مقایسه اثربخشی آموزش واقعیت درمانی و مثبت اندیشی بر اجتناب شناختی ، راهبردهای تنظیم هیجانی با نقش تعدیل کننده جنسیت در دانش آموزان نابینای مقطع متوسطه دوم شهر اردبیل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.

2 استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز. ایران.

3 دانشجوی دکتری، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد اهواز، دانشگاه آژاد اسلامی، اهواز، ایران .

چکیده

هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش واقعیت درمانی و مثبت اندیشی بر اجتناب شناختی، راهبردهای تنظیم‌هیجانی با نقش تعدیل‌کننده جنسیت در دانش‌آموزان نابینای مقطع متوسطه دوم در شهر اردبیل بود.
روش پژوهش کاربردی از نوع نیمه آزمایشی(کمی)، به صورت پیش‌آزمون –پس آزمون و پیگیری با دو آموزش مداخله‌ای، در دو گروه مستقل و یک گروه گواه با تخصیص تصادفی بود (22 نفر). جامعه را دانش‌آموزان نابینای دختر و پسر در سال تحصیلی 1399 تشکیل دادند. 66 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه اجتناب شناختی، (CAQ) و راهبردهای تنظیم هیجان (CERQ)، استفاده گردید. آموزش مثبت اندیشی در 10 جلسه و آموزش واقعیت درمانی در 8 جلسه (هر جلسه 60 دقیقه) اجرا شد. داده‌ها از روش تحلیل کووارایانس چند متغیره و آزمون تعقیبی بنفرونی بوسیله نرم افزار spss21تحلیل گردیدند.
بررسی‌ها بیانگر وجود تفاوت در مداخله درمانی بین دو گروه آزمایش و گروه کنترل بود. همچنین برنامه مداخله درمانی بر اجتناب شناختی و تنظیم هیجانی دختران در مقایسه با پسران اثر بخشی بیشتری داشت(05/0 P<). نتایج آزمون پیگیری بیانگر ثبات مداخلات درمانی، پس از یکماه، در گروه آزمایش بود.
مداخله درمانی بر اجتناب شناختی و تنظیم هیجان دانش آموزان نابینا موثربود لذا بکارگیری آن در دانش‌آموزان نابینا مورد تاکید قرار دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of the effectiveness of reality therapy and positive thinking training on cognitive avoidance, emotion regulation strategies with gender moderating role in blind high school students in Ardabil

نویسندگان [English]

  • Farzaneh Hooman 1
  • Marjan Alizadeh 2
  • Farzanehsadat Marvi Noghani 3
1 Department of Psychology, Faculty of Humanities Sciences, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran.
2 Department of Psychology, Faculty of Humanities Sciences, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
3 Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Humanities Sciences, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
چکیده [English]

The aim of the present study was to compare effectiveness of reality therapy and positive thinking training on cognitive avoidance, emotional regulation strategies and gender modulating role in blind high school students in Ardabil.
The research method was and quasi-experimental (quantitative), in the form of pre-test-post-test and follow-up with two interventional tin two independent groups and a control group with random assignment (22 people in each group). The society was formed by blind male and students in the academic year of 1399. 66 volunteers were selected by random sampling. The Cognitive Avoidance Questionnaire (CAQ) and Emotion Regulation Strategies (CERQ) were used. Positive thinking training was conducted in 10 sessions and reality therapy training in 8 sessions (60 minutes each session). Data were analyzed by multivariate analysis of covariance and Beferroni post hoc test by SPSS21 software.
The results showed a difference in therapeutic intervention between the experimental control groups.Also intervention therapy program was more effective on cognitive avoidance and emotional regulation of girls compared to boys(P <0.05)The results of follow-up test showed the of therapeutic interventions after one month in experimental group.
Therapeutic intervention was effective on cognitive avoidance emotion regulation of blind students, its use in blind students emphasized.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive avoidance
  • Emotion regulation strategy
  • Reality therapy
  • Positive thinking