بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی آزمون کوتاه توانمندی‌های منش در نمونه ایرانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز ، شیراز ، ایران

2 استادیار،گروه علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

3 کارشناسی ارشد مشاورۀ خانواده، گروه مشاوره، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

4 کارشناس ارشد راهنمایی و مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی ، ‏دانشگاه یزد، یزد، ایران.‏

چکیده

هدف پژوهش حاضر اعتبار یابی آزمون کوتاه توانمندی‌های منش در جامعه ایران بود. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری والدین دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 1400-1401 بود. ‏حجم نمونه 300 نفر در نظر گرفته شد که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند که در نهایت 286 نفر ( 224 مادر و 62 پدر) پرسشنامه‌ها را تکمیل کردند. ابزار پژوهش مقیاس‌های آزمون کوتاه توانمندی‌های منش (BST)، نقص در تنظیم هیجان (DERS)‎ و ‏شیوه‌های برخورد با هیجان‌های منفی کودکان (‏CCNES‏) بود. جهت تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه ۲6 و AMOS استفاده گردید. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد آزمون کوتاه توانمندی‌ها با توجه به ملاک ارزش ویژه بالاتر از 2 ساختاری تک مؤلفه‌ای دارد و تحلیل عامل تأییدی نشان داد مدل شش مؤلفه‌ای از برازش قابل قبولی (061/0 =RMSE؛ 99/0=GFI؛ 95/0=AGFI؛ 99/0=NFI؛ 99/0=IFI؛ 99/0=CFI) برخوردار است. آلفای کرونباخ برای نمره کل توانمندی‌های منش 93/0 و برای خرده مقیاس‌ها نیز بین 60/0 تا 78/0 به دست آمد. نتایج پژوهش روایی همگرا و واگرای آزمون کوتاه توانمندی‌های منش را نیز مورد تائید قرار داد. به‌طورکلی می‌توان گفت توانمندی‌های منش دارای روایی و پایایی مناسب جهت سنجش توانمندی‌های منش در جامعه ایرانی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigate the psychometric properties of the Brief Character Strengths Test in Iranian society

نویسندگان [English]

  • Alireza Sharifi Ardani 1
  • Farideh Sadat Sajjadipour 2
  • Fatemeh Yavari 2
  • Elham Sharifi Ardani 3
  • Gholamreza Akrami Abargoi 4
1 Department of psychology and Educational Science F, University of Shiraz, Shiraz, Iran
2 Department of psychology and Educational Science, Faculty of Humanities. Payam Noor University, Tehran, Iran
3 Department of Counseling, Faculty of psychology and Educational Science, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
4 Department of Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yazd, Iran.
چکیده [English]

The aim of the current research was to validate the Brief Strength Test in Iranian society. This research was descriptive and correlational. The statistical population was the parents of primary school students in Yazd City in the academic year 2021-2022. The sample size was considered to be 300 people who were selected by cluster sampling, and finally, 286 people (224 mothers: 62 fathers) completed the questionnaires. Research measurements included Brief Strength Test (BST), the Coping with Children’s negative emotions scale (CCNES), and Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS). SPSS version 26 and AMOS software were used to analyze the data. results of the exploratory factor analysis showed that the BST has a single-component structure, and also the results of the confirmatory factor analysis showed that the model with a six-component structure has an acceptable fit (RMSE= 0.061; GFI= 0.99; AGFI= 0.95; NFI= 0.99; IFI= 0.99; CFI = 0.99). Cronbach's alpha for the BST total score was 0.93 and for the subscales between 0.60 and 0.78. The results of the research confirmed the convergent and divergent validity of the BST. In general, it can be said that BST has appropriate validity and reliability to measure character abilities in Iranian society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Brief Strength Test
  • Factor Analysis
  • Psychometric Indices
  • Validation

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 22 اردیبهشت 1404
  • تاریخ دریافت: 08 اسفند 1401
  • تاریخ بازنگری: 04 مرداد 1402
  • تاریخ پذیرش: 05 شهریور 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 22 اردیبهشت 1404
  • تاریخ انتشار: 22 اردیبهشت 1404