مدل پیش‌بینی امید براساس سبک‌های دلبستگی و چشم‌انداز زمان با میانجی‌گری تاب‌آوری روانی در دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان‌شناسی عمومی، گروه روان‌شناسی، دانشکدۀ روا‌ن‌شناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف ارائۀ مدل پیش‌بینی امید براساس سبک‌های دلبستگی و چشم‌انداز زمان با میانجی‌گری تاب‌آوری روانی در دانشجویان صورت پذیرفت. روش پژوهش توصیفی-همبستگی و تحلیل مسیر بود. جامعۀ آماری پژوهش مشتمل بر کلیۀ دانشجویان کارشناسی دانشگاه‌های غیردولتی شهر تهران بود که در سال تحصیلی 1399-1398 به تحصیل اشتغال داشتند. نمونۀ آماری شامل 480 دانشجو (312 دانشجوی دختر و 168 دانشجوی پسر) بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامۀ سبک‌های دلبستگی (AAS)، پرسشنامۀ چشم‌انداز زمان زیمباردو (ZTPI)، مقیاس تاب‌آوری کانر و دیویدسون (CD-RISC) و مقیاس امید مختص حیطۀ بزرگسالان (DSHS) بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل مسیر با نرم‌افزارهای SPSS و AMOS ویرایش 23 صورت گرفت. نتایج نشان داد سبک‌های دلبستگی ایمن، اجتنابی و دوسوگرا، چشم‌انداز زمان و تاب‌آوری روانی با امید در دانشجویان همبستگی معنادار دارند (0/01>p). همچنین سبک‌های دلبستگی ایمن، اجتنابی و دوسوگرا، چشم‌انداز زمان و تاب‌آوری روانی بر امید دانشجویان دارای اثر مستقیم معنادار هستند (0/01>p). علاوه‌براین، نتایج بوت‌استرپ مشخص کرد تاب‌آوری روانی در رابطۀ سبک‌های دلبستگی و چشم‌انداز زمان با امید دانشجویان دارای نقش میانجی‌گری معنادار است (0/01>p). درنهایت مدل از برازش مناسب برخوردار بود. با توجه به نقش میانجی معنادار تاب‌آوری روانی لازم است درمانگران و مشاوران با به‌کارگیری آموزش تاب‌آوری روانی، امید را در میان دانشجویان افزایش دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Model for Predicting Hope According to the Attachment Styles and Time Perspective with the Mediation Role of Psychological Resilience in the University Students

نویسندگان [English]

  • Zohre Zohoori Zangeneh 1
  • sozan emami pour 2
  • Anita Baghdasarians 2
1 Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

 
The objective of the current study was to develop a model for predicting hope in university students that takes into account the time perspective and attachment patterns, with psychological resilience serving as a mediator. The research method was descriptive-correlational and pathway analysis. The study’s statistical population comprised all undergraduate students at non-state universities in Tehran during the academic year 2019-2020. 480 students (312 females and 168 males) were selected through the clustered random sampling method to comprise the statistical sample. Adult Attachment Styles (AAS), Zimbardo Time Perspective Inventory (ZTPI), Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC), and Adult Domain-Specific Hope Scale (DSHS) comprised the questionnaires that were implemented. The data analysis was conducted through pathway analysis via SPSS and AMOS version 23. The findings indicated that students' hope is significantly correlated with their psychological resilience, time perspective, and secure, avoidant, and ambivalent attachment styles (p<0.01). Moreover, secure, avoidant and ambivalent attachment styles, time perspective and psychological resilience have significant direct effect on the students’ hope (p<0.01). Furthermore, the results of the Bootstrap analysis indicated that psychological resilience plays a substantial mediating role in the relationship between attachment styles and time perspective (p<0.01). The model finally achieved a satisfactory fit. Taking the significant mediation role of psychological resilience, it is necessary for the therapists and consultants to increase the students’ hope through training psychological resilience.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hope
  • Psychological Resilience
  • Attachment Styles
  • Time Perspective
اسفندیار، ی.، راه نجات، ا. م.، موسوی، م.، و صبایان، ب. (1399). اثربخشی آموزش تاب‌آوری در کاهش استرس و اقدام به خودزنی سربازان، در شهر تهران در سال 1397. مجلۀ طب نظامی. 22(1)، 37-25. https://doi.org/10.30491/JMM.22.1.12
امیرحسینی، س. ا.، حسنی، م.، ادریسی، ح.، سیاوش‌پور، ص.، و حسنی، ه‍. (1398). رابطۀ بین سخت‌رویی و خودکارآمدی با نقش میانجی‌گری تاب‌آوری در کارکنان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران. فصلنامۀ مدیریت منابع در نیروی انتظامی. 7(1)، 184-161. http://rmpjmd.jrl.police.ir/article_91236.html
ایزدی طامه، ا.، حسین‌زاده، م.، و عزت آقاجری، پ. (1393). رابطۀ سبک‌های دلبستگی با عزت‌نفس و امید در دانشجویان پرستاری. فصلنامۀ علمی-پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زابل. 6(1)، 25-16. https://www.sid.ir/paper/203597/fa
بشارت، م. ع.، گلی‌نژاد، م.، و احمدی، ع. ا. (1382). بررسی رابطۀ سبک‌های دلبستگی و مشکلات بین‌شخصی. مجلۀ روان‌پزشکی و روان‌شناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار). 8(۴)، 81-74. https://www.sid.ir/paper/16754/fa
تقی‌لو، ص.، و لطیفی، ح. (1395). نقش واسطه‌ای امیدواری در رابطۀ بین چشم‌انداز زمان و آشفتگی روان‌شناختی. مجلۀ اندیشه و رفتار در روان‌شناسی بالینی. 11(39)، 76-67. https://sanad.iau.ir/Journal/jtbcp/Article/1118376
حق رنجبر، ف.، کاکاوند، ع.، برجعلی، ا.، و برماس، ح. (1390). تاب‌آوری و کیفیت زندگی مادران دارای فرزند کم‌توان ذهنی. فصلنامۀ سلامت و روان‌شناسی. 1(1)، 187-177. https://www.sid.ir/paper/242670/en
خردمند، م.، زادافشار، س.، عباسخانیان وانلو، ف.، و یزدخواستی، ف. (1400). نقش خوش‌بینی بر سلامت روان و رشد پس از آسیب پرستاران بخش کرونایی با میانجی‌گری تاب‌آوری و تنظیم شناختی هیجان. فصلنامۀ روان‌شناسی کاربردی. 15(4)، 50-33. https://doi.org/10.52547/apsy.2021.222392.1070
رحیمی، س.، حاجلو، ن.، و بشرپور، س. (1398). نقش ذهن‌آگاهی و امید به زندگی در پیش‌بینی ابعاد چشم‌انداز زمان در دانشجویان. مجلۀ فرهنگ در دانشگاه اسلامی. 9(2)، 311-295. http://ciu.nahad.ir/article_671.html
شریفی، ن.، بشرپور، س.، نریمانی، م.، و صبحی قراملکی، ن. (1399). مقایسۀ اثربخشی آموزش تاب‌آوری و تنظیم هیجان بر استرس ادراک‌شده و حساسیت اضطرابی کارکنان آتش‌نشانی. مجلۀ روان‌شناسی بالینی. 12(4)، 113-103. https://doi.org/10.22075/jcp.2021.20165.1860
صف‌آرا، م.، خانبابایی، م.، و خانبابایی، م. (1399). تأثیر آموزش مهارت‌های معنوی بر ارتقای کیفیت زندگی و امید به زندگی مادران دارای کودک کم‌توان ذهنی. فصلنامۀ روان‌شناسی افراد استثنایی. 10(37)، 180-161. https://doi.org/10.22054/jpe.2020.43806.2009
علیزاده‌فرد، س.، محتشمی، ط.، حقیقت‌گو، م.، و زیمباردو، ف. ج. (1395). بررسی خصوصیات روان‌سنجی فرم کوتاه پرسشنامۀ چشم‌انداز زمان در جمعیت بزرگسالان شهر تهران. فصلنامۀ روان‌شناسی بالینی و شخصیت. 14(2)، 169-157. cpap.shahed.ac.ir/article_2790.html
فرزادی، ف.، بهروزی، ن.، و شهنی ییلاق، م. (1395). رابطۀ علی بین شیوه‌های فرزندپروری، سبک‌های دلبستگی و بی‌انضباطی با میانجی‌گری خودتنظیمی هیجانی، مهارت‌های اجتماعی و نظریۀ ذهن. فصلنامۀ روان‌شناسی خانواده. 3(2)، 16-3. https://ijfpjournal.ir/article-245514.html
محمدی، م.، دانش، ع.، و تقی‌لو، ص. (1395). پیش‌بینی امیدواری براساس جهت‌گیری مذهبی و چشم‌انداز زمان. فصلنامۀ روان‌شناسی کاربردی. 10(3)، 157-174. https://apsy.sbu.ac.ir/article_96589.html?lang=fa
مرادی، م.، حسین چاری، م.، سلیمانی خشاب، ع. ع.، و دهقانی‌زاده، م. ح. (1393). پیش‌بینی ابعاد بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان براساس ابعاد سبک دلبستگی و عزت‌نفس. مجلۀ مطالعات روان‌شناسی تربیتی. 11(20)، 174-135.  https://ensani.ir/fa/article/353719
مظفری، و. (1398). اثربخشی شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر تاب‌آوری و کنترل هیجانی همسران جانباز اعصاب و روان. مجلۀ طب جانباز. ۱۱(۲)، 66-61. http://ijwph.ir/article-1-772-en.html
موسوی، س. ح.، باقریان سرارودی، ر.، مسچی، ف.، خلعتبری، ج.، و تاجری، ب. (1399). نقش میانجی تاب‌آوری در رابطۀ بین سواد سلامت و کیفیت زندگی اختصاصی در بیماران مبتلا به سرطان پستان. فصلنامۀ روان‌شناسی سلامت. 9(1)، 94-79. https://doi.org/10.30473/hpj.2020.52453.4785
موسوی، س. ش.، و هومن، ح. ع. (1392). رابطۀ بین امید با یادگیری خود نظم‌یافته و رضایت‌مندی از تحصیل در بین دانشجویان. فصلنامۀ تحقیقات روان‌شناختی. 5(19)، 36-21. https://sanad.iau.ir/Journal/qpr/Article/1070156/FullText
مؤمنی، ف. (1399). اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر امید به زندگی و بهزیستی روان‌شناختی مادران دارای فرزند ناتوانی‌های خاص یادگیری. فصلنامۀ ایده‌های نوین روان‌شناسی. ۴(۸)، ۱۴-۱. http://jnip.ir/article-1-264-fa.html
میرزایی جولادی، م.، بشرپور، س.، و نریمانی، م. (1399). پیش‌بینی کیفیت زندگی افراد داغ‌دیده براساس هوش معنوی: نقش میانجی تاب‌آوری. مجلۀ علوم پزشکی رازی. 27(5)، 164-153. http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5932-fa.html
هاشمی، ن.، سیافی، س.، و اندامی، ع. (1398). ارتباط راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و تحمل پریشانی با رضایت از زندگی دانشجویان مستعد اعتیاد: نقش میانجی تاب‌آوری. مجلۀ اعتیادپژوهی. 13(53)، 176-157. http://etiadpajohi.ir/article-1-2072-fa.html
یوسفیان، ز.، احدی، ح.، و کراسکیان موجمناری، آ. (1398). اثربخشی معنویت‌درمانی بر پریشانی روان‌شناختی و تاب‌آوری بیماران تالاسمی. فصلنامۀ علوم روان‌شناختی. ۱۸(۸۴)، ۲۲۹۳-۲۲85. http://psychologicalscience.ir/article-1-368-fa.html
 
References
Abdelrahman, R. M. (2020). Metacognitive awareness and academic motivation and their impact on academic achievement of Ajman University students. Heliyon, 6(9), 419-425. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e04192
Alizadeh Fard, S., Mohtashami, T., Haghighatgoo, M., & Zimbardo, P. G. (2017). Investigation of psychometric characteristics of Time Perspective Inventory (short form) in adult population of Tehran. Biannual Journal of Clinical Psychology and Personality, 14(2), 157-169. cpap.shahed.ac.ir/article_2790.html (In Persian)
Amir Hoseini, E., Hassani, M., Edrisi, H., Siavashpoor, S., & Hassani, H. (2019). The relationship between hardiness and self-efficacy with the mediating role of resilience in Islamic Republic of Iran law enforcement staff. Resource Management in Police Journal of the Management Department, 7(1), 161-184. https://rmpjmd.jrl.police.ir/article_91236.html?lang=en (In Persian)
Anderson, J. R., Mayes, T. L., Fuller, A., Hughes, J. L., Minhajuddin, A., & Trivedi, M. H. (2022). Experiencing bullying's impact on adolescent depression and anxiety: Mediating role of adolescent resilience. Journal of Affective Disorders, 310, 477-483. https://doi.org/10.1016/j.jad.2022.04.003
Arce, E., Simmons, A. N., Stein, M. B., Winkielman, P., Hitchcock, C., & Paulus, M. P. (2009). Association between individual differences in self-reported emotional resilience and the affective perception of neutral faces. Journal of Affective Disorders, 114(1-3), 286-293. http://doi.org/10.1016/j.jad.2008.08.015
Backmann, J., Weiss, M., Schippers, M. C., & Hoegl, M. (2019). Personality factors, student resiliency, and the moderating role of achievement values in study progress. Learning and Individual Differences, 72, 39-48. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2019.04.004
 Bartholomew, K., & Shaver, P. R. (1998). Methods of assessing adult attachment: Do they converge? In J. A. Simpson & W. S. Rholes (Eds.), Attachment theory and close relationships (pp. 25-45). The Guilford Press. https://www.psycnet.apa.org/record/1997-36873-001
Besharat, M. A., Golinejad, M., & Ahmadi, A. A. (2003). An investigation of the relationship between attachment styles and interpersonal problems. Iranian Psychiatry and Clinical Psychology, 8(4), 74-81. https://www.magiran.com/p121456 (In Persian)
Chen, M., & Jiang, S. (2019). Analysis and research on mental health of college students based on cognitive computing. Cognitive Systems Research, 56(12), 151-158. https://doi.org/10.1016/j.cogsys.2019.03.003
Chung, K., & Choi, E. (2014). Attachment styles and mother’s well-being among mothers of preschool children in Korea: The mediating role of marital satisfaction. Personality and Individual Differences, 69, 135-139. https://doi.org/10.1016/j.paid.2014.05.027
Collins, N. L., & Read, S. J. (1994). Cognitive representations of attachment: The structure and function of working models. In K. Bartholomew & D. Perlman (Eds.), Attachment processes in adulthood (pp. 53-90). Jessica Kingsley Publishers. http://psycnet.apa.org/record/1994-97997-002
Conner, K. M., & Davidson, J. R. T. (2003). Development of a new resilience scale: The Conner-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Depression and Anxiety, 18(2), 76-82. https://doi.org/10.1002/da.10113
Cooke, J. E., Racine, N., Plamondon, A., Tough, S., & Madigan, S. (2019). Maternal adverse childhood experiences, attachment style and mental health: Pathways of transmission to child behavior problems. Child Abuse & Neglect, 93, 27-37. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2019.04.011
Dreves, P. A., & Blackhart, G. C. (2019). Thinking into the future: How a future time perspective improves self-control. Personality and Individual Differences, 149, 141-151. https://doi.org/10.1016/j.paid.2019.05.049
Dunkel, C. S., Lukaszewski, A. W., & Chua, K. (2016). The relationships between sex, life history strategy, and adult romantic attachment style. Personality and Individual Differences, 98, 176-178. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.04.040
Esfandiar, Y., Rahnejat, A. M., Mousavi, M., & Sabayan, B. (2020). The effectiveness of resiliency training on reduction of emotional stress and self-mutilation attempt in soldiers in Tehran, Iran in 2018. Journal of Military Medicine, 22(1), 27-35. https://militarymedj.bmsu.ac.ir/article_1000869.html?lang=en (In Persian)
Farzadi, F., Behroozi, N., & Shehni Yailagh, M. (2017). The causal relationship between parenting styles, attachment styles and indiscipline mediated by the emotional self-regulating mediation, social skills and theory of mind. Iranian Journal of Family Psychology, 3(2), 3-16. https://ijfpjournal.ir/article-245514.html?lang=en (In Persian)
Hagh Ranjbar, F., Kakavand, A. R., Borjali, A., & Bermas, H. (2011). Resiliency and life quality in mothers of children with mental retardation. Journal of Health Psychology, 1(1), 177-187. https://www.sid.ir/paper/242670/en (In Persian)
Hashemi, N., Sayafi, S., & Andami, A. (2019). The relationship between cognitive emotion regulation strategies and distress tolerance with life satisfaction in addicted students: The mediating role of resilience. Research on Addiction Drug Control Headquarters of the Presidency, 13(53), 157-176. http://etiadpajohi.ir/article-1-2072-en.html (In Persian)
Hazan, C., & Shaver, P. R. (1987). Romantic love conceptualized as an attachment process. Personality and Social Psychology, 52(3), 511-542. https://doi.org/10.1037/0022-3514.52.3.511
Izadi Tameh, A., Hosseinzadeh, M., & Ezate Aghajari, P. (2014). Relationship between attachment style, self-esteem and hopefulness in nursing students. Journal of Zabol University of Medical Sciences and Health Services (Rostamineh), 6(1), 16-25. https://www.sid.ir/paper/203597/en (In Persian)
Kheradmand, M., Zadafshar, S., Abaskhanian Davanloo, F., & Yazdkhasti, F. (2021). Role of optimism of mental health and post-traumatic growth in Coronavirus unit’s nurses by mediation of resilience and cognitive emotion-regulation. Applied Psychology15(4), 33-50. https://doi.org/10.52547/apsy.2021.222392.1070 (In Persian)
Kirkpatrick, L. A., & Hazan, C. (1994). Attachment styles and close relationships: A four-year prospective study. Journal of Personal Relationships, 1(2), 123-142. http://doi.org/10.1111/j.1475-6811.1994.tb00058.x
KoelKebeck, K., Liedtke, C., Kohl, W., Alferink, J., & Kret, M. E. (2017). Attachment style moderates theory of mind abilities in depression. Journal of Affective Disorders, 213, 156-160. https://doi.org/10.1016/j.jad.2017.02.021
McKay, M. T., & Cole, J. C. (2020). The relationship between balanced and negative time perspectives, and symptoms of anxiety and depression. Psychiatry Research, 293(3), 113383. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113383
Meens, E. E. M., Bakx, A. W. E. A., Klimstra, T. A., & Denissen, J. J. A. (2018). The association of identity and motivation with students’ academic achievement in higher education. Learning and Individual Differences, 64, 54-70. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2018.04.006
Mirzaie Joladi, M., Basharpoor, S., & Narimani, M. (2020). Prediction of the quality of life in bereaved people based on spiritual intelligence: The mediating role of resilience. Razi Journal of Medical Sciences, 27(5), 153-164. http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5932-en.html (In Persian)
Mohammadi, M., Danesh, E., & Taghiloo, S. (2016). Predicting hope based on religious orientation and time perspective. Applied Psychology, 10(3), 157-174. https://apsy.sbu.ac.ir/article_96589.html?lang=en (In Persian)
Momeni, F. (2020). The effectiveness of resiliency training on life expectancy and psychological well-being of mothers with children with special learning disabilities. Psychology New Ideas, 4(8), 1-14. http://jnip.ir/article-1-264-en.html (In Persian)
Moradi, M., Hosen Chari, M., Solemani Khashab, A. A., & Dehghani­zadeh, M. H. (2015). The predicting dimensions of psychological well-being of students based on dimensions of attachment style and self-esteem. Educational Psychology Studies, 11(20), 135-174. https://www.jeps.usb.ac.ir/article_1856.html?lang=en (In Persian)
Mousavi, S. H., Bagherian-Saraoudi, R., Meschi, F., Khalatbari, J., & Tajeri, B. (2020). The role of mediating resilience in the relationship between health literacy and specific quality of life in breast cancer patients. Health Psychology9(33), 79-94. https://doi.org/10.30473/hpj.2020.52453.4785 (In Persian)
Mousavi, S. H., & Hooman, H. A. (2013). The relationship between hope with self-regulated learning and academic satisfaction among students. Psychological Research, 5(19), 21-36. https://sanad.iau.ir/Journal/qpr/Article/1070156/FullText (In Persian)
Mozaffari, V. (2019). Effectiveness of cognitive mindfulness-based-therapy on resilience and emotional control of psychiatric Veteran’s wives. Iranian Journal of War and Public Health, 11(2), 61-66. http://ijwph.ir/article-1-772-en.html (In Persian)
Munoz, R. T., Pharris, A. B., & Hellman, C. M. (2022). A linear model of adverse childhood experiences (ACEs) as drivers of lower hope mediated by lower attachment security in an adult sample. Family Violence, 37(4), 671-679. http://doi.org/10.1007/s10896-021-00282-5
Nickisch, A., Palazova, M., & Ziegler, M. (2020). Dark personalities-dark relationships? An investigation of the relation between the dark tetrad and attachment styles. Personality and Individual Differences, 167, 1102-1105. https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110227
O’Neill, E., Clarke, P., Fido, D., & Vione, K. C. (2022). The role of future time perspective, body awareness and social connectedness in the relationship between self-efficacy and resilience. International Journal of Mental Health and Addiction, 20, 1171-1181. https://doi.org/10.1007/s11469-020-00434-6
Pahlevan Sharif, S., Amiri, M., Allen, K. A., Sharif Nia, H., Khoshnavay Fomani, F., Hatef Matbue, Y., ... & Waheed, H. (2021). Attachment: The mediating role of hope, religiosity and life satisfaction in older adults. Health and Quality of Life Outcomes, 19(57), 213-218. https://doi.org/10.1186/s12955-021-01695-y
Rahimi, S., Hajloo, N., & Basharpoor, S. (2019). The role of mindfulness and life expectancy in predicting dimensions of time perspective in students. Iranian Journal of Culture in the Islamic University, 9(31), 295-311. http://ciu.nahad.ir/article_671.html?lang=en (In Persian)
Rand, K. L., Shanahan, M. L., Fischer, I. C., & Fortney, S. K. (2020). Hope and optimism as predictors of academic performance and subjective well-being in college students. Learning and Individual Differences, 81, 101906. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2020.101906
Rasheed, N., Fatima, I., & Tariq, O. (2022). University students’ mental well-being during COVID-19 pandemic: The mediating role of resilience between meaning in life and mental well-being. Acta Psychologica, 227, 103618. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2022.103618
Ringer, J. M., Buchanan, E. E., Olesek, K., & Lysaker, P. H. (2014). Anxious and avoidant attachment styles and indicators of recovery in schizophrenia: Associations with self-esteem and hope. Psychology and Psychotherapy, 87(2), 209-221. https://doi.org/10.1111/papt.12012
Rudzinska-Wojciechowska, J., Wojciechowski, J., & Stolarski, M. (2021). Do time perspectives predict school performance beyond intelligence and personality? Personality and Individual Differences, 172, 110594. https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110594
Safara, M., Khanbabaee, M., & Khanbabaee, M. (2020). The efficacy of spiritual skills training in promoting quality of life and life hope of mothers having child with intellectual disability. Psychology of Exceptional Individuals10(37), 161-180. https://doi.org/10.22054/jpe.2020.43806.2009 (In Persian)
Sharifi, N., Basharpoor, S., Narimani, M., & Sobhi-Gharamaleki, N. (2021). Comparison of the effectiveness of resiliency training and emotion regulation on perceived stress and anxiety sensitivity in firefighting staff. Journal of Clinical Psychology12(4), 103-113. https://doi.org/10.22075/jcp.2021.20165.1860 (In Persian)
Shorter, P., Turner, K., & Mueller-Coyne, J. (2022). Attachment Style's impact on loneliness and the motivations to use social media. Computers in Human Behavior Reports, 7(4), 100212. https://doi.org/10.1016/j.chbr.2022.100212
Sircova, A., Van De Vijver, F. J., Osin, E., Milfont, T. L., Fieulaine, N., Kislali-Erginbilgic, A., ... & Boyd, J. N. (2014). A global look at time: A 24-country study of the equivalence of the Zimbardo Time Perspective Inventory. Sage Open4(1), 2158244013515686. https://doi.org/10.1177/2158244013515686
Snyder, C. R., Feldman, D. B., Shorey, H. S., & Rand, K. L. (2002). Hopeful choices: A school counselor's guide to hope theory. Professional School Counseling, 5(5), 298–307. https://www.jstor.org/stable/42732369
Sympson, S. C. (1999). Validation of the Domain Specific Hope Scale: Exploring hope in life domains. Doctoral Dissertation. Faculty of Psychology, University of Kansas, Lawrence. https://www.proquest.com/docview/304520150?pqorigsite=gscholar%26fromopenview
Taghiloo, S., & Latifi, H. (2016). The mediating role of hopefulness in the relationship between time perspective and psychological crisis. Thoughts and Behavior in Clinical Psychology, 39(11), 67-76. https://sanad.iau.ir/en/Journal/jtbcp/Article/1118376 (In Persian)
Thomas, L. J., & Asselin, M. (2018). Promoting resilience among nursing students in clinical education. Nurse Education in Practice, 28, 231-234. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2017.10.001
Tlapek, S. M., Auslander, W., Edmond, T., Gerke, D., Schrag, R. V., & Threlfall, J. (2017). The moderating role of resiliency on the negative effects of childhood abuse for adolescent girls involved in child welfare. Children and Youth Services Review, 73, 437-444. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2016.11.026
Tomich, P. L., & Tolich, A. (2021). Life is a balancing act: Deviation from a balanced time perspective mediates the relationship between lifetime trauma exposure and optimism. Current Psychology: A Journal for Diverse Perspectives on Diverse Psychological Issues, 40(5), 2472-2480. https://doi.org/10.1007/s12144-019-00191-3
Welch, J. G. (2014). Hope for community college students: The impact of merit aid on persistence, graduation, and earnings. Economics of Education Review, 43, 1-20. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2014.08.001
Widom, C. S., Czaja, S. J., Kozakowski, S. S., & Chauhan, P. (2018). Does adult attachment style mediate the relationship between childhood maltreatment and mental and physical health outcomes? Child Abuse & Neglect, 76, 533-545. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2017.05.002
Yang, Y., Ma, X., Kelifa, M. O., Li, X., Chen, Z., & Wang, P. (2022). The relationship between childhood abuse and depression among adolescents: The mediating role of school connectedness and psychological resilience. Child Abuse & Neglect, 131, 1057-1060. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2022.105760
Yoosefian, Z., Ahadi, H., & Keraskian Mojmanari, A. (2019). The effectiveness of spirituality therapy on psychological distress and resilience of thalassemia patients. Psychological Science, 18(84), 2285-2293. http://psychologicalscience.ir/article-1-368-en.html (In Persian)
Young, L., Kolubinski, D. C., & Frings, D. (2020). Attachment style moderates the relationship between social media use and user mental health and well-being. Heliyon, 6(6), 04056. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e04056
Zimbardo, P. G., & Boyd, J. N. (2008). The time paradox: The new psychology of time that will change your life. New York: Free Press.
Zimbardo, P. G., & Boyd, J. N. (1999). Putting time in perspective: A valid, reliable individual-differences metric. Personality and Social Psychology, 77(6), 1271-1288. https://doi.org/10.1037/0022-3514.77.6.1271
 
 
 
 
 
 
 
دوره 15، شماره 4
دی 1403
صفحه 239-260
  • تاریخ دریافت: 19 شهریور 1401
  • تاریخ بازنگری: 17 مهر 1401
  • تاریخ پذیرش: 27 مهر 1401
  • تاریخ اولین انتشار: 19 آذر 1403
  • تاریخ انتشار: 10 دی 1403