 14-4.           https://sanad.iau.ir/journal/jsrp/Article/534009?jid=534009
نادری، ف.، و حق‌شناس، ف. (1388). رابطۀ تکانشگری و احساس تنهایی با میزان استفاده از تلفن همراه در دانشجویان. یافته‌های نو در روان‌شناسی. 4(12)، 121-111. https://www.sid.ir/paper/175115/fa
نجف‌پور، ف.، پورحسنی، ف.، و جمالی، ن. (1395). بررسی شیوع رفتارهای پرخطر در نوجوانان طلاق (مطالعۀ مقطعی). دومین کنفرانس بین‌المللی پژوهشهای کاربردی در علوم تربیتی و مطالعات رفتاری و آسیبهای اجتماعی ایران، 14 آبان 1395، تهران. https://civilica.com/doc/583323/

References

Aghajani, T., Shoghi, B., & Naimi, S. (2014). Analysis of structural relationships of self-differentiation training with test anxiety and self-efficacy beliefs. Knowledge & Research in Applied Psychology,15(1), 34-43. https://sanad.iau.ir/en/Journal/jsrp/Article/533903?jid=533903 (In Persian)
Armstrong, T. A., Boisvert, D., Wells, J., & Lewis, R. (2020). Extending Steinberg’s adolescent model of risk taking to the explanation of crime and delinquency: Are impulsivity and sensation seeking enough? Personality and Individual Differences, 165, 110133. https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110133
‌Azarmi, P. (2010). The relationship between emotional intelligence,metacognitive beliefs and risky behaviors in the adolescent. Master’s thesis in clinical psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran. (In Persian)
Bancroft, J., Janssen, E., Carnes, L., & Goodrich, D, (2004). Sexual activity and risk taking in young heterosexual men: The relevance of sexual arousability, mood, and sensation seeking. The Journal of Sex Research, 41(2), 181-195. https://doi.org/10.1080/00224490409552226
Banstola, R. S., Ogino, T., & Inoue, S. (2020). Self-esteem, perceived social support, social capital, and risk-behavior among urban high school adolescents in Nepal. SSM-Population Health, 11, 100570. https://doi.org/10.1016/j.ssmph.2020.100570
Barratt, E. S., Stanford, M. S., Kent, T. A., & Felthous, A. (1997). Neuropsychological and cognitive psychophysiological substrates of impulsive aggression. Biological Psychiatry41(10), 1045–1061. https://doi.org/10.1016/s0006-3223(96)00175-8
Bayati Eshkaftaki, S., Ahmadi, R., Chorami, M., & Ghazanfari, A. (2021). Effectiveness of training self-differentiation on the aggression and experiential avoidance in the adolescents engaged in divorce with externalized behavior. Medical Journal of Mashhad University of Medical Sciences64(1), 2587-2598. https://doi.org/10.22038/mjms.2021.19505 (In Persian)
Bayati Eshkaftaki, S., Ahmadi, R., Chorami, M., & Ghazanfari, A. (2022). Effectiveness of training self-differentiation on the attachment quality and alexitimia in the adolescents engaged in divorce with externalized behavior. Psychological Models and Methods13(47), 53-68. https://doi.org/10.30495/jpmm.2022.28465.3450
Bowen, M. (1978). Family therapy in clinical practice. New York: Jason Aronson, Inc.
Cheah, Y. K., Lim, H. K., & Kee, C. C. (2019). Personal and Family Factors Associated With High-risk Behaviours Among Adolescents in Malaysia. Journal of Pediatric Nursing, 48, 92-97. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2019.07.012
Dalstrom, M., Parizek, K., & Doughty, A. (2020). Nurse practitioners and adolescents: Productive discussions about high-risk behaviors. The Journal for Nurse Practitioners, 16(2), 143-145. https://doi.org/10.1016/j.nurpra.2019.11.021
Doba, K., Berna, G., Constant, E., & Nandrino, J. (2018). Self-differentiation and eating disorders in early and middle adolescence: A cross-sectional path analysis. Eating Behaviors, 29, 75-82. https://doi.org/10.1016/j.eatbeh.2018.03.003
Ekhtiari, H., Safaei, H., Esmaeeli Javid, G., Atefvahid, M. K., Edalati, H., & Mokri, A. (2008). Reliability and validity of persian versions of eysenck, barratt, dickman and zuckerman questionnaires in assessing risky and impulsive behaviors. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 14(3), 326-336. http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-575-en.html (In Persian)
Fathi, A. A., Jafarpoor, N., Noori, E., Sharifi Rahnemoo, S., & Mohammadi, S. (2020). The role of excitement seeking and impulsivity in high-risk driving behaviors among intercity drivers. Traffic Law Enforcement Research Studies1398(31), 85-116. http://talar.jrl.police.ir/article_93562.html?lang=en (In Persian)
Heffer, T., & Willoughby, T. (2021). A person-centered examination of emotion dysregulation, sensitivity to threat, and impulsivity among children and adolescents: An ERP study. Developmental Cognitive Neuroscience, 47, 100900. https://doi.org/10.1016/j.dcn.2020.100900
Heydari, R., & Hobbi, M. B. (2018). Effectiveness of teaching self-differentiation on psychological distress and social adaptation in the adolescents with divorced parents. Social Psychology Research8(31), 103-117. https://www.socialpsychology.ir/article_87489.html?lang=en (In Persian)
Heinz, A. J., Bui, L., Thomas, K. M., & Blonigen, D. M. (2015). Distinct facets of impulsivity exhibit differential associations with sub- stance use disorder treatment processes: a cross-sectional and prospective investigation among military veterans. Journal of Substance Abuse Treatment, 55, 21-28. https://doi.org/10.1016/j.jsat.2015.02.005
Herman, A., Critchley, H., & Duka, T. (2018). Risk-taking and impulsivity; the role of mood states and interception. Frontiers in Psychology, 9, 1625. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01625
Jahanshahloo, M., Ammadkhani, S., Amiri, H., Fakhari, A., & Hosseini, S. (2016). Personal, familial, and social risk and protective factors of tendency towards substance use among students. Community Health3(2), 127–137. https://doi.org/10.22037/ch.v3i2.11739 (In Persian)
Jalali Dehkordi, D., & Aghababaei, A. (2013). Comparing the effect of drug substance abuse prevention method on impulsiveness and coping strategies in male students. Knowledge & Research in Applied Psychology, 13(4), 5-17. https://sanad.iau.ir/en/Journal/jsrp/Article/890557 (In Persian)
Kim, K. L., Galione, J., Schettini, E., DeYoung, L. L., Gilbert, A. C., Jenkins, G. A., ... & Dickstein, D. P. (2020). Do styles of emotion dysregulation differentiate adolescents engaging in non-suicidal self-injury from those attempting suicide? Psychiatry Research, 291, 113240. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113240
Karkhane, P., Jazayeri, R. S., Bahrami, F., & Fatehizadeh, M. S. (2015). The study of the effectiveness of the bowen self-differentiation counseling on the assertiveness of married women in Isfahan. Journal of Personality & Individual Differences, 4(7), 167-183. https://sid.ir/paper/249740/en (In Persian)
Liu, S. W., Luo, L., Wu, M., Wang, R., & Wu, Y. (2016). Correlation between self-differentiation and professional adaptability among undergraduate nursing students in China. International Journal of Nursing Sciences, 3(4), 394-397. https://doi.org/10.1016/j.ijnss.2016.10.003
Lockwood, J., Townsend, E., Daley, D., & Sayal, K. (2020). Impulsivity as a predictor of self-harm onset and maintenance in young adolescents: A longitudinal prospective study. Journal of Affective Disorders, 274, 583-592. https://doi.org/10.1016/j.jad.2020.05.021
Mehrabi, H. A., Kajbaf, M. B., & Mojahed, A. A. (2010). Prediction of high risk behaviors on the basis of sensation seeking and demographic factors in Isfahan University students. Journal of Psychological Studies6(2), 141-166. https://doi.org/10.22051/psy.2010.1573 (In Persian)
Mehrabi, H. A., Mahmoodi, F., & Molavi, H. (2017). Predicting the tendency to high risk behaviors based on religious beliefs, emotion seeking, environmental polution and media among female students. Knowledge & Research in Applied Psychology, 17(2), 4-14. https://sanad.iau.ir/en/Journal/jsrp/Article/534009?jid=534009 (In Persian)
Mohammadi, M. R. (2017). The effectiveness of self-differentiation training on emotion regulation, emotional processing and self-concept of students with divorced parents. Master’s thesis, Islamic Azad University, Isfahan Branch. (In Persian)
Mohammadkhani, Sh. (2007). Structural model of alcohol, tobacco and other drugs use among at risk adolescents: direct and indirect impact of social and personal factors. Research in Psychological Health, 1(2), 5-16. https://sid.ir/paper/133961/en (In Persian)
Naderi, F., & Haghshenas, F. (2009). the relationship between impulsivity, loneliness and the mobile phone usage rate in male and female students of Ahvaz Islamic Azad University. Journal of Social Psychology (New Findings in Psychology), 4(12), 111-121. https://sid.ir/paper/175115/en (In Persian)
Najafpour, F., Pourhasni, F., & Jamali, N. (2015). Investigating the prevalence of high-risk behaviors in divorced teenagers (cross-sectional study). The second international conference on applied research in educational sciences and behavioral studies and social injuries in Iran,14 November 2015, Tehran, Iran. https://en.civilica.com/doc/583323/ (In Persian)
Pivarunas, B., & Conner, B.T. (2015). Impulsivity and emotion dysregulation as predictors of food addiction. Eating Behaviors, 19, 9-14. https://doi.org/10.1016/j.eatbeh.2015.06.007
Rezaeinezhad, N., Moradi, O., Hassani, R., & Sajadi, P. (2018). Predicting alexithymia based on parental health, self differentiation and emotional cognitive regulation among high school students. Zanko Journal of Medical Sciences, 19(61), 32-42.
http://zanko.muk.ac.ir/article-1-346-en.html (In Persian)
Savadkouhi, A., Sharifi, M., & Shokri, O. (2020). The effect of emotional and social adjustment on students' online high-risk behaviors. Knowledge & Research in Applied Psychology, 21(2), 64-74. https://doi.org/10.30486/jsrp.2020.1894981.2355 (In Persian)
Shokri, L., & Mehrinia, F. (2020). Effectiveness of self - differentiation training on psychological resilience and feeling entrapment in the mothers of the children with attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD). Journal of Psychological Science, 19(92), 1031-1040. http://psychologicalscience.ir/article-1-362-en.html (In Persian)
Stapp, E. K., Mendelson, T., Merikangas, K. R., & Wilcox, H. C. (2020). Parental bipolar disorder, family environment, and offspring psychiatric disorders: A systematic review. Journal of Affective Disorders268, 69–81. https://doi.org/10.1016/j.jad.2020.03.005
Stokkebekk, J. (2019). Keeping balance, Keeping distance” and Keeping on with life: Child positions in divorced families with prolonged conflicts. Children and Youth Services Review, 102, 108-119. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019.04.021
Tarkhan, M. (2018). Predicting of Psychological Well-Being through Defence Mechanisms and Cognitive Self-Differentiation in Students. Social Cognition7(2), 145-185. https://doi.org/10.30473/sc.2018.9896.1401 (In Persian)
U.S. Center For Disease Control And Prevention. (2009). Youth Risk Behavior Surveillance System (YRBSS). https://www.cdc.gov/yrbs/questionnaires/index.html
Wahyuni, M., Abdullah, T., Zulkifli, A., & Mallongi, A. (2020). Determinants of adolescents high-risk sexual behavior in SMK 8 and MegaRezky Health Vocational School Makassar. Enfermería Clínica, 30(4), 273-277. https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2019.10.082
Weintraub, M. J., Zinberg, J., Bearden, C. E., & Miklowitz, D. J. (2019). Applying a transdiagnostic cognitive-behavioral treatment to adolescents at high risk for serious mental illness: Rationale and preliminary findings. Cognitive and Behavioral Practice, 27(2), 202-214. https://doi.org/10.1016/j.cbpra.2019.07.007
Yildiz, B. (2022). Self-differentiation and self-concealment: serial mediation by self-compassion and intolerance of uncertainty. Educational and Developmental Psychologist40(2), 190–200. https://doi.org/10.1080/20590776.2022.2111210
Zhang, X., Chu, X., Fan, C., Andrasik, F., Shi, H., & Hu, X. (2022). Sensation seeking and cyberbullying among Chinese adolescents: Examining the mediating roles of boredom experience and antisocial media exposure. Computers in Human Behavior, 130, 1071-1075. https://doi.org/10.1016/j.chb.2022.107185
Zuckerman, M., Eysenck, S., & Eysenck, H. J. (1978). Sensation seeking in England and America: Cross-cultural, age, and sex comparisons. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 46(1), 139-149. https://doi.org/10.1037//0022-006x.46.1.139
Zukerman, M. (2007). Sensation seeking and risky behavior Washington. American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/11555-000
 
 
دوره 15، شماره 4
دی 1403
صفحه 319-335
  • تاریخ دریافت: 21 مهر 1401
  • تاریخ بازنگری: 20 آبان 1401
  • تاریخ پذیرش: 02 آذر 1401
  • تاریخ اولین انتشار: 21 آذر 1403
  • تاریخ انتشار: 10 دی 1403