مدل ساختاری کارکردهای اجرایی بر اساس تفکر آینده‌نگر با نقش میانجی نظریه ذهن در کودکان پیش دبستانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد خرم‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم‌آباد، ایران

2 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد خرم‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم‌آباد، ایران

3 استادیار، گروه روانشناسی، واحد خرم‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم‌آباد، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل ساختاری کارکردهای اجرایی بر اساس تفکر آینده‌نگر با نقش میانجی نظریه ذهن در کودکان پیش دبستانی انجام شد. مطالعه حاضر از نوع مطالعات همبستگی- به روش مدل‏یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه کودکان پیش‌دبستانی شهر خرم‌آباد در سال تحصیلی 1401-1400 بود. به این منظور تعداد 300 نفر از این کودکان بر اساس مدل کلاین(2023) و به روش نمونه‏گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌های پژوهش شامل سیاهه کارکردهای اجرایی(BRIEF)، پرسشنامه تفکر آینده‌نگر کودکان(CFTQ) و پرسشنامه نظریه ذهن(Tom-Test) بود. داده‌ها با استفاده از همبستگی پیرسون و مدل‌یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار SPSS-AMOS-24 تحلیل شدند. یافته‌های پژوهش نشان داد که اثر مستقیم تفکر آینده‌نگر و نظریه ذهن بر کارکردهای اجرایی به صورت مثبت معنادار بود. همچنین نتایج نشان داد که نظریه ذهن در رابطه بین تفکر آینده‌نگر با کارکردهای اجرایی نقش میانجی دارد. همچنین مدل نهایی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود(056/0=RMSEA و 05/0>P-value) و مدل نهایی 66 درصد کارکردهایی اجرایی را ‏تبیین می‏کند. بنابراین، می‏توان نتیجه گرفت که تفکر درباره آینده و نظریه ذهن توان پیش‌بینی کارکردهای اجرایی کودکان پیش دبستانی را دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The structural model of executive functions based on future thinking with mediator role of theory of mind in preschool children

نویسندگان [English]

  • Fahimeh Heydari Ghegeni 1
  • Raziyeh Jalili 2
  • zahra tanha 3
  • Maryam Khamooshian sahneh 1
1 M.S.c Educational Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Khoramabad Branch, Islamic Azad University, Khoramabad, Iran
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Khoramabad Branch, Islamic Azad University, Khoramabad, Iran
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Khoramabad Branch, Islamic Azad University, Khoramabad, Iran
چکیده [English]

The present study aims to done investigate structural model of executive functions based on future thinking with mediator role of theory of mind in preschool children. The present research is the correlation study using structural equation modeling. The statistical population in this research included children preschool in Khorramabad city in the academic year of 2021-2022. The sample size was selected based on Kline model (2023) and with random cluster sampling method of 300 children. Data collection tools included the Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF), Children’s Future Thinking Questionnaire (CFTQ) and Theory of Mind Test (Tom-Test). Data were analyzed using Pearson correlation and structural equation modeling using SPSS-AMOS-24 software. The findings showed that the direct effect of future thinking and theory of mind were positively significant on executive functions. Also, the results showed that theory of mind has a mediating role in relationship between future thinking with executive functions. Also, proposed model had an acceptable fitness to the data (RMSEA=0/056, P-value<0/05) and final model explains 66% of executive functions. Therefore, it can be concluded that future thinking and theory of mind can predict the executive functions of childern preschool.

کلیدواژه‌ها [English]

  • executive functions
  • future thinking
  • theory of mind

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 27 فروردین 1404
  • تاریخ دریافت: 11 خرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 15 مرداد 1402
  • تاریخ پذیرش: 05 شهریور 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 27 فروردین 1404
  • تاریخ انتشار: 27 فروردین 1404