واکاوی نقش دوره تربیت جنسی در میزان آگاهی و کفایت والدین نسبت به سوالات با محتوای جنسی فرزندان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران

2 دانشکده روان شناسی دانشگاه تهران

3 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

4 دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

پژوهش حاضر، با هدف واکاوی نقش دوره تربیت جنسی در میزان آگاهی و کفایت مادران نسبت به سوالات با محتوای جنسی فرزندان خود به انجام رسید. روش پژوهش، کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. میدان پژوهش، شامل مادرانی است که در سال 1401-1400 در شهر تهران، آموزش­های تربیت جنسی دریافت نموده­اند که از میان آنها، 20 نفر از طریق نمونه­گیری هدفمند با توجه به ملاک­های 1. حداقل دارای سن 30 سال، 2. حداقل تحصیلات لیسانس و 3. دارای کودک 3 تا 5 سال انتخاب و داده­های پژوهش از تجارب زیسته مادران و مصاحبه نیمه­ساختاریافته در مورد نقش آموزش­های تربیت جنسی گردآوری شد. جهت روایی پژوهش نیز، با اساتید روان­شناسی و حوزه پژوهش­های کیفی مشورت شد و ضریبتوافق آنها 86/0 به دست آمد.  پس تمامی داده­ها با استفاده از روش هفت­مرحله­ای کلایزی و نرم­افزار MAXODA نسخه 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش حاضر در شش مضمون اصلی، آموزش با هفت زیرمضمون، آگاهی با چهار زیرمضمون، نگرش با سه زیرمضمون، رعایت کردن با دو زیرمضمون، واکنش با یک زیرمضمون و زندگی اجتماعی با دو زیرمضمون به دست آمد. به­ نظر می­رسد آموزش والدین ، زمینه را برای افزایش آگاهی  و توانمندسازی آنان در پاسخگویی به سوالات فرزندان تسهیل می­کند. بنابراین توصیه می­شود که متخصصان با اجرای دوره­های آموزشی تربیت جنسی، آگاهی و کفایت والدین در زمینه تربیت جنسی را ارتقا ببخشند تا از انحرافات جنسی جلوگیری شود و در نتیجه کودکان سالم­تری نیز برای جامعه تربیت نمود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing the Role of Sex Education Course in The Awareness and Adequacy of Parents Regarding Questions with Sexual Content of Their Children

نویسندگان [English]

  • seyede soraya alavinezhad 1
  • SeyedSaeid sajjadiAnari 2
  • Masoome ZabetiArani 3
  • morteza valaei 4
1 department of psychology
2 department of psychology
3 department of psychology
4 department of education
چکیده [English]

This study was conducted with the aim of analyzing the role of sex education courses in the level of awareness and sufficiency of mothers to answer questions with sexual content of their children. The research method was qualitative and descriptive phenomenological. The field of research includes mothers who have received sex education training in Tehran in 2021-2022, among them, 20 mothers through targeted sampling according to the criteria of 1. At least 30 years old, 2. At least bachelor's education and 3. Those with 3 to 5year old children were selected. Research data were collected from mothers' lived experiences and semi-structured interviews about the role of sex education. For the validity of the research, professors of psychology and qualitative research were consulted and their agreement coefficient was 0.86. Then, all the data were analyzed using the seven-step of Colaizzi's method and MAXODA version 18 software. The results of this research were obtained in 6 main themes, education with 7 sub-themes, awareness with 4 sub-themes, attitude with 3 sub-themes, compliance with 2 sub-themes, reaction with 1 sub-theme and social life with 2 sub-themes. It seems that educating parents facilitates the field for increasing their awareness and empowering them to answer their children's questions. Therefore, it is recommended that specialists improve the awareness and adequacy of parents in the field of sexual education by conducting sex education courses in order to prevent sexual deviations and raise healthier children for the society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Awareness
  • Children
  • Competence
  • Mothers
  • Sexual Education

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 01 دی 1403
  • تاریخ دریافت: 28 بهمن 1401
  • تاریخ بازنگری: 05 تیر 1402
  • تاریخ پذیرش: 14 تیر 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 01 دی 1403
  • تاریخ انتشار: 01 دی 1403