تاثیر بازی‌های گروهی بر شادکامی مدرسه‌ای دانش‌آموزان پسر پایه سوم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری، گروه روشها، برنامه های آموزشی و درسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشیار گروه روش‌ها و برنامه‌ریزی آموزشی و درسی؛ دانشکده روان شناسی و علوم‌تربیتی؛ دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، گروه روش‌ها و برنامه‌ریزی آموزشی و درسی؛ دانشکده روان شناسی و علوم‌تربیتی؛ دانشگاه

چکیده

شادکامی به عنوان یک عنصر حیاتی در زندگی و موفقیت تحصیلی، تأثیر عمیقی بر سلامت روان و عملکرد دانش‌آموزان دارد. در این پژوهش، به بررسی تاثیر بازی‌های گروهی در افزایش شادکامی مدرسه‌ای دانش‌آموزان پسر پایه سوم پرداخته شده است. بدین منظور از مطالعه‌ای با رویکرد کمّی، به روش شبه تجربی و طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه گواه استفاده شد؛ آزمودنی‌ها 30 دانش‌آموزان پسر پایه سوم ابتدایی بودند که به شیوه دردسترس انتخاب شده و با انتساب تصادفی در دو گروه ازمایشی و گواه قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه شادکامی مدرسه‌ای کمالی‌مهاجر و همکاران (1400) گردآوری شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیری (آنکوا) استفاده شد. گروه‌ها قبل از اعمال متغیر مستقل، تقریباً همسان بودند؛ اما بعد از طی دوره آزمایش بین نمراتشان تفاوت معنادار (P<.05) دیده شد. با توجه به ملاک کوهن و اندازه اثر 0.932، اثربخشی بازی‌های گروهی بر رشد شادکامی مدرسه‌ای در حد بالایی قرار دارد. نتایج نشان داد که بازی‌های گروهی سازوکاری دارد که به موجب آن مولفه‌های شادکامی مدرسه‌ای ارتقا پیدا خواهد کرد. در نهایت، این پژوهش نشان می‌دهد که تقویت شادکامی از طریق بازی‌های گروهی می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی تحصیلی و اجتماعی دانش‌آموزان کمک شایانی کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effect of Group Games on the Subjective Well-being of Third-Grade Male Students in School

نویسندگان [English]

  • Saba Safarian 1
  • Keyvan Salehi 2
  • Marzieh Dehghani 2
  • Zahra Karimian 3

1 Ph.D. Candidate in Assessment and Measurement, Department of Methods, Educational Planning and Curriculum, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran.

2 Associate Professor, Department of Methods, Educational Planning and Curriculum, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran.

3 4. Ph.D. Student in Assessment and Measurement, Department of Methods, Educational Planning and Curriculum, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Happiness, as a vital element in life and academic success, has a profound impact on students' mental health and performance. This study investigated the effect of group games in increasing school happiness of third-grade male students. A quasi-experimental method and a pre-test-post-test design with a control group were used. The statistical population was male students studying in 2020-2021. The subjects were 30 male students in the third grade of elementary school, selected by the convenience method and randomly assigned to two experimental and control groups. The data were collected using the school happiness questionnaire of Kamalimahajer et al.(2022). Univariate analysis of covariance (ANCOVA) was performed using SPSS23 software to analyze the data. The findings showed that the groups were almost identical before applying the independent variable. Still, after the test period, there was a significant difference between their scores (P<.05). According to Cohen's criterion and the effect size of 0.932, the effectiveness of group games on the growth of school happiness was high. The results showed that group games have a mechanism by which the components of school happiness will be improved. Finally, this research showed that enhancing happiness through group games can help improve students' academic and social lives.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Group Games
  • Male Students Of Third Grade
  • Quasi-Experimental
  • School Happiness
  • Subjective Well-Being In School

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 18 شهریور 1404
  • تاریخ دریافت: 31 مرداد 1403
  • تاریخ بازنگری: 11 مهر 1403
  • تاریخ پذیرش: 15 آبان 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 18 شهریور 1404
  • تاریخ انتشار: 18 شهریور 1404