• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی نشریه
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 10 (1398)
دوره دوره 9 (1397)
شماره شماره 4
زمستان 1397، صفحه 1-240
شماره شماره 3
پاییز 1397، صفحه 1-300
شماره شماره 2
تابستان 1397، صفحه 1-168
شماره شماره 1
بهار 1397، صفحه 1-185
دوره دوره 8 (1396)
دوره دوره 7 (1395)
دوره دوره 6 (1394)
دوره دوره 5 (1393)
دوره دوره 4 (1392)
دوره دوره 3 (1391)
دوره دوره 2 (1390)
دوره دوره 1 (1389)
. (1397). اثربخشی آموزش مهارت های حل مسئله بین فردی بر حل مسئله اجتماعی دانش آموزان پیش دبستانی. فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی, 9(4), 159-175. doi: 10.22059/japr.2019.70395
. "اثربخشی آموزش مهارت های حل مسئله بین فردی بر حل مسئله اجتماعی دانش آموزان پیش دبستانی". فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی, 9, 4, 1397, 159-175. doi: 10.22059/japr.2019.70395
. (1397). 'اثربخشی آموزش مهارت های حل مسئله بین فردی بر حل مسئله اجتماعی دانش آموزان پیش دبستانی', فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی, 9(4), pp. 159-175. doi: 10.22059/japr.2019.70395
. اثربخشی آموزش مهارت های حل مسئله بین فردی بر حل مسئله اجتماعی دانش آموزان پیش دبستانی. فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی, 1397; 9(4): 159-175. doi: 10.22059/japr.2019.70395

اثربخشی آموزش مهارت های حل مسئله بین فردی بر حل مسئله اجتماعی دانش آموزان پیش دبستانی

مقاله 9، دوره 9، شماره 4، زمستان 1397، صفحه 159-175  XML اصل مقاله (413.38 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2019.70395
چکیده
حل مسئله اجتماعی فرایندی است که کودکان  به­واسطه آن تلاش می­کنند برای مسائلی که در زندگی روزمره با آن مواجه می­شوند، راه­حل­های موثر و انطباقی پیدا کنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش برنامه حل مسئله بین فردی بر حل مسئله اجتماعی دانش آموزان پیش دبستانی بود. روش پژوهش شبه آزمایشی، با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری یک­­ماهه با گروه کنترل بود. 30 دانش آموز پیش دبستانی به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب، و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای جمع‌آوری اطلاعات از مقیاس حل مسئله اجتماعی دزوریلا ( 2004) استفاده شد. تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل اندازه گیری مکرر انجام شد. نتایج پژوهش حاضر از به‌کارگیری حل مسئله بین فردی پشتیبانی می‌کند. نتایج نشان داد که آموزش مهارت های حل مسئله بین فردی تأثیر معناداری در کاهش جهت گیری منفی، سبک حل مسئله اجتنابی و سبک حل مسئله تکانشگری/بی دقتی و افزایش جهت گیری مثبت و سبک حل مسئله منطقی دانش آموزان پیش دبستانی دارد (05/0 >P ). نتایج آزمون پیگیری مشابه بود. برنامه حل مسئله بین فردی به‌عنوان یک چارچوب با اهمیت برای فهم و توسعه سلامت روانی و اجتماعی در کودکان پیش دبستانی پیشنهاد می‌شود.
کلیدواژه‌ها
حل مسئله بین فردی؛ حل مسئله اجتماعی؛ دانش آموز پیش دبستانی
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Interpersonal Problem Solving Skills Training on Social Problems of Preschool Students
چکیده [English]
Social problem solvingis a process that children are trying to find effective and adaptive solutions to issues that are encountered in everyday life. The purpose of this study was to investigate the effect of problem-solving skills training on social problem solving of preschool student. A quasi-experimental design was a pre-test, post-test, and follow-up with control group. 30 preschool students were selected by available sampling method. They were randomly divided into two experimental and control groups. The short version of the revised list social problem of D’Zurilla (2004) were used to measure social problem solving. The data were analyzed by repeated measurement analysis. The results of this study support the use of interpersonal problem solving. The results showed that problem solving skills training had a significant effect on decreasing negative orientation, avoidance problem solving style and impulsivity problem solving style and increasing the positive orientation and logic of problem solving style of preschool students (p <0.05). The results of the follow-up were similar. An interpersonal problem-solving program is proposed as an important framework for understanding and developing mental and social health in preschool children.
کلیدواژه‌ها [English]
interpersonal problem-solving, social problem solving, preschool students
اصل مقاله

حل مسئله اجتماعی فرایندی است که کودکان به ­واسطه آن تلاش می ­کنند برای مسائلی که در زندگی روزمره با آن مواجه می­ شوند، راه­ حل ­های موثر و انطباقی پیدا کنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش برنامه حل مسئله بین فردی بر حل مسئله اجتماعی دانش آموزان پیش دبستانی بود. روش پژوهش شبه آزمایشی، با طرح پیش ‌آزمون، پس‌ آزمون و پیگیری یک ­­ماهه با گروه کنترل بود. 30 دانش ­آموز پیش دبستانی به ‌صورت نمونه ‌گیری در دسترس انتخاب، و به ‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای جمع‌ آوری اطلاعات از مقیاس حل مسئله اجتماعی دزوریلا (2004) استفاده شد. تجزیه‌ و تحلیل داده‌ ها با استفاده از تحلیل اندازه ­گیری مکرر انجام شد. نتایج پژوهش حاضر از به ‌کارگیری حل مسئله بین فردی پشتیبانی می ‌کند. نتایج نشان داد که آموزش مهارت ­های حل مسئله بین فردی تأثیر معناداری در کاهش جهت گیری منفی، سبک حل مسئله اجتنابی و سبک حل مسئله تکانشگری/بی دقتی و افزایش جهت ­گیری مثبت و سبک حل مسئله منطقی دانش آموزان پیش دبستانی دارد (05/0 >P ). نتایج آزمون پیگیری مشابه بود. برنامه حل مسئله بین فردی به ‌عنوان یک چارچوب با اهمیت برای فهم و توسعه سلامت روانی و اجتماعی در کودکان پیش دبستانی پیشنهاد می ‌شود.

مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 206
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 191
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.