تأثیر بازی‌های گروهی بر شادکامی مدرسه‌ای دانش‌آموزان پسر پایۀ سوم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روش‌ها و برنامه‌ریزی آموزشی و درسی، دانشکدۀ روا‌‌ن‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه روش‌ها و برنامه‌ریزی آموزشی و درسی، دانشکدۀ روا‌‌ن‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران،

چکیده

هدف این تحقیق بررسی تأثیر فعالیت‌های گروهی بر شادکامی مدرسه‌ای دانش‌آموزان پسر پایۀ سوم بود. بدین‌منظور از روش شبه‌تجربی و طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعۀ آماری مطالعه عبارت بود از دانش‌آموزان پسر منطقۀ دوراه شهرستان نورآباد استان لرستان که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند. آزمودنی‌ها نیز شامل 30 دانش‌آموز پسر پایۀ سوم ابتدایی بودند که به شیوۀ در دسترس انتخاب شدند و با انتساب تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند. گردآوری داده‌ها با پرسشنامۀ شادکامی مدرسه‌ای صورت گرفت. تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک‌متغیری (آنکووا) و به کمک نرم‌افزار SPSS-23 انجام شد. یافته‌ها نشان داد گروه‌ها قبل از اعمال متغیر مستقل، تقریباً همسان هستند، اما بعد از طی دورۀ آزمایش، بین نمراتشان تفاوت معنادار (0/05>p) دیده شد. با توجه به ملاک کوهن و اندازۀ اثر 0/932، اثربخشی بازی‌های گروهی بر رشد شادکامی مدرسه‌ای در حد بالایی قرار گرفت. براساس نتایج، بازی‌های گروهی به بهبود شادکامی تحصیلی دانش‌آموزان کمک می‌کند. این تحقیق بر ظرفیت استفاده از بازی‌های گروهی برای ارتقای زندگی تحصیلی و اجتماعی دانش‌آموزان تأکید دارد. با گنجاندن این فعالیت‌ها در محیط‌های آموزشی می‌توان فضایی مثبت در مدارس ایجاد کرد که به پرورش تاب‌آوری عاطفی و مهارت‌های بین‌فردی کمک کند. درنهایت، این یافته‌ها نشان داد بازی‌های گروهی نه‌تنها بهزیستی روانی و شادکامی را ارتقا می‌بخشند، بلکه پایه‌گذار یادگیری مادام‌العمر و توسعۀ شخصی نیز هستند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effect of Group Games on the Subjective Well-being of Third-Grade Male Students in School

نویسندگان [English]

  • Saba Safarian 1
  • Keyvan Salehi 2
  • Marzieh Dehghani 1
  • Zahra Karimian 1

1 Department of Methods, Educational Planning and Curriculum, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran.

2 Associate Professor, Department of Methods, Educational Planning and Curriculum, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran.

چکیده [English]

This study investigates the influence of these activities on the subjective well-being of third-grade male students, and its results have the potential to considerably enhance educational practices. The research employed a quasi-experimental design that included a a pre-test-post-test and a control group. The sample was composed of 30 male pupils from the Durah region in Noorabad town, Lorestan province, during the 2021 academic year. Participants were randomly assigned to experimental and control groups, and data were collected using the Subjective Well-being questionnaire developed by Kamali Mahajer et al. Statistical analysis was conducted using ANCOVA via SPSS-23 software. The results of the study suggested that the groups were comparable prior to the intervention; however, significant disparities were observed following the test (P < 0.05). The effectiveness of group activities on the growth of school happiness was high, as indicated by Cohen’s criterion and the effect size of 0.932. The findings suggest that the subjective well-being of third-grade male pupils in school is improved by group games. This research highlights the potential of group activities to enhance the academic and social lives of students. By incorporating these activities into educational environments, we can cultivate a positive school environment that promotes emotional resilience and interpersonal skills. Ultimately, these results indicate that group activities not only foster personal development and lifelong learning, but also create a foundation for well-being.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Group Games
  • Male Students of Third Grade
  • Quasi-Experimental
  • School Happiness
  • Subjective Well-Being in School
افلاکی فرد، ح.، و بزم، ق. (1397). تأثیر فضای آموزشی بر شادی و یادگیری دانش‌آموزان. مجلۀ دستاوردهای جدید در مطالعات علوم انسانی، 2(1)، 43-57. https://www.jonahs.ir/showpaper/187631
اکبری زردخانه، س.، و عطاری، م. (1395). لزوم سنجش و گزارش شاخص‌های اندازۀ اثر در مطالعات روان‌شناختی. زویش روان‌شناسی، 5(1)، 46-29. http://frooyesh.ir/article-1-309-fa.html
بیات، م.، و بیات، م. (1395). روان‌شناسی محیطی و تأثیر بازی بر آموزش و یادگیری کودکان. دومین کنفرانس بین المللی تحقیقات در عمران، معماری و شهرسازی و محیط زیست پایدار، 13 خرداد 1395، استانبول، ترکیه. https://sid.ir/paper/829990/fa
حسینی زاده، س. (1399). وضعیت نشاط اجتماعی در ایران (مشاهدۀ بررسی‌های ملی انجام شده در زمینۀ نشاط در سه دهۀ اخیر). پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، مرکز رصد فرهنگی کشور. https://www.ricac.ac.ir/fa/book/536
خدام، ح.، مدانلو، م.، ضیایی، ت.، و کشتکار، ع. (1388). اختلالات رفتاری و برخی عوامل مرتبط با آن در کودکان سن مدرسه در شهر گرگان. نشریۀ پژوهش پرستاری ایران، 4(14)، 37-29. http://ijnr.ir/article-1-249-fa.html
خوش کنش، ا. (1386). بررسی رابطۀ ساده و چندگانۀ پیشایندهای شخصیتی، شناختی و مذهبی با احساس شادکامی و ارتباط این متغیر با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز. پایان نامه دکتری روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
عبدالملکی، س.، و آرمند، م. (1395). مفهوم بازی و انواع آن در کلاس: دیدگاه مربیان مهدکودک و پیش دبستانی‌های تهران. فصلنامه مطالعات پیش دبستان و دبستان، 2(6)، 85-59.  https://doi.org/10.22054/soece.2016.8949
فروزانفر، ف. (1394). اثربخشی بازی‌های گروهی بر خلاقیت کودکان. کنفرانس ملی آینده پژوهی در علوم انسانی و توسعه، 20 آبان 1394، شیراز، ایران. https://civilica.com/doc/452056
کرامتی، م.، محمدی، ا.، و حقیقت، س. (1398). طراحی و تدوین مدل بازی‌های آموزشی با تأکید بر رشد مهارت‌های بین‌فردی کودکان پیش‌دبستانی. فصلنامه رویکرد نو در آموزش کودکان، 1(1) 9-1. https://doi.org/10.22034/naes.2019.97404
کمالی مهاجر، ر.، صالحی، ک.، مقدم زاده، ع.، و جعفری، ف. (1400). ساخت مقیاس سنجش شادکامی مدرسه‌ای دانش‌آموزان ابتدایی: مطالعه‌ای به روش پژوهش آمیخته. فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 9(3)، 52-29. https://doi.org/10.30473/etl.2022.59434.3528
کمالی مهاجر، ر.، صالحی، ک.، مقدم زاده، ع.، و جعفری، ف. (1401). نشانگان مدرسه شاد: یک مطالعۀ پدیدارشناسانه. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 18(63)، 115-147. https://doi.org/10.22054/jep.2023.63638.3489
کیامرثی، ع.، و مومنی، س. (1392). بررسی ارتباط سرمایۀ اجتماعی و شادکامی با پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان دختر دبیرستانی. روان‌شناسی مدرسه و آموزشگاه، 2(1)، 130-119. https://jsp.uma.ac.ir/article_59.html
مازوچی، ط.، جدی آرانی، ط. س.، و عسکری، ز. (1391). شادی از دیدگاه اسلام و روان‌شناسی. مجلۀ سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 1(1)، 120-139. https://www.magiran.com/p1171772
محمودی، ‌م و خلیلی، ف. (1402). مروری بر نقش بازی قبل از دبستان بر رشد و یادگیری کودکان. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی (مؤسسۀ آموزش عالی نگاره)، 6(64)، 481-493. https://dl.pantajournals.ir/uploads/pdf/20241152267634.pdf
معینی، ب.، بابا میری، م.، محمدی، ی.، براتی، م.، و رشیدی، س. (1395). بررسی رابطۀ شادکامی و وضعیت سلامت روان در دانش‌آموزان دختر دبیرستانی. مجله پرستاری و مامایی، 14(11)، 951-942. http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3063-fa.html 
نیازآذری، ک. (۱۳۹۱). بررسی تأثیر شادابی و نشاط بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان متوسطۀ شهرستان ساری. فصلنامه مطالعات برنامه‌ریزی آموزشی، 2(3)، 35-57. https://eps.journals.umz.ac.ir/article_751.html
نیکخواه، م.، یزدانمهر، ف. و منصوریان، ف. (1399). نقش بازی در فرآیند یاددهی و یادگیری کودکان. پنجمین همایش ملی علمی پژوهشی روان‌شناسی و علوم تربیتی، 13 خرداد 1399، خراسان شمالی، شیروان.  https://civilica.com/doc/1023162
یاوری، م. ک.، و شیخ الاسلامی، ع. (1402). تحلیل و ارزیابی کیفیت فضاهای باز شهری برای گذراندن اوقات فراغت (مطالعۀ موردی: شهر اراک). جغرافیا و آمایش شهری منطقه‌ای، 13(47)، 54-31. https://doi.org/10.22111/gaij.2023.41485.2992
References
Abdolmaleki, S., & Armand, M. (2016). The concept of the play and its types in class: The viewpoints of kindergarten and pre-schools teachers in Tehran. Preschool and Elementary School Studies, 2(6), 59-85. https://doi.org/10.22054/soece.2016.8949 (In Persian)
Aflaki Fard, H., & Bazm, Q. (2018). The impact of educational space on students' happiness and learning. Journal of New Achievements in Humanities Studies, 2(1), 43-77. https://www.jonahs.ir/showpaper/187631 (In Persian)
Akbari Zardkhaneh, S., & Attari, M. (2016). Necessity of measuring and reporting effect size measures in psychological studies. Rooyesh. 5(1), 29-46. http://frooyesh.ir/article-1-309-en.html (In Persian)
Akgunduz, Y., Bardakoglu, O., & Kizilcalioglu, G. (2023). Happiness, job stress, job dedication and perceived organizational support: A mediating model. Journal of Hospitality and Tourism Insights, 6(2), 654-673. https://doi.org/10.1108/JHTI-07-2021-0189
Akman, E., & Çakır, R. (2023). The effect of educational virtual reality game on primary school students’ achievement and engagement in mathematics. Interactive Learning Environments, 31(3), 1467-1484. https://doi.org/10.1080/10494820.2020.1841800
Alam, A. (2022). Positive psychology goes to school: Conceptualizing students’ happiness in 21st century schools while ‘minding the mind!’are we there yet? Evidence-backed, school-based positive psychology interventions. ECS Transactions, 107(1), 11199. http://dx.doi.org/10.1149/10701.11199ecst
Alam, A., & Mohanty, A. (2023). Developing ‘Happiness Engineering’subject for the schools in India: Designing the pedagogical framework for a sustainable happiness curriculum. Qubahan Academic Journal, 3(4), 1-20. https://doi.org/10.48161/qaj.v3n4a145
Bayat, M., Bayat, M. (2016). Environmental psychology and the effect of play on children's education and learning. Second International Conference on Research in Civil Engineering, Architecture, and Urban Planning and Sustainable Environment, June 2, 2016, Istanbul, Turkey. https://civilica.com/doc/529122 (In Persian)
Baytemir, K. (2019). Experiences of school as a mediator between interpersonal competence and happiness in adolescents. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 35(2), 259–268. https://doi.org/10.6018/analesps.35.2.320311  
Blanca, M. J., Arnau, J., López-Montiel, D., Bono, R., & Bendayan, R. (2013). Skewness and kurtosis in real data samples. Methodology. European Journal of Research Methods for the Behavioral and Social Sciences, 9(2), 78–84. https://doi.org/10.1027/1614-2241/a000057
Boboqulov, C. (2023). Psychological, pedagogical and physical aspects of personality development of primary class students. Theoretical Aspects in the Formation of Pedagogical Sciences, 2(5), 147-149. https://econferences.ru/index.php/tafps/article/view/4536
Chuang, T.-Y., Yeh, M. K.-C., & Lin, Y. L. (2021). The impact of game playing on students’ reasoning ability, varying according to their cognitive style. Educational Technology & Society, 24(3), 29–43. https://www.jstor.org/stable/27032854
Datu, J. A. D., King, R. B., & Valdez, J. P. M. (2017). The academic rewards of socially-oriented happiness: Interdependent happiness promotes academic engagement. Journal of School Psychology, 61, 19-31. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2016.12.004
Dilan, K., & Munise, D. (2021). The effect of traditional games on the language development of pre-school children in pre-school education. Asian Journal of Education and Training, 7(1), 74-81. https://doi.org/10.20448/journal.522.2021.71.74.81
Durón-Ramos, M. F., & García-Vázquez, F. (2018). Orientation to happiness as predictor of university students' engagement. International Journal of Evaluation and Research in Education, 7(4), 294. http://doi.org/10.11591/ijere.v7i4.15446
Emre, Y. (2021). The effect of educational game method on learning achievements of seventh-grade students with different learning styles. Science Education International, 32(2), 88-95. http://dx.doi.org/10.33828/sei.v32.i2.1
Foroozanfar, F. (2015). The effectiveness of group games on children's creativity. National Conference on Future Research in Humanities and Development, 11 Nov 2015, Shiraz, Iran. https://civilica.com/doc/452056 (In Persian)
Hazarjaribi, J., & Safari Shali, R. (2001). Investigating the concept of social happiness and effective factors on it. Social Development & Welfare Planning, 1(3), 31-72. https://qjsd.atu.ac.ir/article_3690.html?lang=en (In Persian)
Hosseini Zadeh, S. (2020). The situation of social vitality in Iran (observation of national surveys conducted in the field of vitality in the last three decades). Research Institute of Culture, Art and Communication, Cultural Observation Center of the Country. https://www.ricac.ac.ir/fa/book/536/ (In Persian)
Izadi, S., Hashemi, S., & Borzmini, L. (2011). The study of effective factors in refreshing schools from the viewpoints of students and school parents: Emphasizing on cultural development. Quarterly Journal of Socio-Cultural Development Studies, 1(1), 92-118. https://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-24-fa.html (In Persian)
Kamalimohajer, R., Salehi, K., Moghadamzadeh, A., & Jafari, F. (2021). Construction of the elementary school students’ subjective Well-Being in School Scale: An exploratory mixed-method study. Research in School and Virtual Learning, 9(3), 29-52. https://doi.org/10.30473/etl.2022.59434.3528 (In Persian)
KamaliMohajer, R., Salehi, K., Moghadamzadeh, A., & Jafari, F. (2022). Happy school signs: A phenomenological study. Educational Psychology, 18(63), 115-147. https://doi.org/10.22054/jep.2023.63638.3489 (In Persian)
Keramati, M., Mohamadi, A., & Haghighat, S. (2019). Design and development of educational game model with emphasis on interpersonal skills in preschool children. A new Approach to Children's Education Quarterly, 1(1), 1-9. https://doi.org/10.22034/naes.2019.97404 (In Persian)
Khabaz, Kh. (2023). Examining the prevalence of depression in Iran: Review of research literature 1956-2022, The 3rd National Conference on Applied Ideas in Educational Sciences, Psychology and Cultural Studies, 22 September 2023, Bushehr, Iran. https://en.civilica.com/doc/1788331/ (In Persian)
Khakpour, M. & Mehrafarid, M. (2013). Moral Judgment in Preschool Children. Thinking and Children, 3(5), 1-14. https://fabak.ihcs.ac.ir/article_545.html?lang=en (In Persian)
Khodam, H., Medanloo, M., Ziyai, T., & Keshtkar, A. (2009). Behavioral disorders and some related factors in school-age children in Gorgan. Iranian Journal of Nursing Research, 4(14), 29-37. http://ijnr.ir/article-1-249-en.html (In Persian)
Khoshkanesh, A. (2007). Simple and multiple relationships of personality, cognitive, and religious antecedents with the feeling of happiness and the effect of this variable on academic performance and mental health, PhD thesis in Psychology, Shahid Chamran University of Ahwaz. (In Persian)
Kiamarsi, A., & Momeni, S. (2012). A survey of the relationship between social capital and happiness and academic achievement in female students. Journal of School Psychology, 2(1), 119-130. https://jsp.uma.ac.ir/article_59.html?lang=en (In Persian)
Kim, H. Y. (2013). Statistical notes for clinical researchers: Assessing normal distribution (2) using skewness and kurtosis. Restorative Dentistry & Endodontics, 38(1), 52-54.‏ https://doi.org/10.5395/rde.2013.38.1.52
Kim, S. (2020). A relationship study of adolescents' various stress, school-life adjustment, and happiness: Mediating effects. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 21(9), 161-169. https://doi.org/10.5762/KAIS.2020.21.9.161
Kulas, J. T., & Stachowski, A. A. (2009). Middle category endorsement in odd-numbered Likert response scales: Associated item characteristics, cognitive demands, and preferred meanings. Journal of Research in Personality, 43(3), 489-493. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2008.12.005
Kyoung Hwang, Y., & Lee, C. S. (2018). Relationship between stress and happiness in middle school students: Dual mediation effect of growth mindset and self-esteem. Medico-Legal Update, 18(1), 248.
Leitão, R., Maguire, M., Turner, S., & Guimarães, L. (2022). A systematic evaluation of game elements effects on students’ motivation. Education and Information Technologies, 27, 1081–1103. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10651-8
Liu, S., Yuen, M., & Rao, N. (2015). Outcomes for young children's social status from playing group games: Experiences from a primary school in Hong Kong. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 25(2), 217-244. https://doi.org/10.1017/jgc.2015.4  
López-Pérez, B., & Fernández-Castilla, B. (2018). Children’s and adolescents’ conceptions of happiness at school and its relation with their own happiness and their academic performance. Journal of Happiness Studies, 19(6), 1811-1830. https://doi.org/10.1007/s10902-017-9895-5
Mahmoudi, M., & Khalili, F. (2023). A review of the role of preschool play on children's growth and learning. Journal of Research in Psychology and Education (Nagareh Institute of Higher Education, 6(64), 481-493. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/2107367/ (In Persian)
Marianne, T. (2005). Using active group games to develop basic life skills. Young Children, 60(4), 72-78.
Mazoochi, T., Jedi Arani, T., S., & Askari, Z. (2012). Comparing Islamic and psychological views on happiness. Journal of Islamic Lifestyle Centered on Health, 1(1),120-139. https://www.magiran.com/p1171772 (In Persian)
Mirzaei, P., & Ghamari, S. (2020). Effectiveness of group play therapy, storytelling and creative drama on anxiety reduction in elementary male students in Tehran. Research in School and Virtual Learning, 8(1), 69-78. https://doi.org/10.30473/etl.2020.52869.3224 (In Persian)
Moeini, B., Babamiri, M., Mohammadi, Y., Barati, M., & Rashidi, S. (2016). Relationship between happiness and mental health status among high school female students: A descriptive–analytic study. Nursing and Midwifery Journal, 14(11), 942-951. http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3063-en.html (In Persian)
Niaz Azari, K. (2019). Investigating the effect of cheerfulness on the academic progress of Sari high school students. Journal of Educational Planning Studies, 2(3), 35-57. https://eps.journals.umz.ac.ir/article_751.html (In Persian)
Nikkhah, M., Yazdanmehr, F., & Mansoorian, F. (2020). The role of play in the teaching and learning process of children. The National Conference on Scientific Research in Psychology and Educational Sciences،Shirvan, 2 June 2020, Khorasan Shomali, Shirvan. https://en.civilica.com/doc/1023162/ (In Persian)
Piaget, J., & Inhelder, B. (1966). The Psychology of the Child. New York: Basic Books.
Pradana, M. D., & Uthman, Y. (2023). Development of Aqidah Akhlak learning media" board game based on education fun on the theme of commendable morals (E-Fun A2M)" for high school students. Assyfa Learning Journal, 1(1), 25-36. https://journal.assyfa.com/index.php/alj/article/view/9
Salehi Omran, E., & Abedini Baltork, M. (2018). Examine the relationship between happiness and academic success of students’ educational spaces Mazandaran province with emphasis on the role of educational planning. Journal of Educational Planning Studies, 7(13), 121-145. https://doi.org/10.22080/eps.2018.2025 (In Persian)
Seligman, M. E. P. (2003). Happiness: The three traditional theories. Retrieved from http://www.authentichappiness.Org/news/news6.Htm
Sistani Allah Abadi, M., Alborzi, M., & Khoshbaght, F. (2020). The relationship between the parent's and teachers' spiritual intelligence and happiness of elementary school students: Mediating role of students' spiritual well-being. Applied Issues in Islamic Education, 5(1), 35-60. http://dx.doi.org/10.29252/qaiie.5.1.60 (In Persian)
Yavari, M. K., & Sheakholeslami, A. (2023). Analysis and evaluation of quality in urban open spaces for leisure time (Case study: Arak city). Geography and Territorial Spatial Arrangement, 13(47), 31-54. https://doi.org/10.22111/gaij.2023.41485.2992 (In Persian)
Yildirim, Z., & Baran, M. (2021). A comparative analysis of the effect of physical activity games and digital games on 9th grade students' achievement in physics. Education and Information Technologies, 26(1), 543-563. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10280-7

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 18 شهریور 1404
  • تاریخ دریافت: 31 مرداد 1403
  • تاریخ بازنگری: 11 مهر 1403
  • تاریخ پذیرش: 15 آبان 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 18 شهریور 1404
  • تاریخ انتشار: 18 شهریور 1404